همشهری آنلاین: محققان دانشگاه تهران برای نخستین بار در کشور روبات طوطی‌نما را برای معالجه اوتیسم ساختند.

روبات

به گزارش مهر، هادی مرادی مجری پروژه "طراحی و ساخت روبات طوطی‌نما برای تعامل با کودکان اوتیستیک جهت توانبخشی" بیان کرد: این روبات که به شکل طوطی ساخته شده است قابلیت تشخیص رنگ، اشکال مشخص، صدا و اشخاص را دارد و قابل کنترل از راه دور است.

وی عنوان کرد: تشخیص اوتیسم (درخودماندگی) در کودکان اغلب از طریق مصاحبه با والدین و ارزیابی کودک توسط متخصص انجام می‌شود بنابراین با توجه به تفاوت رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان عادی با روبات طوطی نما، می‌توان به تشخیص آنها پرداخت.

مرادی بیان كرد که این روبات برای تشخیص بیماری اوتیسم تست شده است و مقاله‌های مربوط به آن نیز منتشر شده است.

به گفته وی، در این تحقیق، توانبخش روبات را به‌عنوان نفر دوم در تعامل در نظر گرفته و کودک باید رعایت نوبت روبات را درست انجام دهد و انتظار می‌رود که نتایج استفاده از روبات طوطی‌نما در این نوع توانبخشی تا دو ماه آینده بدست آید.

یادگیری اشیاء برای کودکان مبتلا به اوتیسم و تشخیص احساس از مواردی است که در آینده قصد فعالیت بر روی آن را داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: طراحی این روبات در سطح جهان منحصر به فرد است البته نمونه‌هایی در اشکال متفاوت دیده می‌شود اما روبات طوطی‌نما برای تشخیص و درمان اوتیسم با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی برای نخستین بار طراحی و ساخته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم از روبات‌های مختلفی همچون "نائو"، استفاده می‌شود که چند ده میلیون تومان قیمت دارند اما روبات طوطی‌نما قیمتی معادل ۶ میلیون تومان دارد که در صورت وجود سرمایه‌گذار تجاری‌سازی آن آغار می‌شود.

وی افزود: این روبات را می‌توان برای مصارف دیگر همچون برای آموزش در عین تفریح (edutainment) آموزش زبان و سرگرمی(Entertainment) نیز به کار برد.

کد خبر 314960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha