نمایندگان ائمه جماعات عضو هیأت امنای شورایاری‌ها با حضور در مرکز امور مساجد شهر تهران به طرح نظرات و دغدغه‌های خود در حوزه فعالیت هیأت امنا پرداختند و مهم‌ترین انتظارات و توقعات نیز از حضور روحانیت در جمع هیأت امنا تبیین شد.

محله - تهران

در اين نشست كه در مركز فرهنگي محراب با حضور ائمه جماعات عضو هيأت امنا، برگزار شد و رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد، رئيس مركز فعاليت‌هاي ديني وامور مساجد شهرداري تهران، رئيس و اعضاي ستاد هماهنگي شوراياري شهر تهران حضور داشتند، پرسش‌هايي درخصوص جايگاه و فعاليت هيأت امنا و نقش و وظايف اين افراد در بدنه مديريت شهري مطرح شد.

حجت‌الاسلام محمدجواد علي‌اكبري رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد در اين نشست با تأكيد براهميت جايگاه روحانيت در محلات، خاطرنشان كرد: در حالي امروز آسيب‌هاي اجتماعي، تغييرات فرهنگي و اثرات ناشي از آن بر سبك زندگي را شاهد هستيم كه بايد انسجام محلي با محوريت مسجد و عالم ديني باشد. وي با بيان اينكه حضور ائمه در جمع امنا بايد حضور معناداري باشد، اظهاركرد: حضور ائمه در جلسات امنا بايد منظم، جدي و با شناخت و مطالعه باشد تا هم در برنامه‌ها و تصميمات ايفاگر نقش‌هاي مهم باشد و هم باعث رونق فضاي انقلابي و ديني شوند. وي تصريح كرد: بنا نيست روحانيت زينت‌المجالس باشند بلكه مساجد بايد نقش محوري را در محله‌ها به‌دست آورند و تشكيل امنا همچون امانتي است كه شوراي شهر در راستاي توانمندسازي، زمينه‌سازي‌ و ايجاد موقعيت و فرصت براي پيشبرد اهداف فرهنگي و ديني درهيأت امنا در اختيار ائمه جماعات قرار داده كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي با بيان اينكه علما در موضوع قانون مداري و قانونمند كردن مسائل بايد در راس هيأت امنا و سراي محله باشند، گفت كه علما نقش پدري و دوستي در محلات را برعهده دارند و با تحمل و صبر بايد در جهت حل كردن اختلافات، هدايت، ارشاد و رهبري، مسائل محله را هدايت كنند.

در ادامه اين نشست، ائمه جماعات فعال در امناي محلات به طرح ديدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند و پرسش‌هايي درخصوص تبيين جايگاه و ‌شأن امنا در تصميم‌گيري و اقدامات اجرايي در سطح محله مطرح شد.

مرتضي طلايي، رئيس ستاد هماهنگي شوراياري شهر تهران نيز كه در جمع ائمه جماعات عضو در امناي محلات حضور داشت در اين جلسه با اشاره به رسالت و تكليفي كه به‌عنوان نايب‌رئيس شوراي شهر تهران بر عهده دارد، خاطرنشان كرد: بنده هم جزو نيروهاي مسجدهستم و تلاش مي‌كنم آنچه برعهده من گذاشته شده را به‌درستي انجام دهم و در اين راه مرارت‌ها و تهمت‌ها را با جان و دل مي‌پذيرم از اين‌رو نبايد حس شود ستاد هماهنگي شوراياري در يك سمت و سو است و ائمه مساجد و امنا در سوي ديگر قرار دارند. طلايي با بيان اينكه از ابتدا اعلام كرديم و مي‌دانستيم در مسير ايجاد امنا در محلات مقاومت‌هايي وجود دارد، در ادامه افزود: مقاومت خواسته يا ناخواسته، آگاهانه و يا غيرآگانه وجود دارد اما بايد با سعه صدر، استقامت و تدبير اين مقاومت را كم كنيم تا به هدف برسيم. وي گفت: در آغاز راه درحالي‌كه بيش از 90درصد بدنه شوراياران از بچه‌هاي هيأتي، مسجد و بسيج بودند، با ايجاد هيأت امنا مخالف بودند اما امروز اين مخالفت‌ها به 4 تا 5درصد رسيده و مي‌توان گفت اكنون دوران تثبيت، تقويت و رفع اشكالات فرارسيده است.

طلايي در رابطه با جايگاه امنا اظهاركرد: در برنامه پنجساله دوم كه امسال دومين سال اجراي آن است، محوريت بخشي به مساجد در امور فرهنگي و اجتماعي يكي از جهت گيري‌هاي مهم، راهبري و ملاك عمل در تدوين برنامه پنجساله بوده است به‌طوري كه اين سند مي‌تواند به‌عنوان يك مصوبه مورد استناد باشد.

طلايي در ادامه گفت: براساس بند ديگري از برنامه پنجساله، شهرداري تهران موظف است طبق بند 20 و 21 برنامه به‌منظور اعتلا و ارتقاي سرمايه اجتماعي و اعتلاي شهروندان از طريق ترويج و اشاعه فرهنگ ايراني - اسلامي با تأكيد ويژه بر آموزه‌هاي فرهنگ قرآني با همكاري سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مربوطه و استفاده از ظرفيت‌هاي سازمان‌هاي مردم نهاد فعاليت كند به‌طوري‌كه اين بند همه مسائل را معنا مي‌بخشد. وي افزود: براساس ماده98 احكام، شهرداري تهران موظف است در راستاي توسعه فرهنگ قرآني، ارزش‌ها و باورها براساس مسائل ديني شهروندان و اشاعه اين فرهنگ با رويكرد مسجدمحوري و بسط و ترويج ارزش‌هاي فرهنگ اسلامي در كنار رويكرد محله‌محوري و شهروندمحوري و ارتقاي سرمايه اجتماعي، در جهت تشكيل كانون‌هاي فرهنگي، هنري، ادبي و علمي در فرهنگسرا‌ها و سراي محلات حركت كند.

رئيس ستاد هماهنگي شوراياري شهر تهران همچنين اعلام كرد: شهرداري تهران موظف است به‌منظور افزايش مشاركت شهروندان در موضوعات آموزشي، اجتماعي و فرهنگي و در راستاي محله‌محوري، آموزش‌ها را به‌تدريج در طول برنامه با همكاري شوراياري‌ها از طريق مديريت محله انجام دهد.

به‌گفته وي، اينها تبيين‌كننده جايگاه امناست و ثابت مي‌كند اين جايگاه پشتوانه قانوني دارد. شايان ذكر است، در اين مراسم از خانواده شهيد حجت‌الاسلام تمام‌زاده تقدير شد.

  • نقش مساجد در ارتقاي فرهنگ شهروندي

رئيس مركز فعاليت‌هاي ديني شهرداري تهران بر موضوع حقوق شهروندي تأكيد كرده و گفته پذيرش و احترام به حقوق شهروندي با استفاده از ابزار هنر و آموزه‌هاي ديني بسيار تأثير‌گذار خواهد بود. حجت‌الاسلام صادق‌زاده در نشست فصلي كه در مسجد اميرالمومنين(ع) شهرك شهيد محلاتي برگزار شد به ابلاغ سياست‌هاي كلي محيط‌زيست توسط رهبر معظم انقلاب اشاره كرده و گفته موضوعاتي همچون آسمان آبي، زمين پاك و تفكيك و تقليل پسماند به‌دليل پيامدها و آثارش احترام به حقوق ديگران و حق‌الناس بوده و مبناي شرعي و فقهي دارد. حجت‌الاسلام صادق‌زاده در بخش ديگري از سخنان خود رويكرد مسجد محوري را دغدغه مديريت شهري عنوان كرده و گفته باوجود مشكلات اقتصادي و كاهش اعتبارات، پشتيباني و حمايت مساجد كه مي‌توانند بالندگي و ارتقاي فرهنگ شهروندي را همراه داشته باشند تداوم دارد.

کد خبر 315587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha