مجید‌ حاتمی: ‌فقط 2 روز دیگر به آغاز پیکارهای جهانی کشتی فرنگی باقی‌مانده است.

حالا همه منتظرند تا کشتی ‌گیران روی تشک‌های سالن حیدرعلی اف باکو در نقش یک ستاره ظاهر شوند و نشان دهند که کشتی فرنگی ایران همچنان در حال پیشرفت و طی کردن سیر صعودی است.

رضا سیم‌خواه سرمربی جوان تیم ملی کشتی فرنگی حالا یک وظیفه بسیار سخت بر دوش خود احساس می‌کند. او امروز جانشین مربی بزرگی به نام محمد بنا شده که تکرار افتخارات او کار چندان ساده‌ای نیست.

  • آقای سیم‌خواه، هیچ کس مثل شما نمی‌تواند از تیم شناخت داشته باشد. با چند مدال باز می‌گردید؟

 اگر بتوانیم در هر هفت وزن جزو هشت نفر اول باشیم کار بسیار بزرگی صورت گرفته ولی به این منزله نیست که بدون مدال برگردیم و به اعتقاد من حداقل 2 مدال حق مسلم تیم ماست و حتما این‌گونه خواهد شد.

  •  اما به این سادگی هم نمی‌توان امیدوار بود. قرعه در مسابقات جهانی واقعا تعیین‌کننده است، این‌طور نیست؟

 قطعاً همین‌طور است. مهمترین و جدی‌ترین حریف ما در درجه اول همین قرعه است که اگر به لطف خدا بچه‌ها با قرعه دشوار روبه‌‌رو نشوند، می‌توانیم امیدوار باشیم. به جرأت می‌توان گفت تکلیف سهمیه المپیک را قرعه تعیین می‌کند.

  • ولی به هر حال قرعه است و باید بدون توجه به نام حریف جنگید.

موافقم. اگر بچه‌ها بخواهند، صددرصد می‌توانند افتخار‌آفرینی کنند و اگر قرعه مناسبی هم به آنها بخورد ما حتی می‌توانیم بیش از 2 مدال جهانی کسب کنیم.

  • روزهای آخر اعزام، خیلی حیاتی است. واقعاً همه بچه‌ها تحت کنترل شما هستند؟

 یک مربی تا یک حدی می‌تواند کشتی‌گیرش را زیر نظر بگیرد و مواظب وزن و رژیم غذایی آنها باشد. وقتی اهمیت این مسابقات آنقدر بالاست که می‌تواند سرنوشت کشتی‌گیر را عوض کند، پس هر کدام از کشتی‌گیران باید مربی خودشان هم باشند و وزن خودشان را کنترل کنند. البته مربیان تا جایی که در توان آنها باشد از اعضای تیم مراقبت می‌کنند. اما یک کشتی‌گیر باید بداند با آگاهی کامل از وضعیت جسمانی خود، به آمادگی مطلوب و آرمانی می‌رسد.

  •  یعنی با این حساب هر دارو و غذایی که کشتی‌گیران مصرف کنند، زیر نظر شماست؟

 قطعاً همین طور است اما کشتی‌گیران هم باید با مربی خود بی‌پرده و رک باشند. آنها بدون اجازه مربی و پزشک تیم هیچ دارویی مصرف نمی‌کنند و در مورد رژیم غذایی نیز، همه مسائل توسط پزشک تغذیه مشخص و دیکته شده و همان‌طور که قبلاً هم گفتم خود کشتی‌گیران هم باید پرهیز کنند.

  •  فکر می‌کنید در رده‌بندی تیمی جهانی چه جایگاهی کسب کنید؟

 تا به حال که عنوانی بهتر از پنجمی جهان نداشتیم و نباید توقع زیادی داشت اما همه چیز بستگی به تلاش بچه‌ها و اراده آنها و البته قرعه دارد. هدف همه ما رسیدن به سکوی مسابقات جهانی است و امیدوارم که بتوانیم تاریخ‌ساز شویم.

  • از حمید سوریان بگویید؛ وزن اول و تمام امیدواری‌ها...

 حمید پرافتخارترین کشتی‌گیر تیم است و حتی نامدارترین کشتی‌گیر وزن خودش که مدعی اصلی کسب مدال هم هست. او یک حریف جدی به نام بایرام‌اف از کشور میزبان دارد که باید برای رسیدن به مدال و سکو، او را شکست دهد. سوریان آمادگی مطلوبی دارد و تمرینات خوبی را هم پشت سر گذاشته است.

  • وزن دوم و علی اشکانی؛ فکر می‌کنید بتواند در غیاب نازاریان بلغاری مدال بگیرد؟

 برای او فرقی نمی‌کند نازاریان باشد یا نباشد، اشکانی باید کشتی خودش را بگیرد و این می‌تواند سرنوشت او را تعیین کند. به هر حال او امسال می‌تواند روی سکو برود اما این را هم نباید فراموش کرد که درگذشت یکی از بستگانش به‌شدت او را دچار مشکل روحی کرده و روانشناس تیم خیلی سعی کرد که او را به شرایط عادی بازگرداند.

  • علی محمدی در 66کیلوگرم کشتی می‌گیرد. او را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

او جوان است و یک بار هم تجربه حضور در مسابقات جهانی را داشته است. روی ضعف‌هایش خیلی کار کردیم و اگر خودش را باور کند حتماً می‌تواند شگفتی‌آفرین شود.

  • مهدی محمدی چطور؟ از 74 کیلوگرم کشتی فرنگی خاطره خوبی نداریم.

ایده‌ال ما، کسب سهمیه در همه اوزان به خصوص 74 کیلو است. مهدی محمدی، در طول سال‌های گذشته مشکل اعزام داشت که خوشبختانه بالاخره حل شد و انگیزه بالایی دارد. او خیلی امیدوار است که طلسم 47 کیلوگرم را در دومین حضور جهانی‌اش بشکند.

  • سامان طهماسبی و 84 کیلوگرم؛ به نظر می‌رسد بعد از سوریان، امید تیم به او باشد؟

سال گذشته مدال برنز جهان را در اولین حضورش کسب کرد و البته اراده قوی دارد و تصمیم گرفته که رنگ مدالش را بهتر کند. آمادگی مطلوبی دارد و می‌تواند باز هم افتخار کسب کند.

  •  به قاسم رضایی در 96 کیلوگرم خیلی امیدواریم. در مورد او صحبت می‌کنید.

قاسم رضایی اولین تجربه جهانی‌اش در 96 کیلو را پیش‌رو دارد و فکر می‌کنم بتواند کشتی‌های خوبی بگیرد. به هر حال او با روحیه مضاعفی به باکو می‌رود و پیروزی‌اش برابر کرم جابر قهرمان مصری المپیک خیلی او را شارژ کرده است.

  •  و وزن آخر و مسعود هاشم‌زاده. او جانشین شربیانی شده. فکر می‌کنید بتواند مدال بگیرد؟

 مسعود برای اولین بار در 120 کیلو کشتی می‌گیرد و همین موضوع شرایط را کمی برای او سخت کرده اما اگر بتواند کشتی خودش را بگیرد، سهمیه المپیک و مدال دور از دسترس او نخواهد بود.

کد خبر 31479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز