دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی گفت: هفته بازار تئاتر ایران با حضور ۱۰۰ نماینده از کمپانی‌های خارجی و معرفی ۳۵ اثر ایرانی، به عنوان جایگزینی برای بازار جشنواره تئاتر فجر پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا، اخیرا گزارشی از تشکیل یک جلسه با حضور مدیران تماشاخانه‌های خصوصی منتشر شده است که خبر از برگزاری هفته بازار تئاتر ایران در اردیبهشت سال 1395 می‌دهد.

دراین جلسه برپایی "هفته بازار تئاتر ایران "، اقدامی موثر در راستای فعال کردن بیش از پیش تئاتر خصوصی، افزایش گردش مالی سالن‌ها، شناساندن توانایی‌های تئاتر ایران به کمپانی‌های تئاتری کشورهای دیگر، معرفی و همچنین اعلام شده که فراخوان این هفته به زودی منتشر خواهد شد.

مهرداد رایانی مخصوص درباره‌ی جزئیات این برنامه به خبرنگار تئاتر ایسنا گفت: یکی از سرفصل‌هایی که در اداره‌ی کل هنرهای نمایشی مدنظر ما قرار داشت، معرفی تئاتر ایران به کشورهای دیگر بود و یک راه برای به نتیجه رسیدن این کار فراهم آوردن بازار بهارانه‌ی تئاتر در ایران است.

او با اشاره به اینکه پیش‌بینی اداره‌ی کل هنرهای نمایشی برای برگزاری این هفته، اواخر اردیبهشت سال آینده است، ادامه داد: تاخیر در اطلاع رسانی این برنامه به دلیل تامین اعتبار است که معمولا این کار در سه ماهه‌ی ابتدایی سال دچار مشکل است، اما فعلا حداقل برآورد ما حدود یک میلیارد تومان است که در صورت تامین اعتبار می‌توان اقدام کرد.

وی با بیان اینکه فراخوان این برنامه آماده شده و خطاهای آن در دست بررسی است، گفت: هدف اصلی ما این است کمپانی‌ها و تئاترهایی که جدا از بدنه‌ی دولتی فعالیت می کنند پابگیرند و برای فعال کردن آن‌ها یک راه این است که بازار عرضه‌ی تولیدات این گروه‌ها را در کشورهای دیگر فراهم کنیم و برای این کار هم بازار تئاتر ایران باید فعال شود.

رایانی مخصوص اضافه کرد: آن‌ها در این هفته کارهای خود را برای تعدادی از کمپانی‌های خارجی معرفی می‌کنند و پیش بینی ما این است که نماینده‌ی حدود 100 کمپانی تئاتری دعوت شوند.

او گفت: در این هفته قرار است 35 اثری که توسط تئاترهای خصوصی انتخاب می‌شوند در سالن‌های خودشان به این 100 مهمان و نیز ما (اداره کل هنرهای نمایشی) که به عنوان مهمان حضور خواهیم داشت معرفی شود. به این ترتیب تئاترهای باران، ایرانشهر و... هرکدام در زمانی که مشخص می شود آثار خود را به شکل فیلم، تمرین، نمایشنامه‌خوانی، اجرا، عکس یا هر روش دیگری که می خواهند معرفی می کنند.

مدیر بخش بین‌الملل اداره‌ی کل هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: نمایندگان این 100 کمپانی در این هفته با آنچه در تئاتر ایران موجود است می‌توانند آشنا شوند و این مستلزم این است که تئاترهای ایرانی به طریق درستی در این راه اقدام کنند، چون مثلا یک کارگردان به تنهایی نمی‌تواند درخواست حضور و معرفی کارش در این هفته را داشته باشد.

رایانی مخصوص با تاکید براینکه نقش اداره‌ی کل هنرهای نمایشی در این هفته فقط یک پل ارتباطی است، گفت: در هفته‌ی بازار تئاتر ایران آثاری پذیرفته می‌شوند که حتما توسط تئاترهای خصوصی و دولتی در ایران ثبت شده باشند. البته در حال حاضر بسیاری از گروه‌ها همکاری‌های بین‌المللی دارند و ما می‌خواهیم این روند را تقویت کنیم.

او همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به این برنامه آیا امسال بازار جشنواره تئاتر فجر برگزار می‌شود؟ بیان کرد: این بازار قبلا در جشنواره بود که تحت‌الشعاع برگزاری خود جشنواره قرار می‌گرفت و امسال به آن مفهوم بازار نخواهیم داشت، اما نمایندگان تعدادی محدود از کمپانی‌هایی که می‌توانند مؤثر باشند در زمان برپایی جشنواره دعوت می‌شوند که تاکنون حدود 20 نفر پیش‌بینی شده‌اند.

رایانی مخصوص دراین‌باره اضافه کرد: یکی از مشکلات گذشته این بود که در جشنواره‌ی فجر همه‌ی تئاتری‌ها حضور نداشتند ولی با برنامه‌ریزی جدید و مستقل برگزار شدن بازار گروه‌های مختلفی مثل عروسکی هم امکان حضور و معرفی کار خود در بازار را خواهد داشت.

کد خبر 314863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha