مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرواز نزدیک‌گذر فضاپیمای افق‌های نو ناسا از کنار سیستم پلوتو تنها چند ساعت به طول انجامید، اما همین‌مقدار زمان نیز برای اینکه این فضاپیما بتواند از یک روز کامل پلوتو و قمر بزرگش کارون عکسبرداری کند کافی بود.

پلوتو

براساس گزارش ديسكاوري، كارون و پلوتو هردو در دام جزر و مدي يكديگر اسير شده‌اند، به بياني ديگر جهت يكي از نيمكره‌هاي كارون همواره به سمت يكي از نيم‌كره‌هاي پلوتو قفل شده‌است،‌ از اين رو طول روزهاي اين دو برابر است. يك چرخش سيستم پلوتو-كارون 6.4 روز زميني به طول مي‌انجامد.

پلوتو

يك روز كامل در پلوتو

در نتيجه پرواز نزديك‌گذر تنها توانست يك وجه از اين سيستم دوگانه را آشكار سازد،‌ اما در عين حال موفق شد توالي حركت مداري اين دو جرم كيهاني را به ثبت برساند. افق‌هاي نو مدت‌ها پيش از رسيدن به نزديك‌ترين فاصله‌اش تا اين سيستم عكسبرداري را آغاز كرد و توانست امكان مشاهده كامل اين سيستم دوتايي را از دور فراهم آورد.

کارون

يك روز كامل در قمر كارون

افق‌هاي نو با استفاده از سيستم عكسبرداري LORRI و دوربين عكسبرداري چند طيفي رالف خود توانست در هفتم جولاي از فاصله هشت ميليون كيلومتري و در 13 جولاي از فاصله 645 هزار كيلومتري از اين سيستم عكسبرداري كند. اين فضاپيما در چهاردهم جولاي به نزديك‌ترين فاصله خود يعني 12500 كيلومتري از سطح سياره كوتوله رسيد. در طول حركت در اين مسير بود كه فضاپيما توانست كل يك روز سيستم دوتايي كارون-پلوتو را مشاهده كرده و توالي آن را به ثبت برساند.

کد خبر 314571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha