یکی از بحث‌های جلسه اول آذر ماه شورای شهر تهران با ۲ موضوع مهم کشوری در هفته گذشته گره خورد؛ آنچنان که چند تن از اعضای شورا اشاراتی به ابلاغیه مقام معظم رهبری در باب محیط‌زیست به ۳ قوه داشتند و سپس به موضوع اختصاص وام خرید خودرو واکنش نشان دادند.

تاکسی فرسوده

همچنين روز گذشته تذكر مهمي از سوي هيأت‌رئيسه ارائه شد. در اين تذكر رئيس و نايب‌رئيس شوراي شهر تهران با تأكيد بر تخصصي بودن موضوع حسابرسي بر ضرورت جلوگيري از فضاسازي درخصوص آن تأكيد كردند. بخشي از دستور جلسه ديروز هم به بررسي لايحه آيين‌نامه شوراي‌عالي هماهنگي فرهنگي، ورزشي، هنري و اجتماعي شهرداري تهران اختصاص يافت كه البته براي اصلاحات لازم به كميسيون مربوطه بازگشت.

مهدي چمران در دويست و نهمين جلسه شورا با اشاره به ابلاغيه رهبر انقلاب در رابطه با محيط‌زيست گفت: ابلاغيه رهبري سبب مي‌شود تا كوتاهي‌هاي گذشته را جبران كنيم. رئيس شوراي شهر تهران سپس به موضوع وام خريد خودرو اشاره كرد و افزود: در حال حاضر نزديك به 50هزار تاكسي فرسوده در تهران داريم كه اگر اين وام خريد خودرو به نوسازي اين تاكسي‌ها تعلق مي‌گرفت مشكل همه حل مي‌شد. به گفته چمران، رانندگان تاكسي براي نوسازي خودروهايشان با مشكل روبه‌رو هستند و از طرفي هم تردد اين تاكسي‌ها مشكلات عديده‌اي به بار آورده است. وي با اشاره به اينكه خودروسازان نيز مي‌خواستند خودروهايشان به فروش برسد اين سؤال را مطرح كرد كه پس چه راهي بهتر از اينكه اين وام‌ها براي نوسازي تاكسي‌ها تعلق مي‌گرفت؟

آمار 50هزار تاكسي فرسوده كه رئيس شوراي شهر تهران بدان اشاره كرد در واقع رقم تاكسي‌هاي بسيار فرسوده پايتخت همراه با تاكسي‌هاي فرسوده و همچنين تاكسي‌هايي است كه امسال به سن فرسودگي مي‌رسند.

  • رونق بازار با نوسازي خودروهاي فرسوده

2 عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا نيز ديروز در رابطه با اختصاص وام خودرو و نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده نظرات خود را بيان كردند. ابتدا رئيس اين كميسيون گفت: در وهله اول بايد توجه داشت كه منابع مالي تسهيلات وام خودرو جزو منابع نقد نبوده كه بخواهيم در بخش‌هاي عمراني و حمل‌ونقل صرف كنيم؛ اين تسهيلات بانكي است و براي خروج از ركود تخصيص يافت. احمد دنيامالي با بيان اينكه در كشور 5تا 6ميليون دستگاه خودروي فرسوده وجود دارد، افزود: اگر بتوانيم اين منابع را در جهت نوسازي اين خودروها سوق دهيم هم موجب رونق بازار خودرو مي‌شود و هم مشكل خودروهاي فرسوده حل خواهد شد. اقبال شاكري نيز با اشاره به تعداد 15هزار تاكسي بسيار فرسوده پايتخت، از اينكه وام خودرو به نوسازي تاكسي‌ها اختصاص نيافته ابراز تأسف كرد.

  • بازگشت لايحه به كميسيون فرهنگي

ديروز اعضاي شورا پس از بررسي و راي‌گيري لايحه آيين‌نامه شوراي‌عالي هماهنگي فرهنگي، ورزشي، هنري و اجتماعي شهرداري تهران را به كميسيون فرهنگي- اجتماعي شورا بازگرداندند. حجت‌الاسلام عبدالمقيم ناصحي، رئيس كميسيون در جريان بررسي اين لايحه گفت: اين شورا موضوع ماده 113برنامه 5ساله دوم شهرداري تهران است و لذا ملزم به ايجاد آن هستيم اما در راستاي پرهيز از موازي‌كاري و صرفا در جهت هماهنگي امور اجرايي در حوزه ورزشي، هنري، فرهنگي و اجتماعي اين شورا ايجاد خواهد شد.

مجتبي شاكري، علي صابري، عليرضا دبير، محمدمهدي تندگويان، غلامرضا انصاري، اسماعيل دوستي و همچنين حجت‌الاسلام امرودي، معاون اجتماعي شهرداري تهران در اين خصوص به اظهارنظر پرداختند كه از اين ميان برخي مانند دبير و انصاري مخالف لايحه بودند. در نهايت و بنا به پيشنهاد چمران و سرخو مقرر شد اين لايحه به كميسيون بازگشت داده شود و با درج اصلاحاتي از قبيل حذف نام عالي، حذف شورايي كه ذيل اين لايحه آمده و تبديل به يك شورا و وظيفه‌اش تنها هماهنگي باشد.

ديگر دستور جلسه ديروز شورا به موضوع انتخاب يك نفر نماينده شوراي شهر تهران براي حضور در شوراي مناسب‌سازي‌ فضاهاي شهري براي جانبازان و معلولان جسمي حركتي اختصاص داشت كه اعضاي شورا رحمت‌الله حافظي را با توجه به تخصص علمي و تجربي براي حضور در اين شورا انتخاب كردند. دستور ديگر هم انتخاب نماينده شوراي شهر تهران براي عضويت در كميته سياستگذاري تملك، مرمت و بهره‌برداري از اماكن داراي قدمت تاريخي و هويت فرهنگي در شهر تهران بود كه كميسيون معماري و شهرسازي، مهدي چمران را براي حضور در اين كميته به صحن شورا پيشنهاد كرد. پس از اين پيشنهاد، رئيس شورا، احمد مسجدجامعي ديگر عضو شوراي شهر تهران را براي حضور در اين كميته به صحن شورا پيشنهاد داد كه با رأي 23نفر از 25نفر حاضر در جلسه، مسجد جامعي براي حضور در كميته سياستگذاري انتخاب شد.تذكرات اعضاي شوراي شهر تهران در دويست و نهمين جلسه را در جدول زير مي‌خوانيد.

جدول

  • بسيج، ميوه تفكر ارزشمند امام راحل بود

مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران جلسه ديروز را با تورق تاريخ آغاز كرد. وي با اشاره به سالگرد هجوم وحشيانه عوامل رژيم طاغوت به حرم امام رضا(ع) در 30آبان سال 57گفت: هر كس به حرم شريف الهي و حرم قدس رضوي تعدي كند به زباله‌دان تاريخ فرستاده مي‌شود و رضاخان و فرزندش نيز از اين قاعده مستثني نبودند.

وي همچنين اين روزها را يادآور پيروزي مقاومت 22روزه مردم غزه در سال 2012عنوان كرد. وي در ادامه با اشاره به فرارسيدن هفته بسيج گفت: بسيج ميوه ارزشمند تفكر امام راحل بود كه بنا به فرمان ايشان شكل گرفت و قد بر افراشت؛ بسيجي كه موجبات پيروزي‌هاي فراوان براي ملت ما شد.

کد خبر 314748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha