همشهری آنلاین: رییس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی از احتمال تاخیر در عرضه بلوک دوم سهام ملی مس که قرار بود 28 شهریور عرضه شود خبر داد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا حیدری کرد زنگنه گفت: عرضه بلوکی 20 درصد سهام ملی مس در 21 شهریور ماه در حالی با موفقیت انجام شد که به دلیل مشکل نقدینگی با بحث‌های زیادی همراه بود و به همین دلیل احتمال دارد عرضه بلوک دوم که قرار بود در 28 شهریور ماه انجام شود به تاخیر افتد.

وی ادامه داد: باید وضعیت بازار بررسی و در مورد زمان عرضه 20 درصد بلوکی سهام ملی مس تصمیم‌گیری شود.

وی در مورد عدم شرکت سرمایه‌گذاران خارجی در عرضه بلوک اول گفت: با توجه به این که شرکت ملی مس یکی از صنایع استراتژیک کشور است ترجیح دادیم که بخش خصوصی داخلی آن را خریداری کنند و درست است در روزنامه برای عرضه بین المللی آن آگهی شد، ولی چون عرضه‌های خارجی نیاز به بازاریابی بین المللی داشته و در دنیا شرکت‌هایی به همین منظور فعالیت می‌کنند به همین دلیل ترجیح دادیم که عرضه آن داخلی باشد.

او افزود: تاکنون مشخص نیست که در عرضه دوم 20 درصد سهام ملی مس سرمایه‌گذاران خارجی شرکت می‌کنند یا خیر.

کردزنگنه در پاسخ به این پرسش که با توجه به این که خریداران اصلی 20 درصد سهام ملی مس دولتی هستند آیا خصوصی‌سازی به معنای واقعی انجام شده است؟ گفت: خریداران اصلی مس دولتی نبوده و تمامی‌ شرکت‌هایی که در این عرضه حضور داشتند همگی خصوصی و تعاونی هستند مثلا سازمان توسعه و نو‌سازی دولتی است ولی تعاونی کارکنان آن دولتی نیست.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه افزود: در عرضه 50 درصدی فولاد مبارکه سرمایه‌گذاران خارجی حضور فعال دارند.

همچنین اسماعیل غلامی‌ ـ معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی ـ در مورد تغییر زمان عرضه بلوک دوم شرکت ملی مس گفت: به دلیل این که در عرضه اول با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شد احتمال دارد عرضه دوم با تاخیر انجام شود.

وی با اشاره به این که در جلسه‌ای که روز شنبه 24 شهریور 86 برگزار می‌شود در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود ادامه داد: در این جلسه وضعیت بازار و کشش آن بررسی شده و با توجه به این که در عرضه بلوک اول 18 درصد کنسرسیوم جمع‌آوری شده و دو درصد آن باقیمانده بود، وضعیت بازار و کشش موردنظر جهت عرضه 20 درصدی دوم بررسی می‌شود.

غلامی‌ در مورد دلایل حضور نداشتن سرمایه‌گذاران خارجی اظهار کرد: سرمایه‌گذاران خارجی دیدگاه مدیریتی داشته و هنگامی‌ که جهت سرمایه‌گذاری وارد کشور دیگر می‌شوند قصد به عهده گرفتن مدیریت آن را دارند بنابراین در صورت عرضه بلوک بالای 50 درصد در آن شرکت می‌کردند ولی به دلیل این که 20 درصد سهام ملی مس عرضه شد سرمایه‌گذاران خارجی حضور نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل ممکن است در مرحله‌ دوم عرضه 20 درصدی مس سرمایه‌گذاران خارجی حضور نداشته باشند.

غلامی‌ در مورد دولتی بودن خریداران اصلی سهام مس با اشاره به این که یکی از راه‌های ورود این سهام‌ها به دست بخش خصوصی از طریق واسطه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: نقشی که موسسات تامین سرمایه یا بانک‌های سرمایه‌گذاری در دنیا دارد شاید امروز به منظور خصوصی‌سازی این شرکت‌ها که اکثر آن‌ها نهاد‌های دولتی هستند این نقش را ایفا کنند یعنی به دلیل وجود سرمایه سهام را خریداری کرده و سپس از طریق بورس به عموم مردم عرضه کنند.

وی افزود: بنابراین در دنیا روش‌های مختلفی برای خصوصی‌سازی وجود دارد و می‌توان گفت که به طریقی همین شرکت‌های سرمایه‌گذاری نقش موسسات تامین سرمایه و یا نقش بانک‌های سرمایه‌گذاری دارند که سهام خریداری کرده و به بخش خصوصی منتقل می‌کنند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان این که تحرکی در کشور در زمینه خصوصی‌سازی در حال انجام استف ادامه داد: هنگامی‌ که دولت طبق قوانین و مقررات و به منظور انتقال خود به بخش خصوصی سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد این نوعی واگذاری است که باید بخش خصوصی نیز به منظور شرکت در سرمایه‌گذاری تقویت شود.

در عرضه بلوکی سهام شرکت‌های دولتی ابتدا باید شرکت‌های بزرگتری به منظور جمع‌آوری سرمایه خود افراد ایجاد شده تا رقم انبوهی تشکیل شود در آن صورت است که توانایی پرداخت وام‌های کلان به موسسه وجود دارد.

وی توضیح داد: روش‌های مختلفی برای خصوصی‌سازی در دنیا وجود دارد که در کشور‌های مختلف متفاوت است و با نقشی که موسسات تامین سرمایه ایفا می‌کند می‌توان گفت اهداف خصوصی سازی تحقق می‌یابد.

کد خبر 31468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز