همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه با همت نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس، تنگه هرمز در امنیت کامل قرار دارد، تصریح کرد: همه تجهیزات و توانمندی های نیروی دریایی ارتش بومی و تولید داخل است.

حبیب الله سیاری

به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، امیر دریادار حبیب الله سیاری در گفت وگو با شبکه العالم درباره اوضاع امنیتی منطقه بویژه منطقه خلیج فارس و دریای عمان گفت: ماموریت راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دفاع از مرزهای آبی و منابع و منافع کشور در دریاها است. آنچه مسلم است در بحث دفاع از مرزهای آبی در خلیج فارس با وجود منابع انرژی که در خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز و دریای عمان داریم، بطور قطع نیروی دریایی با اقتدار در انجام ماموریت خود تلاش می کند و برای انجام هر چه بهتر این ماموریت در آماده سازی خود در ابعاد مختلف، آموزش، تجهیزات، تاکتیک ها و رزمایشها در زمان های مقرر اقدام های لازم را به عمل می آورد.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که امروز جزو وظایف راهبردی نیروی دریایی است، بحث برقراری امنیت در دریا بویژه دریاهای دوردست برای حفظ منافع کشور است، مانند آنچه امروز در خلیج عدن اتفاق افتاده و بحث دزدی دریایی که منافع کشورها را به خطر می اندازد.

امیر دریادار سیاری ادامه داد: یعنی وقتی که کشتی های تجارتی و یا نفتکش های همه کشورهای منطقه، از این آبراه بسیار مهم دنیا(خلیج عدن) عبور می کنند وقتی امنیت آنها در خطر باشد، هر کشوری وظیفه دارد امنیت را برای عبور و مرور برقرار کند. در آن منطقه نیز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اقتدار حضور دارد و امروز سی وهفتمین ناوگروه ما در منطقه است و در جهت برقراری امنیت کشتی هایش اقدام می کند.

وی خاطرنشان کرد: امنیت به لطف خدا و با همت تلاش و کوشش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و در کنار آن نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس، برقرار است و به همین دلیل امنیت در وضعیت بسیار خوبی است، تنگه هرمز در امنیت کامل است؛ و همچنین به برکت وجود نیروی دریایی در حوزه دریای عمان تا شمال اقیانوس هند و به صورت نمونه در خلیج عدن، امروز الحمدلله امنیت در منطقه دریاها برقرار است، و به راحتی عبور و مرور انجام می شود و مشکل خاصی وجود ندارد.

  • امنیت منطقه با دخالت بیگانگان به هم می ریزد

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره حضور نیروهای دریایی بیگانه نزدیک سوریه گفت: اساسا تجربه ثابت کرده که دخالت بیش از حد قدرت های استکباری در منطقه همیشه امنیت را به هم ریخته است؛ چنانچه ما در عراق و افغانستان شاهد آن بودیم در واقع امنیت را به هم زدند و در جهت برقراری امنیت کمکی نکردند، مگر آنچه گفتند مبارزه با تروریسم انجام می دهیم واقعا این کار را انجام می دهند، آنچه مشخص است اینطور نیست که آنان قاطعانه با تروریسم مبارزه کنند، به نظر می رسد در بحث سوریه آنچه مد نظر نظام جمهوری اسلامی ایران است - یعنی حل مشکل توسط مردم سوریه - به نظر من بهترین راهکار است، اینکه از هر گوشه و کنار لشکرکشی شود و این آمدن و رفتن ها خیلی جاها امنیت را به هم می زند.

امیر دریادار سیاری درباره حضور ایران در خلیج عدن گفت: در خلیج عدن به خاطر اینکه منافع کشور ما مطرح است و عبور و مرور کشتی های تجاری و نفتکش های ما از این منطقه انجام می شود، مانند گذشته در این منطقه هستیم، و در جهت برقراری امنیت برای کشتی های خود اقدام می کنیم، و هر زمان که لازم شده به کشتی های دیگر کشورها کمک کردیم.

  • خرید سلاح قدرت و اقتدار نمی آورد

وی درباره خرید کشتی های جنگی توسط کشورهایی مانند عربستان و تاثیر آن بر موازنه قوا در منطقه گفت: البته برخی کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس منابع زیادی را برای خرید سلاح از کشورهای آمریکایی و اروپایی اختصاص می دهند، این اقدام مناسبی نیست و در واقع قدرت و اقتدار به وجود نمی آورد؛ با ریختن پول مردم به جیب استکبار جهانی برای کشور اقتدار به دست نمی آید؛ بهتر آن است که به توانمندی داخلی و مردم حساب شود تا دارای قدرت شویم و اقتدار به دست آوریم.
امیر دریادار سیاری ادامه داد: شنیدیم که بیشتر از 10 میلیارد دلار در ارتباط با بحث تجهیزات دریایی اقدام کردند، اما اعلام می کنیم که این اقتدار به دست نمی آید و کسی قدرتمند نمی شود، مگر آنکه بدنبال راهی برویم که از توانمندی خود استفاده کنیم و دنبال ساخت تجهیزات بومی توسط ملت هر کشوری باشیم آن وقت می توانیم بگوییم رشد قابل ملاحظه ای در بحث تامین تجهیزات مورد نیاز مان در دریایی انجام داده ایم امروز الحمدلله این توانمندی فقط در کشور جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که تجهیزاتش همه بومی و ساخته داخل کشور می باشد.

  • برای حفظ و ارتقا توانمندی خود بر افزایش کیفیت سلاح ها تاکید داریم

وی اظهار داشت: تجهیزات نیروی دریایی در عرصه دریاها، ناوهای موشک انداز و ناوشکن ها هستند؛ یکی از سلاح های اثرگذار و راهبردی ناوشکن ها، موشک های نصب شده روی آنها هستند. این موشک ها، شامل موشک های سطح به هوا و سطح به سطح می شوند. وقتی توان موشکی را در ناوشکن ها بالا ببریم، بطور قطع به قدرت نیروی دریایی افزوده می شود. حالا اگر این موشک ها از ویژگی های خاصی برخوردار باشند، بطور قطع توان بالاتر می رود و هر قدر ویژگی داشته باشد، توان بالاتر می رود. این یک رابطه کاملا مستقیم دارد.

فرمانده نیروی دریای ارتش افزود: نصب موشکِ قدیر بر روی ناوشکن های ما به این معنی است که یک گام در جهت ارتقای توان ناوشکن فراتر رفته ایم. وقتی بُرد موشک مناسب باشد، کلاهکِ آن مناسب باشد، دقتِ آن مناسب باشد، دیدِ راداری آن مناسب باشد یا ضد رادار باشد؛ جمع شدن این امکانات، باعث بالاتر رفتن توان موشکی ناوشکن می شود. موشک قدیر، که هفته گذشته در اختیار نیروی دریایی قرار داده شد، از نظر این ویژگی ها، از نسلِ قبلی موشک هایی که در اختیار داشتیم، به مراتب سطح بالاتری دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه تصریح کرد: برای حفظ و ارتقای توانمندی خود در دریا، هر روز و هر سال، در تلاش هستیم تا بر کیفیت سلاح هایی که داریم بیافزاییم. نمی توانیم به آنچه که داریم بسنده کنیم. علاوه بر ساخت ناوشکن ها، همواره در تلاش هستیم که ویژگی موشک هایی که بر ناوشکن ها نصب می شود را ارتقا دهیم.

امیر دریادار سیاری در عین حال خاطر نشان کرد: اگر ناوشکن می سازیم و آنها را به پیشرفته ترین موشک ها، اژدرها، رادارها، سونارها و ابزار جنگ های الکترونیکی مجهز می کنیم، بمنظور دفاع از منابع و منافع کشور است و هیچ گاه از آن برای تعرض و تعدی به آب های دیگران یا مرزهای دیگران یا منافع دیگران استفاده نمی کنیم.

  • برای دفاع نیازمند تجهیزات هستیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین فرمایش مقام معظم رهبری را یادآور شد و گفت: فرمانده معظم کل قوا می فرمایند که «اگر ملتی نتواند از خود دفاع کند، ملتی زنده نیست» ما نیز با توجه به اینکه قادر به دفاع از خود هستیم، ملتی زنده ایم و به همین سبب لازم است که سلاح های ما به روز باشد. موشکی که هفته قبل تحویل گرفتیم و روی ناوشکن ها و ناوهای موشک اندازمان نصب کردیم، پیشرفته ترین موشک در نوع خود است و بطور قطع در آینده، همین موشک پیشرفته هم ارتقا داده خواهد شد و فن آوری آن به روز خواهد شد و این مساله، در ارتقای توان نیروی دریایی تاثیر زیادی خواهد داشت.

امیردریادار سیاری با تاکید بر اینکه «تجهیزات باید بومی باشد»، خاطرنشان کرد: برای دفاع از خود، نیازمند تجهیزات هستیم و تامین این تجهیزات از دو راهکار صورت می گیرد، یا باید آنها را از خارج از کشور تهیه کنیم یا باید آنها را در داخل بسازیم. اگر بخواهیم آنها را از خارج از کشور تهیه کنیم، باید دست نیاز دراز کنیم و به این امید باشیم که آیا آنها را به ما می دهند یا نمی دهند و چنین رویکردی، بطور قطع در راهبردها و خط مشی های ما نیست.

وی ادامه داد: برای تامین تجهیزات مورد نیاز خود در چرخه دفاع و بویژه در نیروی دریایی که مستلزم تجهیزات متعدد و متنوعی است، با توجه به اینکه نیروی دریایی تجهیزات محور است و در آن تجهیزات حرف اول را می زند، از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، هیچ گاه به سمت تامین تجهیزات به سمت دیگر کشورهای جهان نرفتیم، بلکه نگاه ما به تولید و بومی سازی سلاح ها و تجهیزات در داخل کشور بود. میزان و اندازه این تجهیزات نیز به میزانی است که برای دفاع از مرزهای کشور نیاز است، نه آن قدر که تصور شود ما قصد تجاوز به دیگران داریم.

امیر دریادار سیاری افزود: تجهیزات، بدون داشتن مهمات و سلاح مناسب، چندان کارایی ندارد، بنابراین بدنبال ساخت سامانه های پرتاب و انواع و اقسام موشک ها، اعم از ساحل به دریا، سطح به هوا، و موشک های سطح به سطح و اژدر هستیم. همه این موشک ها و اژدرها نیز باید از ویژگی هایی برخوردار باشند که توان رزمی ما را بالا ببرند. در نهایت اینکه تمام راهبردها و اقدامات و خط مشی ما در جهت ساخت تجهیزات و سلاح و مهمات مناسب با توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر دانش و توانمندی و صنعت بومی است.

  • خط مشی ایران در سوریه ارائه خدمات مستشاری است

وی در پاسخ به این سئوال که آیا ایران برای اعزام قطعات دریایی به سوریه برنامه ای دارد یا نه، گفت: خط مشی جمهوری اسلامی ایران، دادن خدمات مستشاری به کشور سوریه است و نه در زمین و نه در هوا و نه در دریا، هیچ نیرویی به سوریه گسیل نکرده ایم و در این خصوص کاملا شفاف و روشن هستیم. اگر در یک مقطع زمانی در گذشته، از کانال سوئز عبور کردیم و در دریای مدیترانه حاضر شدیم و در بندر لاذقیه پهلو گرفتیم، از آن زمان و حتی قبل از آن، به بنادر خیلی از کشورها سفر کرده ایم. به بنادر عمان، سودان، جیبوتی، سریلانکا، هندوستان، اندونزی، چین و در دریای خزر به بندر آستاراخان روسیه رفت و آمد داشتیم و در بندر این کشورها پهلو گرفته ایم یا آنها نزد ما آمده اند. این رفت و آمد به بنادر کشورهای منطقه و فرامنطقه، در چارچوب ارسال پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه است و هم اکنون در دست اجراست.

وی در پاسخ به سؤالی درباره برنامه نیروی دریایی ارتش برای دیدار از بنادر سوریه گفت: در برنامه کلی ما، بازدید از بنادر منطقه و فرامنطقه وجود دارد. اما اینکه به کدام کشور و در چه مقطعی سفر کنیم، بستگی به این دارد که جزو سیاست ها قرار بگیرد و به ما ابلاغ شود اما بازدید از بنادر مذکور، همیشه در برنامه کاری قرار دارد و به کشورهای مختلف رفت و آمد داریم.

  • برگزاری مانور با کشورهای مختلف

امیر دریادار سیاری همچنین با اشاره به برگزاری مانورهای مختلف توسط نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، با کشورهای دوست مانند چین و روسیه، و یا دیدارهای متقابل فرماندهان کشورهای مذکور افزود: دیدارهای متقابل با کشورهای منطقه و فرامنطقه بمنظور انتقال پیام صلح و دوستی و ارتباطات بیشتر با این کشورها در دستور کار ما قرار دارد و بنا به سیاست های کلی کشور که به ما ابلاغ می شود آن را اجرا می کنیم. با چین و کشورهای دیگر دید و بازدید داشته ایم و به محض ورود ما به بنادر آنها یا ورود فرماندهان آنها به بنادر ما، رزمایش مشترک نیم روزه ای با آنها داریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به روابط نیروی دریایی ایران و روسیه گفت: مقامات روسیه از بندر عباس ایران، بازدید داشته اند، در گذشته و حتی در مرحله کنونی - سال جاری - از بندر آستاراخان روسیه در دریای خزر بازدید داشتیم. همچنین فرماندهان روسی نیز اخیرا از بندر انزلی دیدار داشته اند و این روابط و دید و بازدیدها ادامه دارد و در مقاطع زمانی مختلف بطور قطع انجام خواهد گرفت.

  • روسیه از آب های متعلق به خود تروریست ها را در سوریه هدف قرار داد

وی درباره شایعات و ادعاهای برخی رسانه ها مبنی بر اصابت موشک های روسیه به اشتباه به خاک ایران در هنگام هدف قرار دادن تروریست ها در سوریه از دریای خزر گفت: دریای خزر، بزرگترین دریاچه جهان است و طول آن بیش از 1200 کیلومتر است که پنج کشور ساحلی هر کدام، بخشی از دریا را به عنوان دریای سرزمینی خود در اختیار دارند. ایران، منطقه 20 درصد را به عنوان محدوده متعلق به خود می داند. اگر اتفاقی افتاده یا اقدامی در دریای خزر انجام شده باشد بطور قطع از آب های متعلق به خودشان استفاده کرده اند و هیچ گاه در آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران نبوده اند.

  •  قرار نیست هر توافق یا جلسه ای بر توان دفاعی کشور تأثیر بگذارد

امیر دریادار سیاری در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر توافق هسته ای ایران با 1+5 بر توازن قوا در منطقه و استراتژی ایران در آب های منطقه ای و بین المللی و حضور ایران در این آب ها و بطور کلی استراتژی دفاعی ایران گفت: مأموریت نیروهای مسلح، دفاع از استقلال کشور است. قرار نیست هر توافق یا جلسه ای، بر توان دفاعی کشور تأثیر بگذارد. همیشه بدنبال افزایش توان دفاعی برای دفاع از کشور هستیم و در این زمینه نیروهای مسلح کلیه تجهیزات و سلاح های مورد نیاز از جمله، موشک، اژدر، ناو، ناوشکن، هواپیما و تانک تولید می کنند و روند و راهبرد همه این موارد کاملا مشخص است و از آنجا که راهبرد ما دفاعی است ما به هیچ عاملی که بر ارتقای توان دفاعی مان تأثیر منفی بگذارد، توجه نمی کنیم.

وی تصریح کرد: بنابراین انجام یا عدم انجام توافق از بعد دفاعی برای ما تفاوتی ندارد. استراتژی ما کاملا مشخص است و کاملا دفاعی است و در تأمین تجهیزات، بر توانمندی های داخلی برای ساخت تجهیزات کاملا بومی تکیه می کنیم. حضور در دریا برای حفاظت از مرزها، منابع و منافع جمهوری اسلامی ایران، مانند گذشته ادامه دارد و ساخت تجهیزات تا زمان رسیدن به جایگاهی که برای دفاع از کشور لازم داریم، ادامه خواهد داشت. استراتژی دفاعی خود را با تکیه بر توان بازدارندگی به پیش خواهیم برد. بنابراین مسیر ما، کاملا روشن و شفاف است.

کد خبر 316525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha