همشهری‌آنلاین: باراک اوباما،رئیس جمهور آمریکا در واکنش به امضا پیمان پاریس در زمینه جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای و پدیده تغییرات آب و هوا گفت این توافق نقطه عطفی است در تاریخ بشر که زمینه را برای همکاری بیشتر ملت‌ها فراهم می‌کند.

obama

به گزارش رویتزر ، باراک اوباما مدعی شد: « در نخستین سخنرانی‌ام از این جایگاه متعهد شدم با پدیده تغییرات آب و هوایی مقابله کنم و سیاره زمین را به جای بهتری برای نسل‌های آتی تبدیل سازم. »

او افزود: دو هفته پیش در نشست پاریس اعلام کردم که دنیا به توافق‌نامه‌ای جهانی نیاز دارد تا این هدف را به مرحله اجرا درآورد. توافق‌نامه‌ای محکم و پایدار که میزان انتشار گازهای گلخانه ای را در حال و آینده تعیین کند. چند سال پیش این موفقیت به‌دست آمد. همه دنیا پشت توافقی قرار گرفت که به آن نیاز داشت.

رئیس‌جمهور آمریکا از دبیرکل سازمان ملل، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه فرانسه و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مقام‌های همراهش در پاریس و به‌ویژه از « ملت‌های تقریبا دویست ملیت متفاوت بزرگ و کوچک ، توسعه یافته و در حال توسعه که در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا این مهم محقق شود» قدردانی کرد و گفت: « این توافق نشان داد وقتی دنیا با یک صدا سخن بگوید همه چیز امکان‌پذیر است.»

به گزارش مانیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، باراک اوباما مدعی شد: « امروز مردم آمریکا باید احساس غرور کنند زیرا این توافق تاریخی حاصل رهبری آنان است. در هفت سال گذشته ، آمریکا را در زمینه مقابله با پدیده تغییرات آب و هوایی به رهبر دنیا تبدیل کردیم. در سال 2009 نشست پر هر هرج و مرج کپنهاک را داشتیم که در آن شالوده وظایف همه ملت‌ها را در زمینه مقابله با پدیده تغییرات آب و هوایی پایه‌گذاری کردیم. سپس با سرمایه گذاری در بخش صنایع سبز و حرکت به سمت انرژی‌های پاک از قبیل باد و خاک به سمت جلو حرکت و برای طبقه متوسط جامعه مشاغل نو ایجاد کردیم. موفق شدیم نخستین نمونه ملی استاندارد شده انتشار گازهای گلخانه ای را تعیین کنیم تا برای نیروگاه‌ها مشخص شود فرزندان ما نیاز دارند نفس بکشند. با همه دولت‌های محلی که تلاش می‌کنند پیامدهای پدیده تغییرات آب و هوایی را برای ملت خود کاهش دهند همکاری کردیم. بدبین ها مدام می‌گفتند این اقدام ها باعث از بین رفتن مشاغل و افزایش بیکاری می‌شود. اما این در حالی است که بخش خصوصی ما در زمینه تولید شغل ، رکوردی تاریخی برجا گذاشته است. موفق شدیم هم‌زمان با بالابردن بازده اقتصادی تا بالاترین میزان ممکن ، مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای را آ‌ن‌قدر کاهش دهیم که در دو دهه گذشته سابقه نداشته است. و سپس با هماهنگی تاریخی سال گذشته با چین به دنیا نشان دادیم که می‌شود با همکاری ، همه اختلاف‌های بین کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه را از میان ببریم. این همکاری سبب شد ده‌ها کشور دیگر نیز برای تعیین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود اقدام کنند. و بدین ترتیب اساس موفقیت در پاریس به‌دست آمد. زیرا هیچ کشوری هر چه هم قدرتمند باشد به تنهایی نمی‌تواند با چالش تغییرات آب وهوا مقابله کند. و هیچ کشوری هم ، هر چند کوچک نباید و نمی‌تواند کنار بنشیند همه با هم باید برای حل و فصل این معضل اقدام می‌کردیم.»

اوباما گفت: حتی اگر همه شرایط تعیین‌شده در توافق پاریس را به اجرا بگذاریم فقط می‌توانیم بخش کوچکی از گازهای گلخانه‌ای موجود در جو زمین را کاهش دهیم. توافق پاریس نمی‌تواند این معضل را حل و فصل کند اما دست کم شرایطی را ایجاد می‌کند که از بدتر شدن بحران پدیده تغییرات آب و هوایی جلوگیری به عمل آید.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: با این توافق ، پیامدهای ناخوشایند تغییرات آب و هوا کاهش پیدا می‌کنند و در سال‌های آتی شاهد سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های نو و پاک خواهیم بود که کمتر آلوده‌کننده هستند. علاوه بر این ، این توافق پیامی مهم با خود به همراه دارد مبنی بر این‌که دولت‌ها باید با نوآوری و حرکت به سمت منابع انرژی نو ، شرایط کنونی را به شدت تغییر دهند.

کد خبر 316837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha