مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

الهام مصدقی راد: ارائه الگوی مسکن با رویکرد ایرانی و اسلامی عنوان پروژه‌ای است که معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران در دست دارد تا بتواند راهنما و الگوی درست و قابل‌قبولی در حوزه معماری ارائه دهد؛ راهنمایی که شاخصه‌های ایرانی و اسلامی بعضا فراموش شده را بتواند دوباره احیاء کند.

شهر

شهريور‌ماه سال گذشته شوراي شهر تهران نيز لايحه ساماندهي وضعيت سيما و منظر شهري و كيفيت محيطي شهر تهران راتصويب كرد كه در بخش‌هايي از آن به بهره‌مندي از پيشينه هويت ايراني اسلامي و حفظ و احياي ميراث فرهنگي تأكيد شده است. اكنون با توجه به تلاش شهرداري براي رسيدن به الگوي مناسب در توسعه و توجه به ملاك‌ها و خصوصيات معماري ايراني و اسلامي، برخي كارشناسان نگران اعمال نگاهي يكدست به تمام شهر و درنظر نگرفتن خصوصيات مجزاي هر منطقه‌اند.

  • معيارهاي ديروز در معماري امروز

مناطق 22گانه تهران شبيه به هم نيستند. بافت يك منطقه با منطقه‌اي ديگر تفاوت دارد و اين در معماري بناهاي آن نيز خود را نشان مي‌دهد. حتي اين تفاوت در محله‌هاي مختلف يك منطقه نيز كم و بيش به چشم مي‌خورد. تفاوت اقليمي نيز تا حدودي ميان برخي منطقه‌هاي پايتخت ملموس است و اين موضوع تفاوت در ساخت و معماري را مي‌طلبد. برخي كارشناسان حتي معتقدند اين تفاوت در خيابان‌هاي يك منطقه نيز وجود دارد و بايد آن را ملاك در تدوين طرح‌ها قرار داد، ‌به همين دليل نمي‌توان نسخه‌اي واحد براي معماري تمام شهر پيچيد.

مدير پروژه ارائه الگوي مسكن با رويكرد معماري ايراني و اسلامي اما تأكيد مي‌كند كه اين پروژه به‌دنبال ارائه ضابطه و الگوي خاصي نيست و در واقع تلاش مي‌كند راهنماي جامع و خوبي براي معماري بناهاي پايتخت باشد تا فاصله ايجاد شده با معماري كهن و ارزشمند ايراني و اسلامي را دوباره احياء كند.

زيبا امامي مي‌گويد: اين پروژه تلاش مي‌كند ضمن بهره‌مندي از معيارها و الگوهاي معماري ايراني و اسلامي آن را با سبك زندگي و معماري امروز هماهنگ و قابل استفاده كند. وي تأكيد مي‌كند كه درمطالعات اين پروژه بحث مكاني، اقليم و همسايگي با بناهاي شاخص يا ارزشمند و تاريخي كه از ضروريات است، مورد توجه قرار داده شده و به‌دنبال الگويي امروزي از شاخصه‌هاي معماري هستيم كه پاسخگوي مسائل امروزي باشد و در عين حال به طراحي ساختار فضايي و ايجاد‌كننده تعاملات اجتماعي در آن نيز منجر شود.

  • خيابان‌هاي يك منطقه هم متفاوتند

مهدي معمارزاده، كارشناس ميراث فرهنگي به همشهري مي‌گويد: ارزش خيابان‌ها به نسبت بناهاي تاريخي‌شان متفاوتند و اين مسئله بايد در طراحي‌هاي شهري مورد توجه قرار گيرد. خيابان‌هاي فردوسي، مصطفي خميني و جمهوري هركدامشان از خيابان‌هاي ارزشمند اوليه تهران هستند اما خيابان مصطفي خميني كه امامزاده سيداسماعيل و آب انبار آن را در خود جاي داده و در بخش ديگرش مدرسه سپهسالار و سر قبر آقا متعلق به دوران قاجار را دارد ارزش بيشتري نسبت به خيابان فردوسي دارد كه بناهاي دوره پهلوي و دوره جديدتري را در خود جاي داده است.در مورد حصار صفوي نيز اين حساسيت بيشتر مي‌شود. وي تأكيد مي‌كند كه هر كدام از خيابان‌ها را بايد بشناسيم و بعد برايشان برنامه‌ريزي كنيم و اين در گرو مطالعات و ارائه مشاوره‌هاي درست و دقيق است.

کد خبر 318250

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha