سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: در ایام محرم و صفر در خیلی از خانه‌های ما مراسم روضه و عزاداری برپاست.

حلوا

بعد از مهيا‌كردن خانه و مطمئن شدن از آماده‌بودن آن براي پذيرايي از عزاداران، چيزي كه ذهن ما را مشغول مي‌كند آماده كردن لوازم پذيرايي است. كار زماني سخت‌تر مي‌شود كه ندانيم از بين همه گزينه‌هاي موجود كدام نوع پذيرايي را انتخاب كنيم يا به‌دنبال گزينه جديدي باشيم. حلواها اغلب جزو انتخاب‌هاي اول ما براي اين مراسم‌ هستند كه تنوع فراوان و مزه‌هاي متفاوتي دارند. اگر هم در خانه خودتان مراسم روضه‌اي برپا نمي‌كنيد، مي‌توانيد دستور يكي از اين حلواها را انتخاب و آن را تهيه كنيد و چند بشقاب از اين حلواهاي دست‌ساز خودتان را به خانه همسايه‌ها ببريد. يا اينكه اگر در نزديكي محل سكونت شما هيئت و روضه‌اي برپاست چند سيني حلوا برداريد و به مراسم برويد و آنجا حلواها را توزيع كنيد.

  • حلواي سنتي

حلواي سنتي معمول‌ترين حلوايي است كه بيشتر ما طرز تهيه آن را بلديم و دستور پايه حلواهاي ديگر شبيه همين حلوا است. حالا ممكن است دستور تهيه‌هاي مختلف، تفاوت‌هايي در هر مرحله با هم داشته باشند اما نتيجه كار نهايتا يكي است.

مواد لازم:
آرد تفت داده شده250گرم
روغن150گرم
هل و زعفران به مقدار لازم
شكر150گرم
گلاب يك‌پيمانه
آب يك چهارم پيمانه 

طرز تهيه:
آرد را بدون روغن به قدري تفت بدهيد كه رنگ آن تغيير كند (اينكه رنگ آن چقدر تغيير كند بستگي به سليقه خودتان دارد) آب و شكر و زعفران و گلاب را بجوشانيد تا شربت تقريبا رقيقي آماده شود. روغن را به آرد تفت داده شده اضافه كنيد. حالا كاملا هم بزنيد تا آرد و روغن كاملا با هم مخلوط شوند. در اين مرحله هل را هم اضافه كنيد. وقتي شربت جوشيد آن را طي چند مرحله به آرد اضافه كنيد تا كاملا به خورد آرد برود. اگر كمي شل شد مسئله‌اي نيست، كمي روي حرارت بماند به غلظت مدنظر خواهد رسيد.

  • حلواي شيري

مواد لازم:
آرد برنج نصف پيمانه
گلاب نصف پيمانه
شير يك ليتر
شكر2پيمانه
نشاسته يك‌پيمانه
آب4پيمانه

طرز تهيه:
نشاسته را در 4پيمانه آب سرد حل ‌كنيد و آن را از صافي رد كنيد، سپس آرد برنج را در شير حل كرده، آن را هم از صافي رد كنيد (در اين مرحله شير بايد سرد باشد)، حالا شكر، نشاسته حل شده و محلول آرد برنج و شير را باهم مخلوط كنيد و در ظرفي بريزيد و روي حرارت ملايم بگذاريد. دقت داشته باشيد براي آنكه مايع نسوزد و به ته ظرف نچسبد، بايد آن را مرتب هم زد. اين كار را آنقدر ادامه دهيد تا مايع به جوش بيايد و غليظ شود. زمان اضافه كردن گلاب رسيده است. هم زدن را تا جايي ادامه دهيد كه اگر با قاشق روي مواد بكشيد اثر آن باقي بماند. حالا حلواي شير آماده است.

  • حلواي سريع مايكروويوي

مواد لازم:
شكر يك استكان
آرد2 استكان
روغن مايع يك استكان 
آب يك سوم استكان
گلاب دوسوم استكان
زعفران و هل به مقدار لازم

طرز تهيه:
ابتدا آب، شكر، گلاب و زعفران را باهم مخلوط كنيد و داخل مايكروويو قرار دهيد، با قدرت 100درصد يك دقيقه و نيم (نبايد بجوشد و غليظ شود، فقط در حدي كه شكر حل شود).
حالا آرد و روغن مايع را مخلوط كنيد و در مايكروويو قدرت 100در صد، 4دقيقه زمان بدهيد و بعد هم بزنيد؛ دوباره داخل مايكروويو با همان قدرت و 2دقيقه زمان. سپس از مايكروويو خارج كرده هل كوبيده را اضافه و مخلوط كنيد. شربت را كه خنك شده به مواد قبلي اضافه كنيد و هم بزنيد. اگر كمي شل بود 20ثانيه درون مايكروويو با قدرت 100درصد قرار دهيد.
زماني كه براي پخت هر مرحله حلوا لازم است را با دقت اجرا كنيد چرا كه اگر بيشتر شود مواد شما مي‌سوزد!
1/5 دقيقه براي تهيه شربت كافي است

  • حلواي هويج

مواد لازم:
هويج500گرم
آرد برنج110گرم 
آرد گندم4قاشق غذاخوري
روغن مايع دوسوم پيمانه
شكر150گرم 
گلاب يك چهارم پيمانه يا 2قاشق
هل مقداري
زعفران دم كرده2قاشق چايخوري
پودر پسته، پودر بادام، پودر گردو، پودر نارگيل از هر كدام 2قاشق چايخوري

طرز تهيه:
هويج‌ها را پوست كنده، از وسط نصف و از طول به 4قسمت تقسيم كنيد و در مقدار كمي آب به همراه هل روي حرارت قرار دهيد تا بپزد در حدي كه هويج‌ها مقداري له شوند. آردها را مخلوط و خوب الك كنيد. آرد را حدود 15دقيقه با حرارت ملايم توي تابه چدني تفت دهيد تا حدي كه بوي خامي آن برود. شربت را از تركيب حدود دوسوم پيمانه آب و يك ليوان شكر به همراه زعفران روي حرارت قرار دهيد. كمي از زعفران را به شكل پودر، در شربت هم بريزيد و اجازه بدهيد چند تا قل كوچك بزند و تمام! در انتها هم 2 قاشق گلاب اضافه كنيد. هويج پخته را كه به همراه دانه‌هاي هل در غذاساز كاملا پوره شده در ظرفي بريزيد و شربت را روي آن بريزيد و مخلوط كنيد. حالا اين مخلوط هويج و شربت را به مخلوط آردي اضافه كنيد و تند هم بزنيد. پودر آجيل را هم اضافه و مخلوط كنيد. دقيقا مثل حلواي معمولي وقتي حلواي شما با تكان‌هاي تابه مثل توپ وسط تابه جمع شد، حلواي شما آماده است.

  • حلواي خرما

مواد لازم:
خرمايك كيلوگرم
روغن نصف پيمانه
آرد2پيمانه
مغز گردو خرد شده يك‌پيمانه
كنجد و بيسكوئيت خرد شده به مقدار لازم

طرز تهيه:
آرد را در روغن تفت داده تا طلايي شود. مرحله بعد، خرما را به آرد اضافه كنيد (خرماي له شده و هسته گرفته) و هم بزنيد تا جايي كه به خوبي با هم مخلوط شوند. نصف مغزگردوي خرد‌شده و همه مقدار بيسكوئيتي كه بنا به ذائقه خودتان انتخاب كرده‌ايد را اضافه كنيد و بعد از مخلوط‌شدن و رسيدن به غلظت مطلوب در ظرف مورد نظر كشيده و با كنجد و گردو تزئين كنيد.

  • حلواي سه رنگ

مواد لازم:
آرد گندم يك كيلو
پودر شكر750گرم
روغن جامد750گرم
زعفران نيم مثقال
گلاب يك ليوان
پودر كاكائو2 قاشق چايخوري 

طرز تهيه:
حلوا را با دستور حلواي سنتي آماده كنيد. سپس به 3 قسمت تقسيم كنيد. به يك قسمت زعفران اضافه كنيد، به قسمت دوم كاكائو، قسمت سوم هم سفيد باقي مي‌ماند. حالا به سليقه خودتان لايه‌ها را روي هم قرار دهيد. مي‌توانيد هم آنها را رول كنيد و برش بزنيد و يا قالب بزنيد. بسته به سليقه شماست.

براي آرد و روغن در مرحله اول 5دقيقه و در مرحله دوم 3دقيقه زمان لازم است

  • پيشنهاد

هركدام از حلواهاي بالا را مي‌توانيد به شيوه‌هاي مختلفي آماده پذيرايي كنيد. يكي از روش‌هاي كم دردسر و آسان استفاده از نان بستني است. با قرار دادن حلوا بين نان‌ها، هم تازگي حلوا حفظ مي‌شود و هم استفاده آن راحت‌تر است. قرار دادن حلوا در كپسول‌هاي كاغذي مخصوص شيريني‌پزي هم راه ديگر براي پذيرايي آسان حلوا است. اگر وقت و حوصله داريد مي‌توانيد حلواها را در قالب‌هاي كوچك بريزيد، فشرده كنيد و در ظرفي برگردانيد.

تابه‌هايي كه براي تفت دادن آرد استفاده مي‌كنيد چدني باشد خيلي بهتر است.

آرد را اگر قبلا تفت داده باشيد مي‌توانيد در بسته‌بندي مناسب داخل يخچال يا فريزر نگه داريد تا موقع درست كردن حلوا زياد وقت صرف نكنيد.

براي روغن حلوا بهتر است نصف كره و نصف روغن مايع استفاده كنيد تا درصورتي كه حلواي شما بيرون از يخچال ماند خشك نشود.

کد خبر 315759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha