شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین : گزارش‌کمیته‌ تربیت‌بدنی مجلس پیرامون دلایل شکست تیم‌ملی منتشر شد.

با گذشت 2 ماه از ناکامی تیم‌ملی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا و در آستانه برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال، کمیته تربیت‌بدنی و جوانان مجلس گزارشی از علل و عوامل ناکامی تیم‌ملی در این رقابت‌ها منتشر ساخته است.

 در بخش ابتدایی اطلاعیه این کمیته به موفقیت و اقتدار تیم ملی در مرحله مقدماتی رقابت‌ها اشاره و اصلی‌ترین عامل ناکامی در مرحله نهایی، ورود حاشیه‌ها به فوتبال ملی عنوان شده که در صدر آنها موضوع تعلیق فوتبال قرار دارد.

این کمیته دلایل اصلی ناکامی فوتبال ملی را به تفصیل اعلام نموده است. در این بین البته به نکات مثبت و قوت نیز اشاره شده است.

در این گزارش که توسط ایسنا منتشر شده، انتقادات صریحی به انتخاب قلعه نویی در جایگاه سرمربی تیم ملی فوتبال دیده می شود و همچنین انتقاد از عملکرد وی خصوصا در تعامل با بازیکنان و انتخاب مهره‌ها در ترکیب تیم.

همچنین به عملکرد فدراسیون موقت در خصوص برنامه‌ریزی لیگ و بازی‌های تدارکاتی انتقاداتی وارد شده است، ‌این در حالی است که قلعه‌نویی بازی‌های تدارکاتی تیمش را پیش از آغاز رقابت‌ها کافی می‌دانست.

موضوع برگزاری بازی‌های تدارکاتی غیرضروری و استفاده نکردن از مهره‌های اصلی نیز مستقیماً به دیدار تدارکاتی با مکزیک اشاره دارد که با برنامه‌ریزی نادرست فدراسیون فوتبال صورت گرفت. بازی با تیم‌هایی همچون غنا و جامائیکا نیز از جمله دیدارهای تدارکاتی غیرضروری تیم‌ملی پیش از این رقابت‌ها بود.

مسئولیت دوگانه سرمربی تیم‌ملی اشاره مستقیم به فعالیت قلعه‌نویی در باشگاه استقلال، همزمان با حضور وی در تیم ملی دارد در حالی که مسئولان وقت فدراسیون فوتبال این موضوع را مشکل‌ساز ارزیابی نمی‌کردند و قلعه‌نویی پس از حذف استقلال از لیگ قهرمانان با باشگاه استقلال قطع همکاری کرد.

بی‌اعتمادی بازیکنان به تیم‌ملی صریح‌ترین و البته تندترین نقد ممکن نسبت به قلعه‌نویی و انتخاب این مربی جوان است. در این بند آمده است که کادر فنی تیم ملی نزد بازیکنان مقبولیت کافی نداشته است.پیش از این در خصوص بی‌اعتمادی بازیکنان نسبت به سرمربی تیم ملی اخباری به گوش می‌رسید که بارها از سوی مسئولان فدراسیون و بدنه کادر فنی تکذیب شد اما نتیجه تحقیقات کمیته تربیت بدنی مجلس موید این حقیقت است.

حضور افراد اضافی و غیرمسئول در کنار تیم‌ملی یکی دیگر از دلایل مطرح شده محسوب می‌شود و باز هم قلعه‌نویی در این خصوص گویا باید پاسخگو باشد.

بهره‌گیری از بازیکنان در پست‌های غیرتخصصی ‌و اصرار بر استفاده از لژیونرها در هراس از افکار عمومی نیز بخشی از انتقادات فنی مطرح شده نسبت به کادر فنی تیم ملی و شخص سرمربی است.

 مشروح دلایل عنوان شده از سوی این کمیته به این شرح است:

در بعد نتایج تیمی، باید اذعان کرد پس از صعود تحسین‌برانگیز تیم‌ملی به مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا و در نهایت شکست در این رقابت‌ها، نتایج بررسی‌های صورت گرفته به این شرح اعلام می‌شود:

1 ـ نکته بارز و قابل توجه تیم ملی در این دوره، نبود حاشیه‌های مخرب در داخل تیم ملی فوتبال بود.

 2 ـ تشکیل تیم ملی «ب» و بهره‌گیری از چهره‌های متنوع در بازی‌های تدارکاتی اقدام ارزنده‌ای بود که در صورت استفاده از این چهره‌ها در جام ملت‌ها، شاید به توفیق بیشتری نائل می‌شدیم.

 3 ـ تحقق نیافتن برخی از برنامه‌های مدنظر مدیریت فنی تیم‌ملی مانند بازی‌های تدارکاتی.

4 ـ تاخیر در اتمام مسابقات لیگ‌برتر برخلاف توافقات صورت گرفته با کادر فنی.

 5 ـ برگزاری بازی‌های تدارکاتی غیرضروری و بهره‌گیری نکردن از مهره‌های اصلی در این بازی‌ها.

 6 ـ نیاز به توجه بیشتر به جذب و همفکری با بدنه کارشناسی فوتبال کشور.

7 ـ مسئولیت دوگانه سرمربی در تیم ملی و باشگاه.

 8 ـ سطح اعتماد پایین بازیکنان نسبت به کادر فنی تیم به علت نداشتن مقبولیت کافی نزد آن‌ها.

 9 ـ حضور زودهنگام تیم ملی در محل بازی‌ها و تاثیرات روحی متاثر از آن.

 10 ـ حضور افراد اضافی در کنار تیم ملی که باعث خارج شدن تیم از تمرکز مورد نیاز به منظور حضور پرقدرت در رویدادی مهم می‌شود.

 11 ـ بهره‌گیری از برخی بازیکنان در پست‌های غیرتخصصی.

 12 ـ ارائه نشدن بازی‌های باکیفیت و مورد انتظار از لژیونرهای تیم ملی (که در دنیای ورزش گاهی طبیعی است).

 13 ـ اصرار به بهره‌گیری از این بازیکنان با وجود مشهود بودن کارایی پایین آن‌ها که احتمالا متاثر از بیم پاسخگویی به افکار عمومی بوده است.

در نهایت باید اذعان کرد بنابر مستنداتی همانند ناکامی‌های فوتبال کشور در رده‌های سنی مختلف که طبیعتا باعث موفق نشدن تیم‌ملی در سطوح بالاتر می‌شود و یا سیر صعودی حضور بازیکنان خارجی در تیم‌های لیگی فوتبال ما که نشان‌دهنده افت کیفی بازیکنان داخلی و تضعیف پشتوانه تیم ملی است و موید روند تهدیدی و نگران کننده‌ در کلیت فوتبال کشور است.

بنابراین امید است رئیس فدراسیون منتخب مجمع فدراسیون فوتبال با لحاظ کردن این موارد و بسیاری نکات دیگر که قطعا اعضا به خوبی به آن واقفند، بتواند وضعیت فوتبال ما را از تهدید آشکاری که پیرامون آن وجود دارد، رهایی داده و با حمایت سازمان تربیت بدنی به عنوان متولی ورزش، برآورنده انتظارات جامعه ورزشی کشور باشد.

کد خبر 31467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز