دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

رشته مهندسی حریق برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی می‌شود.

اين اقدام به‌دنبال پيشنهاد سازمان آتش‌نشاني شهرداري تهران به وزارت علوم انجام شد و هيأت دولت نيز پس از بررسي‌هاي لازم اين امر را تصويب كرد. طبق اين مصوبه رشته مهندسي حريق در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري نيز پذيرش دانشجو خواهد داشت.
سعيد شريف زادگان مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني با حضور در موسسه همشهري و در گفت‌وگو با خبرنگار ما هدف از راه‌اندازي اين رشته را ارتقاي دانش آتش‌نشاني به سطح استانداردهاي جهاني اعلام كرد و گفت: تا‌كنون اين نياز به‌صورت جسته گريخته از كشورهاي ديگر تأمين مي‌شد.

بنابراين گزارش هم‌اكنون 700دانشجو درمقاطع فوق ديپلم و ليسانس دردانشكده علمي كاربردي در رشته‌هاي نجات، اطفاي‌حريق، شيمي و HSE مشغول تحصيل هستند. شريف زادگان وضعيت سازمان آتش‌نشاني تهران درحوزه امداد و نجات را نه‌تنها در سطح كشور كه درميان كشورهاي همسايه از همه برتر دانست و گفت: مشكلي كه وجود داشت عدم‌تدريس رشته مهندسي حريق دركشور بود كه با مصوبه اخير هيأت وزيران اين مشكل نيز برطرف شد.

به گفته وي درزمينه تأمين تجهيزات نيز با كشور آلمان مذاكراتي صورت گرفته تا خط توليد تجهيزات لازم از كشور آلمان خريداري شود. يكي ديگر از مواردي كه رئيس سازمان آتش‌نشاني به آن اشاره كرد، كمبود اعتبار بود؛ امري كه مي‌تواند در برنامه‌هاي توسعه‌اي اين سازمان نقش مخرب داشته باشد.

به‌عنوان مثال تعداد ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني تا پايان برنامه 5ساله دوم شهرداري بايد از 122ايستگاه كنوني به 154ايستگاه برسد. وي در ارتباط با اين موضوع نيز از برنامه‌ريزي براي يافتن راهكارهايي به‌منظور جبران كمبود اعتبار سخن گفت و افزود: 2درصد درآمد ناشي از صدور پروانه‌هاي ساختماني به سازمان آتش‌نشاني اختصاص دارد اما چون ميزان ساخت وساز پايين آمده درآمد ما نيز از اين محل كاهش داشته بنابراين پيشنهادي به دولت داديم كه همانند ساير كشورهاي اروپايي 10درصد درآمد شركت‌هاي بيمه‌اي اعم از آتش‌سوزي، بيمه خودرو، بيمه زلزله يا بيمه كارخانجات، كارگاه‌ها، اصناف و مراكز اداري، تجاري و مسكوني به آتش‌نشاني اختصاص يابد. اين لايحه هم‌اكنون در كميسيون موارد خاص هيأت دولت در دست بررسي است.

شريف زادگان از هزينه سنگين خريد تجهيزات آتش‌نشاني نيز سخن گفت و افزود: قيمت يك بالابر كمتر از 5ميليارد تومان نيست اين بالا برها از 32تا 110متر طول دارند كه البته درايران بالابر بيش از 52متر نداريم. اين درحالي است كه با توجه به ساخت برج‌هاي بلند مرتبه درتهران بايد تلاش كنيم كه بالابرهاي بلندتري خريداري كنيم. به همين مناسبت در جلسه اخير كميسيون موارد خاص هيأت دولت قرار شد تا وزارت كشور 57نردبان بالابر هيدروليكي براي سراسر كشور خريداري كند كه تعدادي از آنها به تهران اختصاص خواهد يافت. وي نياز تهران به اين نردبان‌ها را حدود 20دستگاه اعلام كرد و گفت: براي اطفاي حريق در كوچه‌هاي تنگ و باريك بازار و معابر كم عرض شهر مانند رودكي، فلاح، خوش و غيره نيز 174دستگاه خودروي محور باريك از بهترين برندهاي دنيا خريداري كرديم كه با ورود آنها به ناوگان آتش‌نشاني مشكلي براي اطفاي حريق در معابر باريك تهران نخواهيم داشت.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني در مورد اطفاي حريق‌هايي ناشي از مواد شيميايي و راديو اكتيو نيز سخن گفت و افزود: سال گذشته نخستين ايستگاه «هزمت» ويژه مواد خطرناك شيميايي و راديواكتيو در ابتداي جاده مخصوص كرج، خيابان لقمان احداث شد كه درصورت ساخت 3مركز ديگر نياز شهر تهران دراين باره نيز برطرف خواهد شد.

کد خبر 316242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha