چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

دیروز یک فوریت طرح سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران به تصویب شورای شهر رسید.

شورای شهرتهران

براساس اين طرح، قرار است يكسري اصلاحات در بودجه سال 95شهرداري انجام شود. در عين حال اعضاي شوراي شهر ظرف يك هفته فرصت دارند پيشنهادهاي خود را درمورد سياست‌هاي بودجه ارائه كنند تا درجلسه سه‌شنبه آينده به تصويب برسد.

به گفته عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه پس از 3‌سال تلاش سياست‌ها، الزامات و راهبردهاي بودجه شهرداري به‌صورت محكم‌تر از گذشته در قالب 3 صفحه تنظيم شده تا سياست‌هاي بودجه سال آينده براساس آن تدوين شود. براساس اين سياست‌ها شهرداري موظف شده تا در پيوست‌هاي بودجه خود علاوه بر فهرست تمام املاكي كه قرار است در سال ۹۵ به‌فروش برساند، فهرست كل بدهي‌هاي سنواتي‌اش را نيز ارائه دهد.

دبير، درعين حال از كاهش چشمگير بي‌انضباطي‌هاي مالي در شهرداري سخن گفت و در توضيح آن افزود: مثلا در متمم بودجه سال ۹۲ ما ۳۸ پروژه فاقد در شهر داشتيم اما در سال ۹۳ حتي يك پروژه فاقد در شهرداري نداريم و در سال ۹۴ نيز براي نخستين بار جلوي مازاد در پروژه‌ها گرفته شده به‌نحوي كه شهرداري نمي‌تواند اجازه هزينه كرد بيش از ۱۵‌ميليارد تومان مازاد را در پروژه‌ها صادر كند.

بنابراين گزارش، با درنظر گرفتن اينكه لايحه بودجه سال 1395شهرداري تهران بايد تا دي‌ماه به شوراي شهر ارائه شود تسريع در تصويب سياست‌هاي ابلاغي مورد اشاره ضروري است.

  • بررسي لايحه توسعه مساجد در شهر

آخرين دستور جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران به ادامه بررسي لايحه «برنامه راهبردي توسعه، مقاوم‌سازي‌، تجهيز و احداث مساجد مبتني بر معماري ايراني و اسلامي» اختصاص داشت اما به‌دليل برخي تغييرات اعمال‌شده قرار شد مجددا به كميسيون معماري و شهرسازي ارجاع داده شود تا اين لايحه خلاصه و موجز شود. تأكيد اكثر اعضاي شوراي شهر تهران با محوريت مهدي چمران به‌عنوان رئيس شورا اين بود كه در اين لايحه بايد شهرداري تهران بيشتر روي بحث طراحي و مطابقت سازه مساجد با معماري ايراني و اسلامي متمركز شود و ساير موارد نظير توسعه و گسترش مساجد، جذب و ساماندهي كمك‌هاي مردمي، حمايت‌هاي نهادها و خيرين و... را به نهادهاي متولي‌اش بسپارد.

اين در حالي است كه اعضاي شوراي شهر تهران نظرات مختلف خود درباره اين لايحه را ارئه كردند. در اين نظرات مواردي چون لزوم همكاري و مشاركت نهادهاي مختلف مذهبي با شهرداري تهران در ارتباط با ساخت و توسعه مساجد، جلوگيري از حجيم شدن نهاد شهرداري با به دوش گرفتن مسئوليت ساير ارگان‌ها، توجه به معماري ايراني و اسلامي در ساخت و توسعه مساجد، نحوه تخصيص اعتبارات لازم براي امورات مساجد، جذب مشاركت‌هاي مردمي و خيرين در اداره مساجد، لزوم استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين در معماري مساجد و ساخت مسجد در فضاهاي عمومي مانند مجتمع‌هاي تجاري مطرح شد.

  • حضور پر رنگ‌تر شوراياري‌ها

بنابراين گزارش، ديروز نخستين دستور جلسه شوراي شهر اختصاص به ارائه گزارش دبير شوراياري منطقه 5در باره وضعيت، فعاليت‌ها و عملكرد اين نهاد داشت. نظر اعضاي شوراي شهر تهران ازجمله احمد حكيمي‌پور اين بود كه بايد تدبيري صورت گيرد كه شوراياري‌ها به‌عنوان بازوان اجرايي و كمكي شوراها در جلسه‌اي اختصاصي آسيب شناسي شده و مورد ارزيابي قرار گيرند.

نظر اسماعيل دوستي هم اين بود كه به‌جاي حضور شوراياري‌ها در شوراي‌شهر، اعضاي شوراي شهر در مناطق و درميان شوراياران حاضر شوند. نظر مهدي چمران، رئيس شوراي شهر نيز اين بود كه حضور شوراياران، ارائه گزارش عملكرد و بحث و تبادل نظر درباره اين گزارش‌ها حتما تابع نظم وترتيب باشد تا حداكثر ظرف نيم ساعت به پايان برسد. وي به همين مناسبت پيشنهاد كرد تا هر 15روز يك‌بار جلسات شوراي شهر از ساعت 8صبح شروع شود و تا ساعت 9وقت جلسه اختصاص به شوراياري‌ها و بحث و تبادل نظر درباره مسائل و فعاليت‌هاي آنها داشته باشد كه با رأي اكثريت اعضا به تصويب رسيد. مرتضي طلايي نايب‌رئيس شوراي شهر هم از همه اعضاي شوراي شهر دعوت كرد تا هركدام كه مايل به حضور در منطقه و ملاقات با شوراياري‌ها باشند را همراهي كند و خدمات و اطلاعات لازم را در اختيار آنها قرار دهد.

بنابراين گزارش، يكي ديگر از دستورات جلسه ديروز رسيدگي به اعتراض فرمانداري به آيين‌نامه اجرايي مصوبه شهر دوستدار كودك بود. فرمانداري پيشنهاد كرده بود نمايندگاني از دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط ازجمله كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و فرمانداري تهران نيز در تركيب اعضاي كميته اجرايي با حق رأي حضور داشته باشند. اما پرويز سروري به‌عنوان رئيس كميسيون حقوقي ونظارت بااين اعتراض فرمانداري مخالف بود و گفت: فرمانداري ايراد نگرفته بلكه قانونگذاري كرده كه مغاير با‌ شأن تطبيق فرمانداري است.

چمران نيز گفت:‌ اينجا فرمانداري پيشنهاد كرده كه اعتراض محسوب نمي‌شود. از طرفي به مغايرت اين مصوبه با قانون نيز اشاره كرده درحالي‌كه ما از فرمانداري خواهش مي‌كنيم توضيح دهد كجاي اين مصوبه با كدام ماده قانوني مغاير است. درنهايت قرار شد تا صداوسيما و كانون پرورش فكري اعضاي جديد كميته اجرايي شهر دوستدار كودك باشند.

  • نطق پيش ازدستور

ديروز مجتبي شاكري، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر هم در سخناني اعضاي شورا را به پرهيز از تبعيت از هواي نفس و وسوسه‌هاي شيطاني فراخواند. وي با اشاره به اينكه شهرداري بستر مناسبي براي رانت است مصوبه شوراي شهر تهران در ابتداي دور چهارم را يادآور شد كه براساس آن اعضاي شوراي شهر بايد فهرست اموال و دارايي‌هاي خود را قبل و بعد از دوران عضويت در شوراي شهر ارائه كنند تا مشخص شود كه از مسيرسفارشات رهبري خارج شديم يا خير. شاكري در بخش ديگري از نطق خود با استناد به فرمايشات امام خميني‌(ره) و مقام معظم رهبري درباره مقابله با آمريكا گفت: وقتي ادبيات امام و رهبري در مورد آمريكا را كنار هم مي‌گذاريم متوجه مي‌شويم كه تمام جريانات، گروه‌ها، شخصيت‌ها و تفكرات بايد خود را با اين ادبيات تنظيم كنند.

  • تذكرات اعضاي شورا در جلسه ديروز را بخوانيد.

احمد دنيامالي، عمران و حمل‌ونقل (رئيس) چرا نبايد براي شهر تهران يك برنامه 20ساله جديد داشته باشيم؟ پيشنهاد مي‌كنم از الان و در فرصت 2 ساله باقيمانده از عمر شوراي چهارم دنبال تهيه برنامه براي سال‌هاي 1400تا 1420باشيم.

احمد مسجدجامعي، سلامت و محيط‌زيست به مناسبت هفته كتاب سال گذشته در پنجشنبه آخر هفته كتاب فراخوان كتابگردي داديم. امسال هم اين فراخوان را خواهيم داشت كه اتفاقا با استقبال خوبي هم مواجه شده است. از مردم هم خواهش مي‌كنم امسال دراين برنامه فعال باشند.

اقبال شاكري، عمران و حمل‌ونقل اختصاص يك ميليارد دلار وام براي خريد 110هزار خودرو غيرقابل‌قبول است. مگر مي‌شود ظرف يك هفته طول معابر را دو برابر كرد؟ اين خودروها قرار است در كلانشهرها تردد كنند و به آلودگي، ترافيك، كمبود جاي پارك و... شهرها بيفزايند. اين مبلغ دقيقا براي تكميل پروژه‌هاي حمل ونقل عمومي مورد نياز بود و مي‌توانست دراين محل هزينه شود. همچنين يك اتفاق درمحدوده حريم كيفي يكي از روددره‌هاي دارآباد به نام خرگوش دره يا باقالازار افتاده كه براساس كميسيون ماده 5حدود 60هزار مترمربع ازاين اراضي قرار است تحت ساخت وسازهاي تجاري، مسكوني، تفريحي و... قرار گيرند. شهرداري منطقه يك با اين رأي مخالف است و بابت ساخت‌وساز در اين اراضي هشدار داده ضمن اينكه وزارت نيرو و سازمان محيط‌زيست هم با اين كار مخالفت كرده‌اند. اصلا برهمين اساس كميسيون ماده 5و شوراي‌عالي معماري وشهرسازي نبايد موافقت مي‌كرد. من از شوراي شهر مي‌خواهم اين منطقه رانجات دهد.

محمد حقاني، سلامت و محيط‌زيست تله‌كابين توچال يكي از قطب‌هاي گردشگري است كه از عمر تجهيزات آن 40سال مي‌گذرد و به‌دليل فرسودگي احتمال خطرات زيادي دارد. از آنجا كه 13درصد اين مجموعه سهامش متعلق به شهرداري است خواهش مي‌كنم از بروز فاجعه احتمالي كه در پيش است جلوگيري كنيد.

رحمت‌الله حافظي، سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري(رئيس) من از سياست بانك مركزي و وزارت صنعت در اعطاي تسهيلات براي خريد خودرو، انتقاد دارم زيرا در شرايطي كه موضوع آلودگي هوا و ترافيك آه از نهاد مردم برآورده بهتر بود با منابع اختصاص يافته براي وام خودرو هزار و 833اتوبوس شهري مي‌خريديم؛ ضمن اينكه اولويت دستگاه‌ها بايد حل مشكلات تهديدكننده سلامت مردم باشد. اين سياست‌ها گامي در جهت افزايش اين خسارت‌هاست.
يكشنبه گذشته نيروهاي كلانتري براي متفرق كردن دستفروشان در فلكه دوم صادقيه از گاز فلفل استفاده كردند كه اين اقدام مشكلات تنفسي براي برخي شهروندان ايجاد كرد؛ از اين‌رو از ناجا درخواست مي‌شود كه استفاده از گاز فلفل را در اولويت اول خود قرار ندهند و درصورت لزوم از ساير لوازم مهاركننده كه تهديد‌كننده سلامت جمعي نيست، استفاده كنند.

اسماعيل دوستي، عمران و حمل‌ونقل در حصارك منطقه 5متأسفانه شاهد ساخت وساز هستيم كه بايد جلوي آن گرفته شود. از وزارت مسكن و شهرسازي مي‌خواهم كه يك تصميم جدي دراين باره بگيرند. درمورد تخريب پارك لويزان نيز هشدار مي‌دهم؛ به‌نظر مي‌رسد درختان اين پارك مريض شده‌اند، ريشه درختان بيرون آمده و خطر سقوط آنها را تهديد مي‌كند.

کد خبر 314257

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha