چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

حامد فوقانی: «حمایت‌های مدیریت شهری از شورایاری محله‌های پایتخت برای تقویت این نهاد محلی و افزایش تأثیرگذاری آنها در اداره هرچه بهتر شهر ادامه دارد»؛ این مطلب را چند تن از اعضای شورای شهر تهران اعلام کرد‌ه‌ و گفته‌اند که شورایاران باید به حدی تقویت شوند که زبان و بازوی شورا باشند.

شورایاران می‌توانند با ارسال عکس به سایت شورایاری خبرنگار محله خود شوند.

در اين ميان مرتضي طلايي نيز از تشكيل شوراي‌عالي مشاوره در ستاد هماهنگي شوراياري‌ها خبر داده است. به گفته وي، اين شورا اتاق فكر ستاد خواهد بود و به‌عنوان مركز توليد ايده و برنامه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اينطور كه رئيس ستاد هماهنگي شوراياري‌ها گفت اگر ساختار درنظر گرفته‌شده براي اين منظور به خوبي پياده شود، ايده و طرح‌هاي محله‌ها، به شوراي شهر هم راه پيدا مي‌كنند.

موردي كه طلايي به آن اشاره كرد را مي‌توان ‌نقطه عطف ديگري در مشاركت مردم براي امور شهر دانست چراكه ايده‌هاي كارگروه‌هاي هيأت امناي محله‌ها پس از ارائه به ستاد، حتي قابليت مطرح شدن در صحن شوراي شهر را هم پيدا مي‌كند. طلايي كه نايب‌رئيس شوراي شهر تهران نيز هست، همچنان نشست‌هاي هم‌انديشي با دبيران محله‌هاي مناطق مختلف را براي مشخص كردن راهبردها و رفع مشكلات موجود برگزار مي‌كند.

وي در يكي از آخرين نشست‌هاي هم‌انديشي كه در منطقه 15برگزار شد، به 2وجه اساسي شوراياران اشاره كرد: «در وجه نخست، شوراياران نماينده شورا در محله‌ها هستند و بايد زبان شورا، دست شورا، نگاه و بازوي شورا براي پياده كردن سياست‌ها و پيگيري كردن مسائل مردم باشند. در وجه دوم هم سيستم شهرداري براساس سياست‌هاي ابلاغي شهردار تهران و با رويكرد واگذاري كار مردم به مردم بايد با آنها براي پيگيري مسائل شهري همراه شود.»

  • مطالبه‌ جلسه‌اي جداگانه

يكي از مطالبات تعداد زيادي از شوراياران، فراهم شدن امكاناتي براي بيشتر شدن ارتباط‌شان با اعضاي شوراي شهر است. اين مطالبه حتي هنگام حضور دبيران محله‌هايي كه تاكنون براي ارائه گزارش به صحن شوراي شهر تهران آمده‌اند نيز بيان شده؛ اگرچه برخي از اعضا معتقدند گزارش طولاني مدت شوراياران در صحن و جلسه گذاشتن با آنها در روزهايي كه شورا شهر جلسه دارد، باعث به تأخير افتادن بررسي طرح‌ها و لوايح مي‌شود.

به همين منظور احمد حكيمي‌پور، يكي از اعضاي شوراي شهر تهران اعتقاد دارد كه مي‌توان براي شوراياران جلسه‌اي جداگانه تنظيم كرد. وي با اشاره به اينكه تهران 354محله دارد كه 4هزار شورايار در آنها مشغول به فعاليت بوده و به اداره شهر كمك مي‌كنند، افزود: «بهتر است جلسه‌اي بگذاريم و از اين ظرفيت به خوبي استفاده كنيم تا مسائل شوراياري‌ها در پيچ و خم بوروكراسي‌هاي اداري قرار نگيرد.»

از سوي ديگر مرتضي طلايي از آمادگي ستاد شوراياري براي حضور اعضاي شورا در بازديدهاي ميداني خبر داده است. وي با تأكيد بر اينكه بازديدهاي ميداني از شوراياري‌ها هر هفته انجام مي‌شود، گفت: «آمادگي داريم هر عضوي كه تقاضا دارد به‌صورت هفتگي در مناطق مختلف حاضر شود و اعلام مي‌كنم كه شوراياران آماده ارائه گزارش‌هاي سابق و همراهي كارشناسان هستند.»

  • تأكيد رئيس ستاد هماهنگي شوراياري‌ها بر رعايت دستور‌العمل‌ها

مرتضي طلايي، رئيس ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي تهران در بازديدها و نشست‌هاي خود با دبيران محله‌ها و شوراياري‌ها چند نكته را به آنها متذكر مي‌شود. برخي از اين نكات به‌صورت خلاصه در ادامه آمده‌اند:

  • طبق دستورالعمل 13ماده‌اي ابلاغي سال94به شوراياران، دبير شوراياران منطقه بايد با حضور در جلسات اداري منطقه از مسائلي همچون نحوه حسابرسي، نحوه تعيين اولويت‌ها، نحوه تصميم‌گيري و تخصيص منابع كسب اطلاع كند تا به‌عنوان نماينده مردم از نحوه تصميم‌گيري اطلاع كافي داشته باشد.
  • امنا و دبير هيأت امناي محله‌ها در چارچوب سياست‌هاي شورا و شهرداري حركت كنند؛ از اين‌رو شهرداري بايد با مدير محله كار كند.
  • سراي محله نبايد رده اجرايي شهرداري محسوب شود؛ يعني سراي محله ضابط شهرداري ناحيه و معاونت اجتماعي نيست بلكه بايد دست مردم باشد و به آنها برنامه‌ها و بودجه داده شود تا جلو بروند.
  • اگر محله‌اي بر مبناي كارگروه‌هاي ستاد شوراياري‌ها، هنوز كارگروه‌هاي مورد نظر را تشكيل نداده، كوتاهي كرده است. براساس سيستم كارگروه‌هاي محلات به 4كارگروه ستاد متصل هستند و 4كارگروه ستاد نيز به 4كميسيون فرهنگي - اجتماعي، شهرسازي و معماري، عمران و حمل‌ونقل و كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر تهران ارتباط پيدا مي‌كنند.
  • نظام آموزش جامع شوراياران تنظيم شده و برنامه‌هاي آموزشي سال‌هاي 94و 95طراحي شده است. كاملا مشخص شده چگونه افراد در اين نظام ارتقا پيدا مي‌كنند.
کد خبر 314374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha