براساس آمار سال گذشته سازمان بهزیستی کشور بیش از ۹۲هزار نفر پشت نوبت دریافت خدمات از بهزیستی هستند اما کمبود بودجه باعث شده تا این افراد از دریافت مستمری از این سازمان محروم بمانند،

فقر

  اين تعداد جداي از آمار 300هزار «معلول» پشت نوبت خدمات بهزيستي است كه البته به اين تعداد هم بايد 120هزار معلول شناسايي‌نشده را نيز اضافه كرد. از اين افراد تعداد زيادي نيز جزو آمار 6ميليون نفر فاقد درآمدي قرار دارند كه سال گذشته در مجلس مطرح شد.

انوشيروان محسني بندپي، رئيس سازمان بهزيستي كشور سال گذشته از ثبت يك ميليون و ۲۰۰هزار معلول در سامانه بهزيستي خبر داد و گفت: ۳۰۰ هزار نفر نيز در نوبت دريافت خدمات از اين سازمان هستند كه در سال ۱۳۹۵ حدود ۵۰ هزار نفر از اين افراد وارد چرخه حمايتي مي‌شوند. به اين ترتيب امسال اين آمار بايد به 250هزار نفر كاهش پيدا كند. هفته گذشته اما محسني بندپي از پشت نوبت بودن 120هزار خانوار براي دريافت خدمات بهزيستي خبر داد و گفت: درصورتي كه از نظر شناسايي و اعتبارات مشكلي نداشته باشيم، اين افراد تحت حمايت بهزيستي قرار مي‌گيرند.

حسين نحوي‌نژاد، معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور نيز با بيان اينكه سازمان بهزيستي 340هزار معلول را تحت پوشش مستمري دارد به همشهري گفت: در سال‌جاري 55هزار معلول ديگر پشت نوبت خدمات بهزيستي قرار گرفتند كه به‌دليل اينكه اعتباري به اين بخش داده نشده سازمان بهزيستي نمي‌تواند اكنون اين افراد را تحت پوشش قرار دهد. به گفته وي، تعداد افراد پشت نوبت خدمات توانبخشي در سال گذشته 50هزار نفر بوده كه امسال 5هزار نفر به اين افراد اضافه شده است. نحوي‌نژاد افزود: ‌اعتبار مورد نياز براي تحت پوشش قراردادن معلولان در سال 35ميليارد تومان است كه هنوز اعتباري در اين خصوص از سوي سازمان مديريت اختصاص داده نشده است. اين در حالي است كه مستمري معلولان بين 53 تا 100هزار تومان است. با وجود اين، امضا و تصويب هر چه سريع‌تر طرح حمايت از 6ميليون نيازمند فاقد درآمد كه سال گذشته در مجلس مطرح شد، مي‌تواند تحول مثبتي را در زندگي اين افراد به‌وجود بياورد؛ طرحي كه رئيس سازمان بهزيستي هم موافق آن است و از آن حمايت كرده است.

محسني بندپي كه سازمان متبوعش همواره با كمبود بودجه براي رفع نيازهاي افراد تحت پوشش روبه‌روست در اين‌باره پيشنهاد داده كه مستمري مددجويان تحت پوشش نهادهاي حمايتي افزايش حداقل 40درصدي و بر مبناي حقوق وزارت كار داشته باشد. پيشنهاد بندپي به اين دليل مطرح شد كه مستمري افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي ماهانه 53هزار تومان براي يك نفر، ۲نفر و خانواده ۶۰هزار تومان، ۳نفر ۷۱هزار تومان و ۴نفر ماهانه ۸۲هزار تومان است.

  • لزوم حفظ حقوق نيازمندان و آسيب‌ديدگان در جامعه

نماينده مردم خوانسار و گلپايگان در خانه ملت نيز با تأكيد به حفظ حقوق همه آسيب‌ديدگان در جامعه گفت:‌ در جامعه با اقشار مختلفي از آسيب‌ديدگان مواجه هستيم كه يا بايد براي اين افراد يكي يكي حكمي مجزا بدهيم يا اينكه يك لايحه يا قانون كلي كه بتوانيم اصلاح ساختار و فرايند كرده باشيم را به ميدان بياوريم تا بتوانيم حقوق همه آسيب‌ديدگان را حفظ كنيم. علي بختيار در گفت‌وگو با همشهري افزود: بعد از سخنان رئيس كميته امداد در مجلس و ارائه گزارش درخصوص فعاليت‌هاي اين سازمان به اين نتيجه رسيديم كه يك وضعيت به‌هم‌ريختگي و نامطلوب در رسيدگي به وضعيت آسيب‌ديدگان، محرومان، معلولان و ازكار افتادگان وجود دارد. به همين دليل پيشنهادي ارائه شد مبني بر اينكه دولت يك لايحه جامع توسعه يافته در اين‌باره به مجلس ارائه كند.

وي درخصوص رسيدگي به وضعيت 6ميليون نيازمند فاقد درآمد در كشور نيز گفت: براي رسيدگي بهتر به وضعيت اين افراد كار جامعي كه بايد انجام شود اين است كه دولت يك لايحه جامع در اين‌باره به مجلس ارائه دهد. چراكه كار تطبيقي و مطالعه تطبيقي به‌كرات در دانشگاه‌ها انجام شده و الان زمان آوردن لايحه در اين زمينه است. اما در كل نبايد منتظر ارائه لايحه به مجلس ماند و نمايندگان مي‌توانند به جاي اينكه منتظر ارائه لايحه از طرف دولت باشند، در مجلس مصوب شود. بختيار گفت: ‌اكنون تعداد لوايح دوفوريتي كه به مجلس ارائه شده كم نيست و موضوع رسيدگي به وضعيت معيشتي 6ميليون نيازمند فاقد درآمد نيز در نوبت رسيدگي است. اين طرح دوفوريتي آبان ماه در دستور كار مجلس قرار مي‌گيرد.

  • طرح حمايت از 6ميليون نفر

طرح حمايت از نيازمندان ازكارافتاده 26خرداد‌ماه امسال با 175امضا تقديم هيأت‌رئيسه مجلس شد اما از آن زمان تا‌كنون نوبت بررسي به اين طرح داده نشده است. براساس اين طرح افراد مشمول، پس از شناسايي توسط نهاد‌هاي حمايتي، براي هميشه و تا زماني كه شرايط قرار گرفتن در اين گروه را داشته باشند، نسبتي مشخص از حقوق رسمي يك كارگر را دريافت خواهند كرد. بر اين اساس خانواده‌هاي 4نفره 50درصد، خانواده‌هاي 3‌‌نفره 40درصد، خانواده‌هاي 2نفره 30درصد و خانواده‌هاي يك نفره 20درصد حقوق و مزاياي يك كارگر با حداقل دستمزد قانون كار را خواهند گرفت و به ازاي هر نفر در خانواده‌هاي بيش از 4نفر 10درصد افزوده مي‌شود.

کد خبر 349886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha