بسته شدن پرونده پی‌ام دی در شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی هم نتوانست بورس را نجات دهد و شاخص کل بورس تهران و فرابورس دیروز با افت سنگینی مواجه شدند.

بورس تهران معادل 2هزار ميليارد تومان فرو ريخت و شاخص فرابورس 1.3 درصد افت كرد.به گزارش همشهري، 2هفته ديگر بورس تهران وارد سومين سال نزول خود مي‌شود. شاخص كل بورس تهران از 15دي‌ماه سال 92تاكنون 36درصد و ارزش كل بورس 160هزار ميليارد تومان افت كرده‌اند.

كارشناسان پيش‌بيني مي‌كردند با انجام توافق هسته‌اي شاخص كل بورس تهران با روند صعودي مواجه شود اما پايان مذاكرات هسته‌اي و بسياري از وقايع ديگر كه در گذشته مي‌توانست منجر به رونق بورس شود نتوانست اثر مثبتي بر بازار سهام بگذارد. اين رويه در مورد تحولات اخير نيز تكرار شد و شاخص بورس بي‌اعتنا به تحولات سياسي به روند نزولي خود در مبادلات ديروز با نزول سنگين‌تري ادامه داد.

تحليلگران تكنيكال بر اين باورند در شرايطي كه قيمت نفت به زير 40دلا رسيده است شاخص كل بورس تهران تا مرز 57هزار واحد سقوط خواهد كرد.در مبادلات ديروز سهام 83درصد از شركت‌هاي بورس با افت مواجه شدند و شاخص كل بورس تهران با 413واحد كاهش به 61هزارو734رسيد.

نزول قيمت سهام شركت‌هاي بورس ديروز به حدي بود كه از ارزش بورس تهران فقط در يك روز 2هزار ميليارد تومان كاهش يافت و به 267هزار ميليارد تومان رسيد. ارزش كل بورس تهران در سال 92معادل 430هزار ميليارد تومان بود. همين شرايط در فرابورس هم حاكم بود و شاخص كل فرابورس با 1.3درصد كاهش مواجه شد.ارزش كل معاملات فرابورس هم با كاهش زيادي مواجه شد و به زحمت به 58ميليارد تومان رسيد. مقدار سهامي هم كه در بورس تهران مبادله شد معادل 122ميليارد تومان بود.

اين رويداد‌ها نشان مي‌دهد با وجود آنكه پيش‌بيني مي‌شد بسته شدن پرونده پي‌ام دي در شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به رونق بورس منجر شود اما اين رويداد نيز نتوانست تكانه‌اي بر بورس وارد كند و بازار سهام با يك نزول شديد‌تر وارد دوره جديدي از نزول شد.

  • اعتماد نداشتن مردم به عقلانيت اقتصادي دولت

سعيد اسلامي عضو هيأت مديره شركت مشاور سرمايه‌گذاري آرمان آتي گفت:بخشي از معضلات اقتصادي به رفع تحريم‌ها وابسته بوده و اگرچه دولت يازدهم در حوزه سياسي موفق عمل كرده، اما بايد قبول كنيم كه در حوزه اقتصاد داخلي موفقيتي جز كنترل تورم به‌دست نياورده است كه احتمال برگشت نرخ تورم به نرخ‌هاي قبلي نيز وجود دارد.اين كارشناس ارشد بازار سرمايه افزود:تجربه كشورهاي خارجي كه در موقعيتي همچون كشور ما قرار داشتند نشان داده كه پس از عبور از دوره تنگناي اقتصادي ممكن است اقتصاد دوباره زمين بخورد يا در مسير رشد و رونق حركت كند كه در حال حاضر سمت و سوي حركت اقتصاد كشور به سياست‌ها و عملكرد دولتمردان در دوران رفع تحريم بستگي دارد كه البته به‌نظر بنده مردم به عقلانيت اقتصادي حاكميت صد درصد اعتماد ندارند و اين امر معضل كليدي است.

  • سهامداران صبر كنند

معاون بازار شركت بورس هم گفت: به‌نظر مي‌رسد سال آينده با اجرايي شدن برجام، بازار سرمايه رونق بگيرد. در حال حاضر بازار در يك شرايط ركودي قرار دارد كه آن هم ناشي از تبعيت از شرايط اقتصادي كشور بوده است. علي صحرايي به سهامداران توصيه كرد: سرمايه‌گذاراني كه تا به حال صبركرده‌اند و دارايي اوراق مالي‌شان را به فروش نرسانده‌اند در اين شرايط كه نزديك به اجراي برجام هستيم سهامشان را نفروشند.

  • وضع توليد خراب است

مرتضي رضا‌زاده، كارشناس بازار سرمايه با اشاره به وضعيت توليد و سودآوري صنايع، گفت: در حال حاضر كمتر صنعت يا شركتي مي‌تواند پروژه يا طرح توسعه‌اي را به اجرا درآورد كه بازده 30درصدي داشته باشد و از توان پرداخت اقساط وام بانكي گرانقيمت برآيد چرا كه نرخ تورم با اتخاذ سياست‌هايي از سوي دولت كنترل مي‌شود.او افزود: بر اين اساس مي‌توان گفت بيش از 50درصد از منابع در اختيار بانك‌ها در قالب تسهيلات بانكي به صنايع پرداخت مي‌شود و صرف نقدينگي شركت‌ها و امور جاري آنها مي‌شود.

  • دولت از انفعال خارج شود

محمدعلي احمد‌زاده‌اصل كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه سياست‌هاي دولت براي دوران پسا‌تحريم از اهميت زيادي برخوردار است.گفت: اوضاع اقتصادي در شرايط فعلي بسيار به‌هم ريخته است و به‌نظر مي‌رسد لغو تحريم‌هاي بين‌المللي نقطه عطفي براي خروج از ركود اقتصاد و فاصله گرفتن از فضاي فعلي است.او افزود:تاكنون شاهد عملكرد منفعلانه دولتمردان و مقامات مسئول به بهانه اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي بوديم و حال بايد ديد كه از اين پس مديران چه فعاليت بارزي براي بهبود شرايط اقتصادي انجام مي‌دهند.

کد خبر 318605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha