همشهری آنلاین: شهردار تهران با تاکید بر اینکه سند رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی را تهیه کرده و در اختیار رئیس شورای شهر تهران قرار داده‌ایم، گفت: بحث ساختار و نحوه مدیریت این کار بسیار مهم است.

به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف با حضور در صحن شورای شهر تهران با اشاره به وجود معضلات و آسیب های اجتماعی در پایتخت، گفت: بنده در یک جلسه دیگر خدمت شما عزیزان حضور پیدا کردم و درباره معضلات و آسیب های اجتماعی در شهرتهران به طور مفصل صحبت کردم. همچنین معاونان بنده نیز در ۴ جلسه مختلف موضوعات دیگر و مرتبط در این خصوص را در حد کفایت بیان کردند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه سند رفع معضلات و آسیب های اجتماعی را تهیه کرده و در اختیار رئیس شورای شهر تهران قرار داده ایم، عنوان کرد: معتقدم ما باید به روح حاکم بر این موضوع توجه کنیم و ببینیم با چه نگرشی می خواهیم این کار را انجام دهیم.

قالیباف افزود: بحث ساختار و نحوه مدیریت این کار بسیار مهم است. این حرکت یک حرکت مشارکتی است و باید مردم با مردم، مردم با دستگاه ها و دستگاه ها با دستگاه ها مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه مشارکت و نحوه مدیریت موضوع آسیب اجتماعی بسیار مهم است، گفت: ماهیت این کار، اجتماعی و فرهنگی است و از جنس مسائل سلبی و انتظامی نیست.

قالیباف تصریح کرد: در فاصله جلسه گذشته خودم تا کنون، دو جلسه سه ساعته در حضور مقام معظم رهبری و با شرکت روسای سه قوه و شورا داشتیم. رهبر انقلاب نسبت به اینکه موضوع آسیبهای اجتماعی مورد غفلت واقع شده است، تاکید داشتند.

وی با اشاره به اینکه خدا را شاکریم که شهرداری تهران به این موضوع ورود پیدا کرده است، گفت: در طول ۱۰ سال گذشته شهرداری پایتخت نسبت به آسیب های اجتماعی به هیچ عنوان بی تفاوت نبوده و در چهار سال گذشته به طول کامل به این موضوع پرداخته ایم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید به آسیب های اجتماعی بیش از پیش دقت کنیم، عنوان کرد: انکار کردن این موضوعات موجب غفلت و طبیعی جلوه دادن آن نیز یک گناه نابخشودنی است.

قالیباف خاطرنشان کرد: آسیب های اجتماعی ثابت نیستند و مرتبا در حال تغییر هستند و پیچیده تر می شوند.

وی با بیان اینکه ما یک مدل بومی تجربه شده برای برخورد با آسیب های اجتماعی نداریم، تاکید کرد: یک وظیفه مهم داریم و آن این است که باید یک مدل جدید برای این موضوع طراحی کنیم. مدلی که در آن از علم و دانش به روز شده استفاده شود. مدلی که بتوان درحین اجرا آن را اصلاح، کنترل و حتی نقد کرد.

قالیباف افزود: سعی کرده ایم از تجربیات ارزشمند گذشتگان نیز استفاده کنیم. از تجربیات کارشناسانی که در دهه ۷۰ و ۸۰ مطالعاتی در این خصوص داشته اند هم استفاده کرده ایم. بیش از دویست طرح در خصوص آسیب های اجتماعی را نیز بررسی کرده ایم .

وی با اشاره به اینکه باید قوه قضائیه، نیروی انتظامی، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و... در کنار مدیریت شهری تهران باشند، عنوان کرد : باید تاکید کنم شهرداری به تنهایی قادر به انجام این کار نیست. هر نهادی ظرفیت جداگانه ای دارد که باید از آن استفاده شود.

شهردار تهران با بیان اینکه حل آسیب های اجتماعی خدمتگزار می خواهد، افزود: ما وارد میدان شدیم ظرفیت های لازم را هم فراهم کردیم و نظارت همه عزیزان را هم گرفتیم و به نظر جمعی رسیدیم که این کار باید انجام شود. ما در میدان هستیم.

قالیباف تصریح کرد: می خواهیم یک دبیرخانه داشته باشیم که تمامی دستگاه ها مرتبا برای تصمیم گیری جمعی با هم در ارتباط باشند. این دبیرخانه باید تبلور مشارکت معنادار باشند.

شهردار تهران در پایان با تاکید بر اینکه مردم پایتخت مهربان و کریم هستند، افزود: ما می توانیم از ظرفیت شهروندان نیز استفاده کنیم. مردم شهر تهران این ظرفیت را دارند که بتوانند دررفع این معضل کمک کنند.

آسیب های اجتماعی تنها معضل جنوب پایتخت نیست

رئیس شورای شهر تهران پس از تشریح گزارش شهردار تهران در خصوص طرح ارتقا کیفیت زندگی در منطقه ۱۲ گفت: پیشنهاد می دهم به جای تشکیل ستاد، قرارگاهی در منطقه ۱۲ مستقر کنیم تا بتوانیم به طور منظم و درست اقدامات را انجام دهیم.

مهدی چمران با تاکید بر اینکه با تشکیل قرارگاه می توانیم هماهنگی و همکاری درستی بین سازمان ها ایجاد کنیم، تصریح کرد: نه شهرداری به تنهایی می تواند کاری از پیش ببرد و نه بهزیستی و کمیته امداد و نیروی انتظامی و نه سایر سازمان ها. چراکه حل این معضل در گرو مشارکت های همه جانبه است.

وی با اشاره به اینکه اگر مشارکت ها انجام نشود چندان اقدامات موثر واقع نخواهند شد، افزود: مجموعه این نهادها باید در کنار هم قرار گیرند تا به صورت قرارگاه معضلات اجتماعی را که معضل نظام است، برطرف کنیم.

چمران ادامه داد: معضلات کنونی آسیب های اجتماعی تنها در جنوب شهر و هرندی نیست، اگر کمی بالاتر از محله عودلاجان برویم تا دره فرحزاد این شرایط را می بینیم که لازم است با یک برنامه فرهنگی و اجتماعی و همکاری ملی برطرف شود.

رئیس شورای شهر خاطرنشان کرد: برنامه اقدام شهرداری به صورت سی دی در اختیار سازمان هایی که باید در این زمینه مشارکت کنند قرار خواهد گرفت.

کد خبر 314970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha