سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

ترجمه- مرجان رودبارمحمدی: کودکان در اولین سال تولدشان صحبت کردن را آغاز می‌کنند و هنگامی‌که به سن 13 سالگی می‌رسند از آن خودداری می‌کنند.

در این سن آنها از صحبت کردن در مورد هر مسئله و موضوعی که برایشان اهمیت زیادی داشته باشد امتناع می‌کنند.

 جسیکا کان، پزشک اطفال و مشاور نوجوانان در مرکز پزشکی بیمارستانی در شهر سین سینتی واقع در ایالت اوهایو است.

 کان، متخصص کودکان و مشاور نوجوانان است و در زمینه سلامت نوجوانان، مسائلی مثل درمان آکنه و جوش‌های غرور، اختلال و به هم خوردگی وضعیت مزاج، که در بین نوجوانان بسیار شایع است، آموزش‌های ویژه‌ای دیده است.

 او می‌گوید، مرحله رشد و بلوغ یک کودک، از مهیج ترین و حساس ترین دوران‌های زندگی اوست که با خود دردسرهای بسیار زیادی به همراه دارد. نوجوانان مجبورند شخصا و بدون کمک گرفتن از دیگران در مورد بسیاری از مسائل زندگی‌شان تصمیم‌گیری کنند، که این امر نیازمند کمک گرفتن و مشاوره با پزشک متخصصی است که نوجوانان به او اطمینان کنند.

پزشکان متخصصی مانند کان، این اعتماد و اطمینان را از طریق فرا گرفتن آموزش‌ها و دوره‌های تخصصی کسب کرده اند. در آمریکا، چنین پزشکانی، معمولا تخصص خود را در زمینه طب اطفال کسب می‌کنند و سپس به مدت یک تا 3 سال آموزش‌های ویژه و بسیار تخصصی را در زمینه سلامت و تندرستی نوجوانان فرا می‌گیرند.

 اما پزشکان و کارشناسان خبره مانند کان، بسیار کم و نادر هستند. در میان سال‌های 1996 تا سال 2005، تنها کمتر از 500 نفر پزشک متخصص اطفال وجود داشتند که در زمینه مشاوره با نوجوانان تربیت شدند.

 با این اوصاف، احتمالا شما به راحتی موفق نخواهید شد با یکی از پزشکانی که در زمینه مشاوره با نوجوانان فعالیت دارد ملاقات کنید.

 در این صورت می‌توانید از یک متخصص اطفال هم جهت مشاوره و برآورده کردن نیازهای فرزند بالغ خود کمک بگیرید. اما ملاک‌های انتخاب یک پزشک خوب برای فرزند درحال رشدتان چیست؟ به عبارت دیگر، از کجا می‌فهمید که پزشک، چقدر در حل مشکلات می‌تواند به شما کمک کند؟

 آیا پزشک به هنگام مشاوره با فرزند بالغتان، شما را از اتاق بیرون می‌کند؟

اگر فرزند شما در شروع سنین 11 تا 13 سالگی است،‌ او نیاز دارد که به تنهایی با یک پزشک متخصص و مشاور مشورت کند.

در یک دانشگاه واقع در بوستون، با تحقیقاتی که روی 2 هزار و 200 دانش آموز دبیرستانی انجام دادند، محققان به این نتیجه رسیدند که ایجاد امنیت و دادن اطمینان خاطر به نوجوانان و افراد بالغ، مبنی بر اینکه پزشکان مشاورو محرم اسرار آنها هستند، احتمال اینکه آنها را وادارد به راحتی در مورد مسائلی خصوصی‌تر،‌ با پزشکان صحبت کنند، 7/2 برابر بیشتر می‌کند.

 کنت گینس برگ، متخصص اطفال و مشاور نوجوانان در بیمارستان کودکان ایالت فیلادلفیا می‌گوید: هنگامی‌که نوجوانان به راحتی و با آزادی خاطر صحبت می‌کنند، ما می‌توانیم به آنها کمک کنیم. اما اگر فکر کنند که ما تمام اسرار و چیزهایی که آنها به ما می‌گویند برای والدینشان بازگو و فاش می‌کنیم، هرگز صحبت نخواهند کرد.

 گینس برگ می‌گوید: اگر پزشک متخصص فرزندتان، از شما خواست که از اتاقش بیرون بروید، این موقعیت و شانس خوبی است که از او بخواهید رفتارهای بد و زشت فرزندتان را به او گوشزد کند. بیرون رفتن شما از اتاق، به پزشک فرزند شما کمک می‌کند که راحت تر برای فرزند شما تصمیم گیری کرده و مشکلات او را حل کند. به فرزندتان نیز بگویید که این روش حتما به نفع او است.

 آیا تنها سئوالاتی را از فرزندانتان می‌پرسد که پاسخ آن بله یا خیر است؟

 اریک سیگل، متخصص و پزشک کودکان که در مرکز پزشکی بیمارستان کودکان واقع درایالت کلو رادو فعالیت دارد می‌گوید: گاهی اوقات پزشکان هیچ گونه موضوع بحث مناسبی پیدا نمی‌کنند که با نوجوانان در مورد آن صحبت کنند.

در نتیجه تنها به سئوال‌های صریح و کوتاه که پاسخ آن فقط کلمه بله یا خیر است اکتفا می‌کنند. اما آنها نباید تنها به این روش تکیه کنند. بحث و گفت وگوی آزاد بدون هیچ گونه محدودیتی که اساس آن مرتفع کردن نیازهای نوجوانان است، به ایجاد یک رابطه صمیمی‌ و دوستانه پزشک و نوجوان کمک می‌کند، تا زمینه را برای مطرح کردن موضوعاتی نظیر مصرف دارو و مواد مخدر،‌ سیگار کشیدن، جلوگیری از بارداری و سایر موارد دیگری که معمولا نوجوانان با آن درگیر هستند فراهم سازد.

 در سال 2005، دانشگاه استن فورد، با بررسی‌ها و تحقیقاتی که روی تقریبا‌ 93 میلیون نوجوان انجام داد، به این نتیجه رسید که پزشکان در هنگام ملاقات با نوجوانان، موضوعاتی را جهت بحث و گفتگو مطرح می‌کردندکه می‌توانست تنها 5 درصد از مدت زمانی که پزشک به نوجوانان اختصاص می‌دهد را بگیرد.

 آیا پزشک وقت ملاقات فرزندتان را هنگام مشاوره به موضوعات مهم و ضروری اختصاص می‌دهد؟

 اولین ملاقات با پزشک متخصص نوجوانان اغلب باید به مدت یک ساعت و گاهی اوقات تا یک ساعت و نیم طول بکشد. طی این مدت، موضوعاتی که به وسیله گروهی از محققان دانشگاه شهر راچستر واقع در غرب نیویورک برای نوجوانان توصیه شده است، مطرح می‌شود و مورد بحث و ارزیابی قرار می‌گیرد. این موضوعات شامل رژیم غذایی مناسب، ورزش، سلامت ذهنی، فعالیت‌های گروهی در مدارس و همچنین موضوعاتی نظیر مسائل جنسی، مصرف دارو و مواد مخدر و سایر رفتارهای پرخطر است.

آیا پزشک، آموزش‌های ویژه و تخصصی دیده است؟

 گاهی اوقات سلامتی افراد بالغ و نوجوانان با خطرات زیادی روبه رو می‌شود که ممکن است آنها را مجبور سازدتا با پزشک و متخصص پوست،‌ متخصص زنان، روان شناس و روان درمان مشورت کنند. بنابراین از آنها سئوال کنید که آیا آموزش‌های بیشتری را در این زمینه‌ها کسب کرده‌اند یا خیر. همچنین دسترسی به یک شبکه اینترنتی که اختصاص به پزشکان و مشاوران نوجوانان دارد، جهت گرفتن کمک‌های ویژه بسیار مفید است.

 MSNbc.com

کد خبر 31756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز