سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: احتمالا شما تا امروز چندین بار تصمیم گرفته‌اید سس مایونز را از سفره غذایی‌تان به‌خاطر توصیه پزشک‌تان یا هر دلیل دیگری حذف کنید اما دل‌تان نمی‌آید سالادتان را بدون سس مصرف کنید.

سالاد

عده‌اي هم هستند كه به‌خاطر شرايط خاصي كه دارند نمي‌توانند از سس‌هاي حاوي مواد نگهدارنده مصرف كنند مثل خانم‌هاي باردار. اما سس مايونز يا آبليمو و نمك تنها راه‌حل خوشمزه‌تر كردن سالادها نيست. سس‌هاي متنوعي وجود دارند كه شما مي‌توانيد در خانه و آشپزخانه خودتان به‌راحتي آنها را تهيه كنيد و از شر مواد نگهدارنده سس‌هاي صنعتي راحت شويد. ما شما را با چند نمونه از اين سس‌ها آشنا مي‌كنيم. اين سس‌ها همگي هنر دست شما هستند و در تهيه آنها از مواد ناسالم و مواد نگهدارنده خبري نيست. پس بهتر است اينها را قبل از هر وعده غذايي درست و مصرف كنيد. نگهداري طولاني مدت اين سس‌ها توصيه نمي‌شود.

  • سس رژيمي ساده

آرد: 3قاشق‌ غذاخوري، كره‌: ۱۰ گرم، آبليمو: يك‌ قاشق‌ غذاخوري، شير: ۲۵۰ گرم، فلفل‌ سياه و نمك‌‌: به‌ مقدار لازم
طرز تهيه‌:
ابتدا كره‌ را داغ‌ كنيد و از روي‌ شعله‌ برداريد، پس‌ از اينكه خنك‌ شد، آرد و شير را به‌ آن‌اضافه‌ كرده‌ و خوب‌ هم‌ بزنيد، سپس‌ دوباره‌ روي‌ شعله‌ قرار دهيد تا سرخ‌ شود. حالا‌ نمك‌ و فلفل ‌را هم‌ به‌ آن‌ اضافه‌ كنيد. از طرف‌ ديگر در نيم‌ ليتر آب‌ جوش‌، آبليمو بريزيد و درحالي‌كه‌ مي‌جوشد، مخلوط آماده‌ شده‌ را با احتياط در آن‌ بريزيد و خوب‌ هم‌ بزنيد.

  • سس فرانسوي خانگي

آب: يك‌دوم ليوان، سركه: يك‌دوم ليوان، شكر: 1قاشق چايخوري، نمك و پودر سير: به ميزان لازم، جعفري: مقداري
طرز تهيه‌:
اين سس كه به سس فرانسوي مشهور است دستور تهيه ساده و راحتي دارد. آب، سركه، شكر، پودر سير و نمك را با هم مخلوط كنيد. سپس جعفري خرد شده را به سس اضافه كنيد. سس را درون كاسه‌اي بريزيد و به‌مدت 30دقيقه درون يخچال قرار دهيد. پس از اين مدت سس قابل استفاده است. اين سس براي انواع سالاد، كباب و ماهي بسيار مناسب است.

  • سس ماست

سير خرد شده: 1حبه، برگ جوان كرفس خردشده: نصف ليوان، ماست: 2فنجان، پياز بزرگ: 1عدد، نمك: يك قاشق چاي‌خوري، شكر: دو‌سوم قاشق مرباخوري
طرز تهيه:
برگ كرفس، پياز و سير را در مخلوط‌كن خوب نرم كنيد. سپس ماست، شكر و نمك را به آن اضافه كنيد تا مخلوط يكدست شود. به همين زودي و راحتي سس شما آماده است. اين سس را با هر نوع سالاد يا غذايي مي‌توانيد مصرف كنيد.

  • سس گوجه‌فرنگي

آب گوجه‌‌فرنگي: 1فنجان، پودر سير: 1قاشق چاي‌خوري، سركه 1فنجان، خردل خشك: نصف قاشق چاي‌خوري، ترخون خشك: نصف قاشق چاي‌خوري، شكر، فلفل و نمك: به ميزان لازم
طرز تهيه:
مواد بالا را با نصف قاشق مرباخوري شكر و مقداري نمك و فلفل در يك بطري بريزيد و خوب تكان دهيد تا مخلوط شوند. آن را در يخچال بگذاريد و هر زماني كه دوست داشتيد آن را از يخچال بيرون بياورد و استفاده كنيد.

  • سس سركه مخصوص

يك‌چهارم فنجان روغن زيتون غيرصنعتي، ۴ تـــا ۵ قاشق غذاخوري سركه بالزاميك، نصف تا ۱ قاشق چايخوري نمك،۱ تا ۲ حبه سير متوسط و خرد‌شده
طرز تهيه:
اين سس سركه ويژه، مخصوص سالادهاي سبزيجات است و ماندگاري آن هم 2تا 3هفته است.همه مواد را در يك ظرف شيشه‌اي مخلوط كنيد. در آن را محكم ببنديد و خوب تكان دهيد.ظرف شيشه‌اي را در يخچال نگهداري كنيد و تا حداكثر 3هفته آن را به مصرف برسانيد.

  • سس سالاد تايلندي

اين سس با موادي كه به راحتي پيدا مي‌شوند به آساني تهيه و درانواع سالادها استفاده مي‌شود. طعم ترش و شيرين و تند اين سس را از دست ندهيد.
مواد لازم:
۶ قاشق غذاخوري كره بادام‌زميني
۱ فنجان آب جوش
۴ قاشق غذا خوري سركه سيب
۱ قاشق غذاخوري شكر زرد يا عسل
۱ تا يك‌ونيم قاشق چايخوري نمك
۳ تا ۴ حبه سير متوسط و خرد شده
فلفل قرمز خرد شده براي طعم بهتر
طرز تهيه:
تهيه اين سس فقط به اندازه مخلوط كردن همه مواد با هم‌زمان مي‌برد. به‌همين سادگي سس شما آماده است.

  • سس سالاد تند

يك‌سوم فنجان آب ليمو، يك‌دوم قاشق چايخوري پودر خردل خشك، يك‌چهارم فنجان پوره گوجه‌فرنگي تازه، يك‌چهارم قاشق چايخوري پودر فلفل قرمز، يك‌دوم قاشق چايخوري سس تاباسكو، نمك و شكربه مقدار لازم
طرز تهيه:
اگر به غذاهاي تند علاقه داريد، اين سس هم با ذائقه شما هماهنگ است. براي تهيه اين سس تمام مواد را در يك شيشه مخلوط كنيد. ‌خوب تكان داده و در شيشه در بسته، در يخچال نگهداري كنيد. ماندگاري اين سس ۲ تا ۳ روز است.

  • فوت و فن

براي درست كردن هر كدام از اين معجون‌هاي خوشمزه كافي است در يك كاسه بزرگ، همه مواد به جز روغن زيتون را با هم مخلوط كرده و با همزن فلزي يا چنگال خيلي سريع هم بزنيد. سپس اگر سس حاوي روغن زيتون بود، در آخر روغن زيتون را با جرياني آرام و پيوسته و يكنواخت به مواد اضافه كنيد و هم بزنيد تا سس نرم و يكدست شود. اين دستور كلي را در تهيه انواع سس‌ها رعايت كنيد تا همانند يك سرآشپز حرفه‌اي به نتيجه مطلوب برسيد.

کد خبر 318154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha