سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده است که زمان اضافه کردن چاشنی‌ها و ادویه‌جات و نمک و فلفل به غذای‌تان مقداری بیشتر از آنچه مدنظرتان بوده روی غذا ریخته‌اید و آن را هم زده‌اید.

فلفل

آن‌وقت با نخستين تست از طعم غذا متوجه تندي بيش از حد آن مي‌شويد و تأسف مي‌خوريد كه زحمت‌تان هدر رفته و نتوانسته‌ايد آن طعمي كه انتظار داشتيد را براي غذاي خودتان بسازيد. در چنين موقعيت‌هايي غير از حرص و غصه خوردن چاره چيست؟ چند راهكار زير را بخوانيد و در گوشه ذهن‌تان ثبت كنيد تا در شرايطي كه با اين مشكل مواجه مي‌شويد بتوانيد از معركه آَشپزي سربلند بيرون بياييد.

  • دو وعده‌اي درست كنيد

اولين و ساده‌ترين راه‌حل اين است كه مجددا از همه مواداوليه غذايي به قابلمه‌تان اضافه كنيد. اگر حين پخت متوجه شديد غذا خيلي تند شده است، مقداري از ساير مواد غذا را دوباره اضافه كنيد؛ البته با نسبتي متعادل با مواداوليه اين كار را انجام دهيد تا باعث كاهش تندي غذا شود. در اين صورت، هم تندي بيش از حد فلفل را از غذا گرفته‌ايد و هم اينكه براي وعده بعدي غذا آماده كرده‌ايد.

  • مثلا ماست!

از لبنيات استفاده كنيد. كپسايسين (تركيبي كه باعث تندي در غذا مي‌شود) به راحتي در لبنيات حل شده و باعث دور‌شدن از گيرنده‌هاي درد روي زبان مي‌شود. در بسياري از غذاهاي محلي از اين تكنيك استفاده مي‌شود. هم مي‌توانيد ماست يا شير را جداگانه سرو كنيد و هم آن را با غذا مخلوط كنيد. نگران نباشيد اضافه كردن 2تا 3قاشق ماست به غذا، تأثيري در طعم آن ندارد و مزه غذاي شما را خراب نمي‌كند. يادتان باشد ماده نجات‌دهنده شما چربي موجود در لبنيات است، پس اگر از لبنيات كم چرب استفاده كنيد نتيجه‌اي نمي‌گيريد. از جايگزين لبنيات هم مي‌توانيد استفاده كنيد. اگر فردي به لاكتوز حساسيت دارد يا محصولات دامي مصرف نمي‌كند، مي‌توانيد از شير نارگيل استفاده كنيد. شير سويا، شير بادام و... همه‌شان حاوي چربي مؤثر هستند، هرچند به اندازه شير طبيعي تأثير ندارند.

  • همراه با برنج يا نان

غذا را همراه نشاسته سرو كنيد. برنج ساده و نان، ادويه را به ‌خود جذب مي‌كنند و طعم آن را در همه جاي غذا پخش كرده باعث مي‌شوند كمتر احساس تندي كنيم. بسياري از غذاهاي تند اينگونه سرو مي‌شوند. غذاهاي هندي همراه نان، غذاهاي مكزيكي همراه تورتيلا و غذاهاي تايلندي همراه با برنج سرو مي‌شوند.

  • اسيد اضافه كنيد!

از آنجا كه كپسايسين (ماده تند) قليايي است، اضافه كردن اسيد باعث خنثي شدن آن مي‌شود. به غذاي در حال پخت مي‌توانيد آبليمو يا سركه بزنيد. لاكتيك اسيد موجود در شير هم تأثيري دوچندان خواهد داشت.

کد خبر 320525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha