دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

رقابت کشورهای مختلف درباره مسئله داعش حالا فقط برای استفاده از راه‌حل نظامی است و سوریه حالا به پیست مسابقه برای استفاده تسلیحات جدید تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته بر  افزایش همکاری اطلاعاتی و عملیاتی در سوریه تاکید ک

2‌ماه پس از آنكه روسيه عمليات نظامي خود را عليه داعش در سوريه آغاز كرد حالا كشورهاي مختلف در تلاش هستند نشان دهند كه از مسكو عقب نيستند.روز گذشته درحالي‌كه دولت آمريكا به‌صورت رسمي اعلام كرد كه نيروهاي ويژه اين كشور به‌زودي وارد خاك سوريه مي‌شوند، ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس اعلام كرد كه به‌دنبال گرفتن مجوز پارلمان براي شروع عمليات نظامي در سوريه طي اين هفته است، مقام‌هاي تركيه تأكيد كردند كه «حاضر به اقدام‌هاي لازم در داخل خاك سوريه هستند» و فرانسوي‌ها بر گسترش عمليات خود در سوريه تأكيد داشتند.

برت مك‌گورك، نماينده ويژه باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا در ائتلاف بين‌المللي ضد‌داعش روز گذشته اعلام كرد كه «بسيار زود» نيروهاي ويژه اين كشور وارد خاك سوريه خواهند شد. مك‌گورك كه جايگزين ژنرال جان آلن شده در گفت‌وگو با سي‌بي‌اس گفت: وظيفه نيروهاي عمليات ويژه آمريكا سازماندهي نيروهاي محلي در مبارزه با تروريست‌هاي داعش در شمال سوريه است.

اوباما در اواخر اكتبر دستور داد 50نيروي عمليات ويژه آمريكا در نقشي غيرنظامي و مشورتي در شمال سوريه مستقر شوند؛اقدامي كه نخستين استقرار رسمي نيروهاي آمريكا در سوريه به‌حساب مي‌آيد. ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس هم روز گذشته پس از ديدار با فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه اعلام كرد كه طي اين هفته براي گرفتن مجوز پارلمان جهت آغاز عمليات نظامي در سوريه تلاش مي‌كند. كامرون در نشست خبري مشترك با اولاند گفت:

هرگز به تروريسم اجازه نخواهيم داد كه بر ما و كشورهايمان غلبه كند. ما همه تلاش خود را براي پايان دادن به معضل داعش به‌كار خواهيم بست. اولاند هم در اين نشست با تأكيد بر گسترش همكاري‌هاي اطلاعاتي و عملياتي در مقابله با داعش اعلام كرد كه فرانسه حملات خود عليه داعش در سوريه را افزايش خواهد داد و اهداف بزرگ‌تر و مهم‌تري را انتخاب خواهد كرد. رئيس‌جمهور فرانسه همچنين با تأكيد بر لزوم حل سياسي بحران سوريه بار ديگر مدعي شد كه اسد جايي در آينده سوريه ندارد.

  • خيز تركيه براي اقدام نظامي در سوريه

در اين ميان مقام‌هاي تركيه هم روز گذشته اعلام كردند حاضر به انجام «اقدام‌هاي نظامي لازم» در داخل خاك سوريه براي آنچه حفاظت از تركمن‌ها خوانده شده هستند. به گزارش حريت، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه گفت: ما اقدام‌هاي لازم را براي حفاظت از هم قومي‌هاي خود در سوريه انجام خواهيم داد. مقام‌هاي تركيه در حالي مدعي حفاظت از تركمن‌ها هستند كه به گزارش حريت يكي از مقام‌هاي ارشد تركمن‌ سوريه حمله به تركمن‌ها را تكذيب كرده است. دولت تركيه مدعي حملات به منطقه تركمن‌نشين از سوي روسيه و آنچه «نيروهاي خارجي» مي‌خواند، شده است.

  • ادعاي حضور زميني روسيه در سوريه

همزمان با اين مسئله روزنامه الرأي چاپ كويت مدعي حضور نيروهاي زميني روسيه با همراهي تانك‌هاي T-90 و عمليات آنها در ادلب و لاذقيه شده است. خبرگزاري فرانسه هم چندي پيش با اتكا به نقشه‌هاي نمايش داده شده از تلويزيون دولتي روسيه ادعاي مشابهي را با اعلام حضور تيپ‌هاي توپخانه‌اي مسكو مطرح كرده بود. سخنگوي دولت روسيه اما حضور نيروهاي زميني اين كشور در سوريه را تكذيب كرده است.

رقابت سخت و تنگاتنگ در عرصه نظامي در حالي صورت مي‌گيرد كه كارشناسان بيشتر از هر چيز بر پيگيري راهكار ديپلماتيك براي حل بحران سوريه تاكيد دارند. چاك هاگل، وزير دفاع سابق آمريكا هم در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان روز گذشته گفت: چيزي به نام راه‌حل نظامي وجود ندارد. اكنون با تحولاتي كه در عرصه ارتباطات اتفاق افتاده و داعش هم به خوبي از آن استفاده مي‌كند و با توجه به منابع مالي كه داعش در اختيار دارد، بايد دقيق و آشكار مشخص كنيم كه راهبرد و استراتژي ما چيست؟ او نسبت به اصرار بر كناره‌گيري بشار اسد به جاي تمركز بر مبارزه با داعش، هشدار داد و گفت: داعش تهديدي واقعي براي آمريكا و جهان است.

  • آغاز عمليات از روي ناو فرانسوي

ديروز جنگنده‌هاي فرانسوي اولين عمليات خود را با پرواز از روي ناو هواپيمابر شارل دوگل در مديترانه،‌ عليه مواضع داعش در سوريه انجام دادند. وزير دفاع فرانسه پيش از اين اعلام كرده بود در پاسخ به حملات پاريس، ناو هواپيمابر شارل دوگل با ماموريت ويژه «نابودي داعش» بخشي از عمليات نظامي فرانسه عليه داعش در سوريه خواهد شد. جنگنده‌هاي فرانسوي در روزهاي گذشته ده‌ها بار شهر رقه مركز خلافت خودخوانده داعش در سوريه را بمباران كردند.

کد خبر 314889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha