دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاستاس کارامانلیس نخست وزیر کنونی یونان با شمارش اکثریت آرا پیروز انتخابات این کشور اعلام شد.

 کاستاس کارامانلیس نخست وزیر کنونی و نامزد حزب محافظه کار "دمکراسی نوین"، براساس آرای شمارش شده، تنها ۴ درصد از جورج پاپاندرئو رقیب خود فاصله دارد.

آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که حزب دمکراسی نوین بیشتر کرسی‌های پارلمان را از آن خود خواهد کرد، اما سوسیالیست‌ها همچنان اقلیت قدرتمندی باقی خواهند ماند.

این انتخابات تحت الشعاع آتش‌سوزی وسیع جنگل‌های یونان در ماه اوت قرار گرفت که طی آن دهها نفر کشته شدند.

سطح مشارکت مردم در این انتخابات در مجموع مشابه انتخابات پیشین گزارش شده است.

اما در منطقه شبه جزیره پلوپونز واقع در جنوب آتن که در معرض آتش سوزی‌های یاد شده قرار داشته میزان مشارکت مردم پایین تر بوده است.

با شمارش سه چهارم برگه های انتخاباتی، حزب دمکراسی نوین ۴۳ درصد و حزب پاسوک ۵/۳۸ درصد از آراء را از خود کرده اند.

بر اساس این نتایج، ۱۵۴ کرسی از ۳۰۰ کرسی پارلمان یونان به حزب دمکراسی نوین تعلق می گیرد که یازده کرسی کمتر از دوره گذشته است.با این وجود این حزب همچنان اکثریت قاطع را دارا خواهد بود.

ماموریت روشن

کاستاس کارامانلیس گفته است که این انتخابات "ماموریت روشنی" به او داده است.وی افزود احساس مسئولیت مضاعف می کند و تلاش خواهد کرد بازدهی دولتش را افزایش دهد و از اشتباه پرهیز کند.

نظرسنجی ها از ماهها قبل پیروزی کاستاس کارامانلیس را پیش بینی کرده بودند.اما تاخیر دولت او در مقابله با آتش سوزی های اخیر موجب کاهش طرفدارانش شد.کارامانلیس قول داده است که در طی چهار سال آینده اوضاع اقتصادی و رفاه عمومی را بهبود بخشد.وی تاکید کرده که تعهدات دولتش در قبال قربانیان آتش سوزی های یاد شده بطور کامل اجرا خواهد شد.

دقایقی قبل از آن، رقیب او جورج پاپاندرئو از حمایت طرفدارانش تشکر کرد و گفت حزب پاسوک در این مبارزه سرسختانه جنگید اما شکست خورد.

به اعتقاد کارشناسان، پاپاندرئو اکنون برای استعفا از رهبری حزب پاسوک زیر فشار زیادی قرار دارد.اونجلوس ونیزلوس وزیر فرهنگ پیشین برای احراز این سمت ابراز تمایل کرده است.

کاهش طرفداران

خانواده های کارامانلیس و پاپاندرئو صحنه سیاسی یونان را طی ۵۰ سال گذشته زیر سلطه خود داشته اند.اما حضور احزاب راستگرا و چپگرا در انتخابات اخیر موجب کاهش طرفداران این دو حزب شده است.

چنانچه تعداد کرسی های حزب دمکراسی نوین کمتر از ۱۵۱ کرسی برای کسب اکثریت پارلمان باشد، مردم یونان یکبار دیگر در ماه اکتبر به پای صندوق های رای خواهند رفت.

این در حالی است که کاستاس کارامانلیس خاطرنشان کرده که با احزاب کوچکتر ائتلاف نخواهد کرد.

کد خبر 31651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز