سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: طلای جهانی تحت تاثیر صعود ارزش دلار و دورنمای افزایش نرخهای بهره آمریکا در ماه جاری، از بزرگترین صعود هفتگی که از سپتامبر داشت، عقب‌نشینی کرد.

Gold

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات سه‌شنبه 8 دسامبر بازار سنگاپور اندکی از کاهش قیمت شب گذشته را جبران کرد و 0.2 درصد افزایش یافت و به 1071 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه ابتدا به 1085 دلار صعود کرده بود اما تا پایان روز با 1.5 درصد کاهش، به 1069 دلار رسید.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با 0.4 درصد کاهش، به 1070 دلار رسید. بهای معاملات این بازار تا پایان روز گذشته 8.90 دلار یا 0.8 درصد کاهش یافت و به 1075 دلار رسید.

طلا علاوه بر عوامل مذکور، از کاهش قیمت کالاها بویژه نفت خام که در پی تصمیم اوپک برای بالا نگه داشتن میزان تولید، به پایین‌ترین قیمت در هفت سال گذشته نزول کرده است، تحت فشار قرار گرفت.

به گفته تحلیلگران، ضعف بیشتر قیمت نفت ممکن است واهمه نسبت به تورم منفی را ایجاد کند که عامل منفی برای طلا به شمار می‌رود. این فلز ارزشمند در زمان بالا رفتن تورم به پناهگاه سرمایه تبدیل می‌شود.

همچنین صعود ارزش دلار معاملات طلا را که به این ارز انجام می‌شود برای دارندگان ارزهای دیگر گرانتر می‌کند.

دلار در پی انتشار آمار اشتغال ماه گذشته آمریکا در روز جمعه که گمانه‌زنی بازار درباره افزایش نرخهای بهره در نشست ماه جاری بانک مرکزی این کشور را تحکیم کرد، صعود کرد.

نرخهای بهره بالاتر هزینه نگهداری طلا را که دارایی بدون بازده به شمار می‌رود افزایش می‌دهد و به جذابیت سرمایه‌گذاری آن لطمه می‌زند و از سوی دیگر از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، طلا تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 9.5 درصد کاهش قیمت داشته و به سوی سومین کاهش سالانه متوالی پیش می‌رود.

تحلیلگران بانک بارکلیز در گزارش جدیدی اظهار کرد سرمایه‌گذاران نسبت به طلا بسیار بدبین هستند. این بانک دورنمای قیمت پایین‌تر این فلز زرد در سال 2016 را همچنان حفظ کرد با اینهمه هشدار داد در صورت فروش بیشتر، قیمت هر اونس طلا ممکن است به پایین هزار دلار سقوط کند.

سرمایه‌گذاران برای افزایش نرخها آماده شده و به فروش دارایی‌های خود در صندوقهای سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا سرعت بخشیده اند. ذخایر صندوق "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری طلای قابل معامله در بورس در جهان است، روز دوشنبه 7 دسامبر  0.65 درصد کاهش یافت و به 634.63 تن رسید که کمترین میزان از سپتامبر سال 2008 بود.

از سوی دیگر آمار بانک مرکزی چین نشان داد این کشور ماه گذشته 21 تن به ذخایر طلایش اضافه کرد که بزرگترین خرید ماهانه از زمان آغاز انتشار ماهانه آمار رسمی از اوایل امسال است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری پس از کاهش دو درصدی در شب گذشته، 0.2 درصد کاهش یافت و به 14.19 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.2 درصد کاهش، به 851 دلار رسید در حالیکه هر اونس پالادیم با 0.3 درصد کاهش، 547 دلار معامله شد.

کد خبر 316478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha