چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۰
۰ نفر

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به طرح مجلسی‌ها برای حمایت از ازکارافتادگان بی‌درآمد یا همان طرح ۶میلیون نفر که به امضای۲۸۰نماینده مجلس نهم رسیده بود به خبرنگار همشهری گفت که این طرح در کمیسیون تلفیق برنامه ششم در حال بررسی است.

رایزنی بهزیستی برای طرح ۶ میلیون نفر

انوشيروان محسني بندپي با بيان اينكه قرار است بخشي از درآمد حاصل از حذف يارانه نقدي 3 دهك جامعه به از كار افتادگان مربوط به اين طرح تعلق بگيرد گفت: «اين بسته در برنامه ششم ديده شده و بايد منتظر تصميم مجلس باشيم.»

رئيس سازمان بهزيستي با اشاره به اينكه از اين طرح حمايت مي‌كنيم تأكيد كرد:« براي به سرانجام رسيدن اين طرح با مجلسي‌ها رايزني خواهيم كرد.»

اين اظهارات محسني بندپي در حالي است كه او پيش از اين هم از اجراي اين طرح و هر طرحي كه به افزايش مستمري نيازمندان ازكارافتاده كمك كند حمايت كرده بود. او در گفت‌وگو با همشهري مهم‌ترين مانع اجراي اين طرح را بار مالي آن اعلام و بعد هم با انتقاد از پرداخت يارانه يكسان به همه افراد جامعه، پيشنهاد كرد براي تأمين منابع اين طرح يارانه افراد غيرنيازمند حذف شود.

حمايت دوباره رئيس سازمان بهزيستي از طرح 6ميليون نفر در حالي است كه او به‌عنوان رئيس يكي از دو نهاد اصلي مسئول در رسيدگي به امور نيازمندان، با كمبود بودجه براي افزايش مستمري‌هاي ناچيز آنها مواجه است. بندپي سال گذشته از پيشنهاد اين سازمان براي افزايش مستمري مددجويان براساس ۴۰درصد حقوق وزارت كار خبر داد و با اشاره به ارائه چند پيشنهاد از سوي اين سازمان به دولت براي تدوين لايحه‌ برنامه 95، گفت: «افزايش حداقل 40درصدي مستمري مددجويان بر مبناي حقوق وزارت كار و همچنين ورود معلولان پشت نوبت براي دريافت خدمات از پيشنهادهاي بهزيستي به دولت محسوب مي‌شود.»

او همان روزها اظهار اميدواري كرد با حمايت دولتمردان 250 تا 300هزار معلول پشت نوبت طي برنامه ششم توسعه وارد چرخه حمايتي اين سازمان شوند. اما نه‌تنها در بودجه امسال چنين اتفاقي نيفتاد بلكه حتي طرح جامع معلولان هم كه بدون رأي و تأييد همه نمايندگان و تنها با تصويب در كميسيون به شوراي نگهبان رفته بود، به مجلس بازگشت تا وعده افزايش حقوق معلولان در قالب اين طرح هم اجرا نشود و حالا تنها اميد براي بهبود اوضاع اجراي همين طرح باشد.

  • مستمري‌هاي اندك

افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي از چند مسير مشخص ممكن است دريافت داشته باشند. يارانه‌اي كه سهم همه مردم است، كمك‌ها متفرقه مردمي و صندوق‌هاي حمايتي بخش غيردولتي كه گاهي هست و گاهي نيست و دست آخر هم مستمري ماهانه. در كميته امداد به هر مدد‌جوي تحت‌پوشش ماهانه ۵۳هزار تومان داده مي‌شود. اگر ۲نفر و خانواده باشند ۶۰هزار تومان، اگر ۳نفر باشند ۷۱هزار تومان و اگر ۴نفر باشند ماهانه ۸۲هزار تومان مي‌گيرند.

تعداد اعضاي خانواده ۵نفر كه باشد ماهي ۱۰۰هزار تومان دريافت خواهند كرد و براي افراد بيشتر از ۵نفر هيچ كمكي پرداخت نمي‌شود. در بهزيستي نيز رقم‌ها دقيقا به همين اندازه است. به اين ترتيب اگر يك خانواده ۴نفره شامل يك سرپرست معلول، يك همسر بيمار و ۲نوجوان در حال تحصيل داشته باشيم، بايد با ۸۲هزار تومان ماهانه‌اي كه از كميته امداد يا بهزيستي مي‌گيرند چرخ زندگي‌شان را بچرخانند.

  • جزئيات يك طرح

طرح حمايت از نيازمندان ازكارافتاده 26خرداد‌ماه امسال با 175 امضا تقديم هيأت‌رئيسه مجلس شد اما از آن زمان تا‌كنون نوبت بررسي به اين طرح داده نشده است. براساس اين طرح افراد مشمول، پس از شناسايي توسط نهاد‌هاي حمايتي، براي هميشه و تا زماني كه شرايط قرار گرفتن در اين گروه را داشته باشند، نسبتي مشخص از حقوق رسمي يك كارگر را دريافت خواهند كرد. بر اين اساس خانواده‌هاي 4نفره 50درصد، خانواده‌هاي 3‌‌نفره 40درصد، خانواده‌هاي 2نفره 30درصد و خانواده‌هاي يك نفره 20درصد حقوق و مزاياي يك كارگر با حداقل دستمزد قانون كار را خواهند گرفت و به ازاي هر نفر در خانواده‌هاي بيش از 4نفر 10درصد افزوده مي‌شود.در تبصره‌هاي مختلف اين طرح افرادي كه به هر دليل مانند داشتن حداقل ثروت، توانايي كاركردن و... نياز به حمايت نداشته باشند حذف شده‌اند تا كمك‌ها تنها به افراد ازكارافتاده و نيازمند حقيقي برسد. تا‌كنون تعداد زيادي از نمايندگان مجلس، كارشناسان اقتصادي و صاحب‌نظران اجتماعي از طيف‌ها و گرايش‌هاي مختلف حمايت خود از اين طرح را اعلام كرده‌اند.

کد خبر 331962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha