آمارها از استقبال چشمگیر کشاورزان عمده از مبادلات کاغذی در بورس کالا حکایت دارد.

بورس

بورس كالا امسال طرح ساماندهي بازارمحصولات كشاورزي را با عرضه 2محصول كنجاله سوياي كرمانشاه و ذرت خوزستان آغاز كرد.
به گزارش همشهري، طبق آمار رسمي در پايان مبادلات ديروز رينگ كشاورزي بورس كالا، دادوستد گواهي سپرده كالايي(موسوم به قبض انبار) به اوج رونق رسيد. از 16روز پيش كه مبادله كاغذي ذرت در بورس كالا آغاز شده، نيمي از ذرت برداشت شده در استان خوزستان به فروش رسيده است.

استان خوزستان بخش اعظم ذرت مورد نياز كشور را تأمين مي‌كند. حال ذرت‌كاران خوزستاني پس از چندين دهه توانسته‌اند 65درصد از پولشان را نقدي و ظرف 2روز دريافت كنند. تا پيش از اين دسترنج اين كشاورزان با تأخيرهاي چند‌ماهه و به‌صورت نسيه به دستشان مي‌رسيد.

دولت در طول چند دهه گذشته به‌دليل مشكلات مالي و كسري بودجه مدت‌ها كشاورزان را براي پرداخت پولشان معطل مي‌كرد. آمارها نشان مي‌دهد كه دولت صد‌ها ميليارد تومان در بخش‌هاي مختلف به كشاورزان بدهكار است. با روشي كه در بورس كالا اجرا شده هم كشاورزان مي‌توانند دوروزه به پولشان برسند و هم بخش زيادي از بارهاي مالي دولت كاسته مي‌شود.

طبق اخبار دريافتي تا ديروز نيمي از ذرت‌هاي موجود در انبارهاي استاندارد شده استان خوزستان در بورس كالا فروخته شد. برخي خبر‌ها حاكي از آن است كه از اين روش كه به معاملات قبض انبار معروف است، به‌زودي در بخش كشت گندم كه يك محصول استراتژيك است نيز استفاده خواهد شد.در مبادلات ديروز 10هزارو 700تن ذرت با استفاده از همين روش كه نوعي معاملات كاغذي است به ارزش 6.6ميليارد تومان فروخته شد.

از زمان آغاز مبادلات اين اوراق در بورس كالا 2111كشاورز خوزستاني جمعا در طول 16روز كاري 55هزارو978تن ذرت به ارزش 34ميلياردو 900ميليون تومان با همين روش در بورس كالا فروخته‌اند.هم‌اكنون ذرت‌كاران خوزستاني هركيلو ذرت را به قيمت620تومان در بورس كالا با استفاده از معاملات گواهي سپرده كالايي مي‌فروشند و 65درصد از پولشان را ظرف 2‌روز از طريق بورس كالا دريافت مي‌كنند.بقيه مبلغ حاصل از فروش نيز كه توسط دولت بايد پرداخت شود، براساس توافق‌هاي انجام شده در مدت 2هفته به‌حساب كشاورزان خوزستاني واريز مي‌شود.نكته حائز اهميت اين است كه بخش زيادي از اين محصول توسط بخش خصوصي و تعاوني در بورس كالا خريداري مي‌شود.

  • قبض انبار چيست؟

محمد اسكندري، معاون بورس كالاي ايران درباره انجام معامات گواهي سپرده يا قبض انبار در بورس كالا گفت:در معاملات گواهي سپرده كالا كشاورزاني محصولشان را در انباري كه مورد پذيرش بورس كالاست سپرده مي‌كنند يا اصطلاحا به وثيقه مي‌گذارند و در قبال اين محصول يك گواهي سپرده صادر مي‌شود.

او با بيان اينكه اين گواهي به‌عنوان اوراق بهادار قابليت دادوستد دارد، افزود: در مبادلات گواهي سپرده كالا بسياري از ريسك‌هايي كه در گذشته مبادلات كشاورزي را تهديد مي‌كرد به پايين‌ترين سطح مي‌رسد چون يك انباردار امين كه مورد پذيرش بورس كالا هم هست اين كالا را نگهداري مي‌كند و به جاي اينكه در هر معامله كالا تحويل داده شود اوراق بهادار مورد دادوستد قرار مي‌گيرد.

او با اشاره به اينكه از امسال اين طرح به‌صورت پايلوت براي خريد تضميني ذرت در استان خوزستان در حال اجراست، توضيح داد: در گذشته دولت با اجراي سياست خريد تضميني‌، ذرت كشاورزان خوزستاني را خريداري مي‌كرد كه در آن روش نهاد‌هايي از سوي دولت محصول را به قيمت مشخصي خريداري مي‌كردند و آن را در بازار به قيمت كمتري مي‌فروختند اما امسال اين روش به قيمت تضميني تغيير كرد و بر اساس آن كشاورزان مي‌توانند محصولاتشان را در قالب گواهي سپرده با قيمت رقابتي در بورس كالا بفروشند و بخش عمده پولشان را به‌صورت نقد و دوروزه دريافت كنند.

اسكندري با بيان اينكه قيمت مدنظر دولت براي هر كيلو ذرت امسال 960تومان است، گفت: اين موضوع خيلي به نفع كشاورزان شده چرا كه مي‌توانند بخش عمده‌اي از پولشان را به‌صورت نقد از طريق بورس كالا دريافت ‌كنند. در حال حاضر كشاورزان ذرتشان را از طريق بورس كالا به قيمت هر كيلو620تا 640تومان به‌صورت نقد مي‌فروشند و قرار است بقيه اين مبلغ را دولت پرداخت كند.

معاون بورس كالا ادامه داد: در گذشته معمولا پول كشاورزان با وقفه طولاني از سوي دولت پرداخت مي‌شد اما الان كشاورزان بخش عمده پولشان را نقدا دريافت مي‌كنند و مابه‌التفاوت اين رقم نيز طبق آماري كه بورس كالا به سازمان مديريت و وزارت جهادكشاورزي اعلام مي‌كند به كشاورزان پرداخت مي‌شود.

  • انجام مبادلات قبض انبار كالاهاي ديگر

اسكندري از انجام مبادله محصولات ديگر كشاورزي با اين روش در بورس كالا خبر دادو گفت: به‌زودي گواهي سپرده به كالاهاي ديگر هم تسري پيدا خواهد كرد كه در آينده اخبارش اعلام خواهد شد.او تأكيد كرد: فعلا در گام اول قرار است معاملات گواهي سپرده براي 2 محصول جو و ذرت براي چند استان ديگر نيز اجرا شود اما به‌طور كلي اين اوراق قابليت اجرا روي محصولاتي مانند فلزات گرانبها، فولاد و برخي محصولات پتروشيمي نيزداراست.

  • ويژگي قبض انبار براي كشاورزان چيست؟

معاون بورس كالاي ايران درباره ويژگي‌هاي معاملات قبض انبار براي كشاورزان و دولت گفت: معاملات گواهي سپرده يا قبض انبار در بورس كالا از 2 جنبه قابل بررسي است؛ اولا كه اين معاملات به كشاورزان معرفي مي‌شود و آنها مي‌توانند از مزاياي آن بهره‌مند شوند ثانيا اينكه با اجراي روش «قيمت تضميني» هزينه‌هاي جانبي دولت در اين بخش مانند هزينه‌هاي انبار داري، حمل‌ونقل، هزينه افت محصول وهزينه‌هاي ناشي از كيفيت بد محصولات، كاهش خواهد يافت. او افزود:در واقع مي‌توانيم بگوييم كه با انجام معاملات گواهي سپرده ذرت هم كشاورزان راضي‌تر هستند و هم دولت بار مالي كمتري را تحمل خواهد كرد.

کد خبر 318232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha