سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

ترجمه ستاره سمائی: نشانه­های مستند بی­شماری وجود دارد که نشان می­دهد تمامی‌اطلاعات مربوط به مرگ افراد تلف شده در بازجویی­های نا­تمام، تقلبی هستند.

نامه­ای که اخیرا در مجله پزشکی انگلیسی لنست چاپ شده، پزشکان ارتش ایالات متحده را به بی­تفاوتی نسبت به سوءاستفاده­هایی که از زندانیان در اردوگاه زندان گوانتانامو می‌شود، متهم کرده­است.

 این نامه بر موضوع شکستن اجباری اعتصاب غذای زندانیان در اردوگاه زندان کوبا، متمرکز شده است. همچنین در این مطلب، پزشکان حاضر در گوانتانامو، با پزشکان آفریقای جنوبی مقایسه شده‌اند که با پیروان «استیو بیکو» که برای از بین بردن تبعیض بین سفیدپوستان و سیاه­پوستان آفریقای جنوبی مبارزه می‌کردند، رفتاری غیر­مسئولانه داشتند.[زندانیان گوانتانامو حق شکایت ندارند]

30 سال است که از مرگ بیکو می­گذرد و مرگ زمانی سراغش آمد که وی در بازداشت پلیس­های امنیتی بود. اوایل همه فکر می­کردند بیکو به خاطر اعتصاب غذا جان خود را از دست داده، اما بعدها مشخص شد که او به علت آسیب ناشی از ضرباتی که در بازجویی­های پلیس به سرش وارد شده، جان باخته است.

در گزارش­های بعدی مشخص شد که 2 نفر از پزشکان بیکو، نه تنها مراقبت­های لازم را انجام نداده­اند بلکه در پرونده پزشکی او هم دست برده­اند.

 در نامه لنست به این نکته نیز پرداخته‌شده که با هیچ­یک از کارکنان پزشکی آمریکا به صورت جدی برخورد نشده‌است، درحالی‌که نشانه­های مستند بی­شماری وجود دارد که نشان می­دهد تمامی‌اطلاعات مربوط به مرگ افراد تلف شده در بازجویی­های نا­تمام، تقلبی هستند. این نامه خاطر­نشان کرده که شکست مقامات  قانونی ‌ایالات متحده برای به دست آوردن چنین نشانه­هایی، باعث نابودی آبروی پزشکان ارتش ایالات متحده شده است.

 در این نامه اشاره شده است که طرز برخورد تیم پزشکی ارتش ایالات متحده طوری است که یادآور این ضرب­المثل آمریکایی است: «هیچ بدی نمی­بیند، هیچ بدی نمی­شنود، هیچ بدی نمی­گوید».

نکته قابل توجه در این مورد این­که تا کنون 4نفر از زندانیان در طول حبس خود در خلیج کوچک گوانتانامو جان باخته­اند.

 این درحالی است که سازمان حمایت از حقوق بشر سازمان ملل متحد معتقد است، تغذیه اجباری در گوانتانامو- به این ترتیب که زندانی را به صندلی می­بندند و از طریق لوله، به او غذا می­دهند- به عنوان شکنجه به کار می­رود.

دکتر دیوید نیکول، مشاور متخصص اعصاب در بیمارستان شهر بیرمنگام انگلیس، نامه لنست را به نیابت از 206 امضا­کننده از 16 کشور، شامل بریتانیا، ایالات متحده و آفریقای جنوبی، می­داند. این نامه به شدت کم­کاری­های کمیته نظارت پزشکی کالیفرنیا و جورجیا که مسئولیت کنترل رئیس سابق بیمارستان در گوانتانامو، جان ادموندسون، را به عهده داشت، مورد انتقاد قرار داده است.

 از سال 2005 که اعتصاب غذا در گوانتانامو به صورت جدی شکل گرفت، ادموندسون مسئول مبارزه با این امر، آن هم از طریق تغذیه اجباری، شده است.

 در حال حاضر، حدود 340 زندانی به جرم ارتباط با تروریسم در گوانتانامو محبوس هستند. بیشتر زندانیان سال­های زیادی است که در این زندان هستند، اما بیشترشان هنوز دادگاهی برایشان تشکیل نشده است.

 بی‌بی‌سی- 7 سپتامبر2007

کد خبر 31754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز