شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

در شرایطی که مسئولان عراقی و ایرانی بارها بر الزامی‌بودن ویزا برای سفر اربعین امسال تأکید کرده و وعده داده بودند زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم شود، رئیس سازمان حج و زیارت از کندی روند صدور ویزا برای زوار اربعین انتقاد کرد.

پیاده‌روی زائرین اربعین در جنوب عراق

سعيد اوحدي در برنامه بازديد از مرز مهران به خبرگزاري ايرنا گفت: 15دفتر در سراسر كشور به اين منظور اختصاص داده شده اما روند صدور ويزا متناسب با حجم بالاي تقاضاها نيست. روزانه بايد 120هزار ويزا در اين دفاتر صادر شود، درحالي‌كه هم‌اكنون روزانه تنها 40هزار ويزا صادر مي‌شود كه به هيچ وجه كافي نيست. وي با اشاره به اينكه ساعت فعاليت اين دفاتر روزانه فقط 5 ساعت است، درحالي‌كه بايد به‌منظور پاسخگويي به حجم متقاضيان به 15ساعت افزايش يابد، افزود: «تاكنون يك ميليون و 200هزار نفر براي شركت در آيين‌هاي اربعين حسيني در سامانه سماح ثبت نام كرده‌اند.»

علاوه بر اين، معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور نيز با بيان اينكه سال گذشته در 4نقطه كنسول‌هاي ايران ويزا صادر مي‌كردند، گفت: «امسال 11نقطه ديگر تعيين شده كه كار اين دفاتر متأسفانه هنوز سرعت لازم را ندارد و فقط 5تاي آنها شروع به صدور ويزا كرده‌اند. هم‌ اكنون روزي 300ويزا صادر مي‌شود. مطالبه جدي ما اين بود كه سرعت صدور ويزا بيشتر شود و بستر لازم براي خروج بدون ويزا از كشور فراهم شود.» با هماهنگي مقام‌هاي ارشد جمهوري اسلامي ايران و عراق و به‌منظور تسهيل در روند صدور ويزا براي زائران عتبات عاليات در ايام اربعين حسيني علاوه بر 4كنسولگري عراق در شهرهاي اهواز، كرمانشاه، تهران و مشهد، 11دفتر نمايندگي موقت كنسولي صدور ويزا نيز در ديگر شهرها ازجمله ايلام داير شده است. همزمان مديركل حج و زيارت استان خوزستان نيز با اعلام آغاز به‌كار تيم 6نفره كنسولگري عراق در خرمشهر تأكيد كرد كه اين ظرفيت جوابگوي متقاضيان نيست.

ناصر حويزاوي با بيان اينكه تيم عراقي فقط به يك دستگاه چاپگر مخصوص صدور ويزا مجهز هستند، افزود: «همين موضوع موجب شده تا روند صدور ويزا به كندي انجام شود و زائران كربلا تا حدودي سرگردان شوند. كم‌كاري مسئولان عراقي از طريق مسئولان حج و زيارت كشور پيگيري خواهد شد.» گزارش اين مشكلات در شرايطي است كه پيش از اين راجح صابر عبود الموسوي، سفير عراق در ايران در گفت‌وگو با همشهري وعده داده بود كه اين كشور آمادگي دارد روزانه 100تا 120هزار ويزا صادر كند و حتي اگر لازم شد شبانه‌روز و در تعطيلات هم براي صدور ويزا كار كنيم.

  • هشدار حج و زيارت

همچنين سازمان حج و زيارت با صدور اطلاعيه‌اي نسبت به ثبت‌نام براي سفرهاي عتبات كه بدون مجوز اين سازمان و با قيمت‌هاي بسيار ارزان و فريبنده انجام مي‌گيرد، هشدار داد. در اين اطلاعيه با اشاره به اينكه ماه‌هاي اخير برخي گروه‌هاي غيرمجاز با اعلام دريافت مبالغ مختلفي ازجمله ۶۵۰ هزار تومان از مشتاقان زيارت عتبات براي سفرهاي هوايي ثبت‌نام مي‌كنند، آمده است: «از آنجا كه اينگونه مبالغ كمتر از نصف هزينه كاروان‌هاي سازمان حج است، بعضاً به زائران گفته مي‌شود كه بخشي از هزينه سفر توسط خيرين پرداخت مي‌شود. ممكن است برخي افراد سودجو با سوءاستفاده از احساسات مذهبي مردم با حضور در مساجد و حسينيه‌ها و هيئت‌هاي مذهبي و با دادن وعده‌هاي فريبنده، اقدام به جمع‌آوري وجوه از زائران كرده و پس از مدتي متواري شوند. از اين‌رو بسياري از مردم پس از ديدن ضرر و زيان به دستگاه‌هاي قضايي و نيروي انتظامي مراجعه و شكايت مي‌كنند.» سازمان حج و زيارت با تأكيد بر اينكه ليست دفاتر خدمات زيارتي مجاز براي سفر عتبات در پايگاه اطلاع‌رساني به نشاني www.hajnews.ir موجود است، اعلام كرده است: «زائران مي‌توانند با مراجعه به اين سايت‌ها يا با مراجعه حضوري و تماس تلفني با سازمان حج و زيارت و دفاتر حج و زيارت استان‌ها از مجاز يا غيرمجاز بودن اين دفاتر مطلع شوند.» اعزام كاروان‌هاي عتبات سازمان حج تا پايان آبان‌ماه ادامه خواهد داشت. در ايام اربعين حسيني(ع) موقتاً اعزام اين كاروان‌ها قطع شده و مجدداً از روز ۱۵ آذرماه اعزام‌هاي كارواني به عتبات از سر گرفته مي‌شود. لذا مشتاقان زيارت عتبات براي سفرهاي بعد از اربعين مي‌توانند به سامانه ثبت‌نام عتبات به نشاني http://atabat.org.ir مراجعه كرده و از ظرفيت خالي كاروان‌ها مطلع شوند و نسبت به ثبت نام در كاروان‌ها اقدام كنند.

  • وزير كشور مسئول ستاد اربعين شد

وزير كشور گفت: «با تصميم مجموعه نظام، مسئوليت ستاد اربعين به وزارت كشور واگذار شد و در اين راستا همه امكانات دستگاه‌هاي اجرايي براي خدمت‌رساني مناسب به زائران حسيني بسيج شده است.» عبدالرضا رحماني‌فضلي با تأكيد بر آمادگي همه دستگاه‌ها براي خدمت‌رساني مناسب به زائران اربعين حسيني گفت: «اين روحيه همكاري و همراهي آزموني براي كشور است و بايد از دستاوردهاي آن براي ساختن كشور به خوبي استفاده كرد. با توجه به حساسيت ويژه رهبر انقلاب نسبت به همايش بزرگ اربعين و همچنين سفارش‌هاي متعدد معظم‌له، بايد تلاش شود خدمت‌رساني به زائران به شكل مطلوبي ارائه شود.»

کد خبر 314507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha