طرح حمایت از ۶میلیون نیازمند فاقد درآمد که چند‌ماه قبل با امضای نزدیک به ۱۸۰نماینده تقدیم هیأت‌رئیسه شد، هنوز فرصتی برای بررسی پیدا نکرده و همچنان در صف طرح‌های یک و ۲ فوریتی معطل مانده است.

فقر

 دليل عقب‌افتادن اين موضوع، طرح‌هايي است كه در نوبت جلوتر از اين طرح قرار دارند و تا زماني كه مطرح‌كنندگان اين طرح‌ها اجازه ندهند طرح 6ميليون نفر نمي‌تواند در صحن مجلس بررسي شود. درحالي‌كه نمايندگان مجلس، اقتصاددانان، جامعه‌شناسان و روساي نهاد‌ها و تشكل‌هاي حمايتي كشور تا‌كنون بارها بر لزوم تسريع در بررسي اين طرح تأكيد كرده‌اند، به‌نظر مي‌رسد طرح‌هايي كه براساس آيين‌نامه داخلي مجلس اولويت پيدا كرده‌اند اهميت كمتري از زندگي 6ميليون نيازمند از كارافتاده داشته باشند. محمد اسماعيل سعيدي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس معتقد است اين طرح‌ها حتي اگر كمي ديرتر هم مورد بررسي قرار بگيرند لطمه‌اي به جامعه وارد نمي‌شود. او به همشهري مي‌گويد: «با كمي بررسي در زواياي طرح 6ميليون نفر متوجه مي‌شويم كه رسيدگي هر چه زودتر به اين طرح بايد از اولويت‌هاي نمايندگان مجلس باشد چرا كه آسيب‌هايي كه پيش روي اين خانواده‌ها قرار دارد در آينده‌اي نه چندان دور دامن جامعه را خواهد گرفت و هزينه‌هايي كه بابت اين آسيب‌ها جامعه پرداخت مي‌كند بسيار بيشتر از چيزي است كه بتوان تصور كرد.»

  • لزوم تسريع در بررسي

حسينعلي حاج‌دليگاني، عضو كميسيون با اشاره به اينكه بيش از 85درصد نمايندگان مجلس به اين طرح رأي داده‌اند، به همشهري مي‌گويد: «كمك‌هايي كه اين افراد از نهادهاي حمايتي همچون كميته‌امداد و بهزيستي دريافت مي‌كنند به هيچ‌وجه جوابگوي زندگي آنها نيست و حتي نمي‌تواند نيازهاي اوليه زندگي اين افراد را تأمين كند.» وي با اشاره به اين موضوع كه اين طرح به‌صورت 2 فوريتي مطرح شده و نمايندگان براي رسيدگي به آن تأكيد دارند، توضيح مي‌دهد:«نكته‌اي كه بايد به آن توجه كنيم اين است كه 7طرح يك و 2 فوريتي جلوتر از اين طرح قرار دارند و اگر قرار باشد اين طرح به‌صورت ويژه و سريع‌تر مورد بررسي قرار بگيرد بايد طراحان اين طرح‌ها اجازه اين كار را صادر كنند يعني هر 7نفري كه در نوبت هستند بايد اجازه بدهند كه طرح 6ميليون نفر زودتر از طرح آنها در صحن بررسي شود.» به گفته وي اگر اين طرح از ابتدا به‌صورت 2 فوريتي مطرح نمي‌شد و ابتدا به كميسيون رفته و بررسي مي‌شد و بعد 2 فوريتي مي‌شد، اين امكان وجود داشت كه بررسي آن در مجلس جلو بيفتد، اما به اين دليل كه طرح 6ميليون نفر هنوز در كميسيون مطرح نشده نمي‌توان با امضاي 50نفر در بررسي آن تعجيل كرد. براساس آيين‌نامه داخلي مجلس امضاي 50نماينده براي طرح‌هاي عادي براي طرح‌هاي 2 فوريتي كارايي ندارد.تلاش و اراده نمايندگان مجلس براي حمايت از حدود 6ميليون نيازمند ازكارافتاده زماني نتيجه خواهد داد كه با طرح به‌موقع و تصويب در مجلس، الزامات آن در قانون بودجه گنجانده شود تا از سال آينده قابل اجرا باشد. بايد منتظر ماند و ديد آيا اين طرح با موافقت صاحبان طرح‌هاي در نوبت، فرصت بررسي خارج از موعد را پيدا مي‌كند يا خير؟

  • درباره 6ميليون نفر

بنابر آمار كميته امداد در مجموع 774هزار و 504خانواده (2ميليون‌ و50هزار نفر)به دلايلي مانند ازكارافتادگي، بيماري يا معلوليت سرپرست تحت پوشش هستند.

علاوه بر اين، كميته امداد يك‌ميليون مددجوي سالمند بالاي 60سال دارد كه همراه با افراد تحت تكفل‌شان در سال93 بيش از 2ميليون ‌و50هزار نفر بوده‌اند.

همچنين مستمري‌بگيران بهزيستي 498هزار و 858خانواده هستند كه با احتساب افراد تحت پوشش اين افراد به يك‌ميليون و 153هزار نفر مي‌رسند. به اين ترتيب در ايران حدود 2ميليون ‌و 200هزار خانوار با جمعيت 5ميليون ‌و300هزار نفر داريم كه هيچ درآمدي جز كمك‌ نهادهاي حمايتي و يارانه ندارند. با درنظر گرفتن به روز نبودن آمار و خطاهاي احتمالي مي‌توان اين جمعيت را تا 6ميليون نفر تخمين زد.

  • طرح‌هاي جلوتر از «6ميليون‌نفر»

1- طرح 2 فوريتي اعمال يك درصد ماليات به ارزش‌افزوده.
2- طرح 2 فوريتي نحوه پرداخت حق بيمه معوقه مربيان پيش‌دبستاني آموزش و پرورش
3- طرح 2 فوريتي استفساريه سپرده‌گذاري قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم برخي مقررات مالي دولت
4- طرح يك فوريتي اصلاح فصل چهارم قانون اساسنامه سپاه
5- طرح يك فوريتي الحاق يك بند به تبصره 8ماده واحده ممنوعيت به‌كارگيري عناوين و اسامي بيگانه
6- طرح يك فوريتي حراست‌هاي كل كشور
7- طرح دوفوريتي انتزاع و تفكيك ادارات كل راه و شهرسازي استان‌ها به 2 اداره كل راه و ترابري و مسكن و شهر‌سازي‌ تحت نظارت مديريت و راه و شهرسازي

کد خبر 314633

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha