چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: طلا در بازار جهانی در شرایطی که سرمایه‌گذاران به حاشیه بازار رفته‌اند و منتظر روشن شدن نتایج نشست سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا هستند، اندکی افزایش یافت.

gold

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات چهارشنبه 16 دسامبر بازار سنگاپور 0.5 درصد افزایش یافت و به 1066 دلار رسید. بهای معاملات این بازار پس از اینکه روز دوشنبه حداکثر 1.5 درصد کاهش یافت و به 1058 دلار رسید، روز سه‌شنبه اندکی بالا رفت.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با 0.2 درصد افزایش، به 1063 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه در بازه 1057 تا 1067 دلار معامله شد و تا پایان روز با 0.2 درصد یا 1.80 دلار کاهش، به 1061 دلار رسید.

بانک مرکزی آمریکا آخرین نشست سیاست‌گذاری امسال را سه‌شنبه 15 دسامبر آغاز کرد و انتظار می‌رود در پایان این نشست دو روزه، نخستین افزایش نرخ‌های بهره در 9 سال گذشته را تصویب کند.

طبق آمار معاملات، احتمال افزایش نرخهای بهره در نشست دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال بانک مرکزی آمریکا 76 درصد است که در مقایسه با 66 درصد در ماه گذشته، بالاتر رفته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طلا تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره که جذابیت سرمایه‌گذاری در دارایی‌های بدون بازده مانند این فلز زرد را کمتر می‌کند، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود 10 درصد کاهش قیمت داشته و به سوی سومین کاهش سالانه متوالی پیش می‌رود.

به گفته تحلیلگران، سرمایه‌گذاران طلا در وضعیتشان تغییری نخواهند داد و همچنان در حاشیه بازار خواهند ماند.

میزان ذخایر صندوقهای سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا سه‌شنبه 15 دسامبر برای سومین روز کاهش یافت و به 1463.86 تن رسید که کمترین میزان از فوریه سال 2009 بود.

جیمز استیل، تحلیلگر موسسه مالی "اچ اس بی سی" پیش‌بینی کرد طلا ممکن است در واکنش اولیه به افزایش نرخها، کاهش قیمت پیدا کند اما از آنجا که افزایش مذکور تدریجی خواهد بود، هر گونه فروش گسترده در بازار این فلز ارزشمند عمر کوتاهی خواهد داشت. از سوی دیگر لحن موافق بانک مرکزی درباره افزایش نرخها، از صعود ارزش دلار پشتیبانی خواهد کرد و به این ترتیب صعود برای طلا که معمولا خلاف جهت این ارز حرکت می‌کند، دشوار می‌شود.

بعضی از معامله‌گران می‌گویند انتظار برای افزایش نرخها، تاثیر خود را بر قیمت طلا گذاشته است و اگر بانک مرکزی آمریکا اعلام کند دورهای بعدی افزایش نرخها تدریجی خواهد بود، ممکن است طلا به سطح بالاتری صعود کند.

با اینهمه سایرین معتقدند صعود برای طلا در شرایطی که عوامل موثر چندانی برای بهبود قیمت آن وجود ندارد، دشوار خواهد بود و از این رو انتظار دارند طلا به 1000 دلار سقوط کند.

در میان سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.4 درصد افزایش، 13.84 دلار معامله شد. هر اونس پلاتین با 0.7 درصد افزایش، به 860 دلار رسید در حالیکه هر اونس پالادیم با 0.5 درصد کاهش، 563 دلار بود.

کد خبر 318299

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha