مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای کاسینی ناسا که بیش از ۱۱ سال در میان سیستم سیاره زحل در حال گشت‌زنی و رصد به سر‌برده‌است، روز شنبه ۱۹ دسامبر ۲۰۱۵ برای آخرین‌ بار از فاصله‌ای نزدیک از قمر انسلادوس بازدید خواهد کرد.

براساس گزارش ديسكاوري،‌ كشف توده‌هاي بخار و يخ ارگانيك كه از شكاف‌هاي سطحي قطب جنوب اين قمر داراي اقيانوس به فضاي اطراف فوران مي‌كنند، يكي از مهم‌ترين كشفيات در كل دوره ماموريت فضاپيماي كاسيني بوده‌است كه قرار است در سپتامبر 2017 به پايان برسد.

دانشمندان براين باورند منشا توده‌هاي بخار و يخ اقيانوسي سرتاسري است كه در زير ظاهر يخي و جامد انسلادوس پنهان شده‌است. همچنين دانشمندان معتقدند اين اقيانوس با سطحي سنگي در ارتباط است، حقيقتي كه دست‌كم روي زمين زمينه‌ساز واكنش‌هاي شيميايي و فراهم‌آوردن محيطي مناسب براي شكل‌گيري حيات‌است.

كاسيني اكنون قرار است باري ديگر از نزديكي اين قمر كوچك در مدار زحل عبور كند،‌از فاصله‌اي برابر 4998 كيلومتر. دانشمندان قصد دارند از اين پرواز نزديك‌گذر براي مطالعه روي حرارتي مطالعه كنند كه از درون اين قمر به بيرون متصاعد مي‌شود. اين محاسبه مي‌تواند به آنها كمك كند تا منشا اصلي فوران‌هاي انسلادوس را كشف كنند.

به گفته ليندا اسپيلكر يكي از دانشمندان پروژه كاسيني در لابراتوار احتراقي جت ناسا در پاسادنا، درك ميزان حرارت در قلب انسلادوس مي‌تواند ديدگاهي روشن‌تر نسبت به فعاليت‌هاي زمين‌ساختاري در اين قمر را به وجود آورد. كاسيني پس از اين پرواز تا پايان دوران ماموريتش به رصد انسلادوس ادامه خواهد داد،‌اما از فاصله‌اي چهار برابر دورتر از فاصله پرواز نزديك‌گذرش.

كاسيني تا 25 كيلومتري انسلادوس به آن نزديك‌شده‌است، ماموريتي كه در اكتبر 2008 تكميل شد و نزديك‌گذر روز شنبه بيست و دومين ملاقات نزديك كاسيني و اين قمر خواهد‌بود.

کد خبر 318531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha