چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

همشهری دو - سیدمهدی سیدی: می‌گویند چیزی که به‌ عنوان هدیه داده می‌شود، درون خود نیرویی مرموز دارد که هدیه متقابل را اجباری می‌کند.

رشوه

يعني وقتي هديه مي‌گيريد به‌صورت دروني خود را ملزم مي‌كنيد كه پس از مدتي هديه را جبران كنيد. شايد از همين جهت است كه هديه دادن، محبت مي‌آفريند. شايد بگوييد اينكه تحليل درستي است و صد البته چيز خوبي است؛ پس چرا در عنوان يادداشت خواسته‌ايد هديه ندهيم و هديه نگيريم؟!

بله! هديه دادن خوب است و شايد از خوب هم خوب‌تر. حتما به آناني كه دوستشان داريد، هديه بدهيد و حتي براي هديه دادن، دنبال بهانه خاص نگرديد. اما لبه تيز اين يادداشت به سمت هديه‌هاي خانوادگي يا دوستانه نيست بلكه هدف آن هديه‌هايي است كه در محيط‌هاي اداري رد و بدل مي‌شود. هديه در محيط‌هاي اداري در پشت عناوين مختلفي پنهان مي‌شود؛ از رشوه گرفته تا پورسانت و زيرميزي.

يكي از خطرناك‌ترين جرائمي كه هرجامعه را از داخل پوك مي‌كند، فساد اقتصادي است و در ميان انواع مفاسد اقتصادي، اصلي‌ترين مدخل ورودي، هديه دادن و گرفتن است. وقتي به كارمندي هديه مي‌دهيد حتما به‌خاطر آن نيروي مرموز، او مجاب مي‌شود كه براي شما جبران كند. مثلاً پرونده شما را زودتر در نوبت رسيدگي بگذارد. وقتي به مديري هديه مي‌دهيد حتماً او ناچار خواهد شد بعداً به شماپاسخي شايسته و قابل‌قبول بدهد. آناني كه در محيط‌هاي اداري به متصديان امر، هديه مي‌دهند، به نوعي روحيات طرف مقابل را دستكاري كرده و رفتارهاي بعدي آنها را به سمت دلخواه خود مديريت مي‌كنند. از همين جهت است كه مي‌گويند يكي از ريشه‌هاي فساد اداري، تبادل هديه است. حالا اين هديه مي‌تواند از يك بليت سينما و استخر و روان‌نويس گران‌قيمت شروع بشود تا يك كيف چرم و يك تابلو نفيس تا برسد به تبلت و پرايد و ماكسيما.

همه ما بايد تلاش كنيم به هيچ عنوان براي انجام كارهايي كه به‌عهده داريم، هديه نگيريم و در برابر وسوسه‌هاي محيطي مقاومت خود را بالا ببريم. چند سال قبل درخصوص يكي از مجرمان اقتصادي گفته مي‌شد او با هركس كه دست مي‌داده، مقداري پول، اسكناس يا تراول كف دستش مي‌گذاشته است. به راستي اگر شما روزي با چنين شخصي مواجه شويد چقدر تاب و توان مقاومت داريد؟

کد خبر 314260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha