سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری دو - مریم سمائی: دیوارهای ریخته شده، جاده‌های خاکی صعب‌العبور، کمبود امکانات تحصیلی، نبود مراکز بهداشتی، کودکانی که از تحصیل باز‌می‌مانند، مادرانی که در حسرت یک‌بار پابوسی حرم امام‌رضا(ع) چشم از جهان فرو می‌بندند، نبود آب، نبود گاز و نبود صدها امکانات دیگر؛

در حسرت آبادی!

اينها واقعيت‌هايي است كه در بسياري از روستاهاي شهرستان دوره‌چگني به چشم مي‌خورد و حالا وقوع سيل، مشكلات را صدچندان كرده است.

روستاي ولدكش از توابع بخش شاهيوند در شهرستان دوره چگني استان لرستان است كه از محروم‌ترين روستاهاي اين استان به‌شمار مي‌رود. به‌طور كلي بخش شاهيوند كه در غرب منطقه چگني واقع است از بخش‌هاي محروم استان لرستان است كه هنوز خانه‌هايي با سنگ و خشت و گل در آن ديده مي‌شود و محروميت مردم صبور اين خطه دل هر بيننده‌اي را مي‌آزارد.

  • روستايي بدون خانه بهداشت، مدرسه و مسجد

آقاي محمدي يكي از اهالي روستاي ولدكش است كه درباره محروميت روستايش مي‌گويد: روستاي ما نه مدرسه دارد نه خانه بهداشت و نه حتي يك مسجد. اغلب بچه‌هاي ما بعد از طي دوران ابتدايي از تحصيل محروم مي‌شوند؛ چرا كه اهالي نه توان فرستادن بچه‌هايشان را به شهر دارند و نه مدرسه‌اي در اين روستا وجود دارد كه بچه‌ها به درس خواندنشان بپردازند.

روستاي ولدكش حدود 120كيلومتر از مركز استان يعني شهر خرم‌آباد فاصله دارد و حدود 30كيلومتر از مسير هم جاده خاكي است يعني افراد بايد 30كيلومتر جاده خاكي و صعب‌العبور را طي كنند تا به روستاي ولدكش برسند.

محمدي كه خودش هم تحصيلات ابتدايي دارد با آهي در سينه مي‌گويد: مدرسه راهنمايي در روستاي ما وجود ندارد، بچه‌ها دوران ابتدايي را بعضا با سرباز‌معلمي طي مي‌كنند و با گرفتن كارنامه دوران ابتدايي يا بايد مهاجرت كنند يا دست از تحصيل بكشند و اغلب مجبورند راه دوم را انتخاب ‌كنند. اهالي وسعشان نمي‌رسد كه بچه‌ها را به مدارس شبانه‌روزي بفرستند. روستاي ما حتي يك مسجد ندارد كه بتوان هم در آن عبادت كرد و هم معلمي آورد تا به دانش‌آموزان درس بدهد.

  • سيل، مشكلات را دوچندان كرد

او كه شغلش كشاورزي است درخصوص نحوه امرار معاش‌شان هم مي‌گويد: بيشتر اهالي روستا كشاورز هستند. كشاورزي در اينجا ديمي است و به‌صورت كاملا سنتي انجام مي‌شود. در واقع مردم اين بخش به سختي مشغول كشاورزي محدود سنتي و دامپروري هستند. گاهي هم پيش مي‌آيد كه روستاييان براي امرار معاش به شهرهاي بزرگ مي‌روند و با كارگري و اشتغال به مشاغل سخت و طاقت‌فرسا، هزينه زندگي خود و خانواده‌شان را درمي‌آورند. اما حالا سيل اخير بسياري از دام‌ها را از بين برده و غذاي دام‌ها (كاه) را هم خراب كرده است.

محمدي با بغضي كه از ابتداي صحبت‌هايش هم مي‌شود در صدايش شنيد ادامه مي‌دهد: اينجا محروميت مطلق است، نه از تغذيه مناسب خبري هست نه از جاده و بهداشت و مدرسه، هر چه هست فقر و نداري است. خانه‌هاي روستا از سنگ و گل و خشت ساخته شده و هيچ استحكامي در برابر حوادث ندارد. سيل اخير هم مشكلات ما را چند برابر كرده است به‌طوري كه حتي ديگر سقفي هم نداريم كه زير آن شب‌ها را به صبح برسانيم.

  • قطع راه‌هاي ارتباطي با وقوع سيل

اعظم زيودار، مسئول گروه جهادي شهرستان دوره چگني درباره وضعيت روستاهاي شهرستان چگني مي‌گويد: اغلب روستاهاي اين محدوده محروم هستند. در سيل اخير حدود 16- 15روستا خسارات زيادي ديدند و راه‌هاي ارتباطي آنها به‌طور كامل قطع شد به‌طوري كه مجبور بوديم با هلي‌كوپتر برايشان آب و غذا ببريم. در اين روستاها بيش از 3 هزار نفر ساكن هستند كه اغلب به شغل دامداري و بعضا كشاورزي ديمي مشغولند. مردم اين مناطق به‌قدري محرومند كه گاهي حتي براي دريافت آردي كه براي آنها درنظر مي‌گيريم نمي‌توانند مراجعه كنند چون هم مسير صعب‌العبور است و هم هزينه رفت‌وآمد زياد است، اين محدوده كوهستاني است و روستاها از جاده‌ها فاصله زيادي دارند.

براي رساندن غذا، آب آشاميدني، لباس و... به‌دليل سختي مسير نمي‌توانيم از ماشين‌هاي معمولي استفاده كنيم و حتما بايد خودروي شاسي بلند باشد تا آسيب نبيند.

  • 7سال انتظار براي خريد يك جفت جوراب

او خودش ساكن شهرستان دوره است اما از مشكلات اهالي روستاها آگاهي كامل دارد. او با نگراني مي‌گويد: مردم اين مناطق مردم صبوري هستند كه با همه نبودها ساخته‌اند. يك‌بار در بازديدي كه از روستاها داشتيم مادري را ديدم كه گريه مي‌كرد و مي‌گفت 7سال است كه نتوانسته‌ام براي فرزندم يك جوراب بخرم، يكي ديگر از اهالي با وجود 62سال سن هنوز حتي به خرم‌آباد پا نگذاشته بود و آرزويش پابوسي حرم امام‌رضا(ع) بود.

زيودار مي‌گويد: اگر بيكاري از اينجا رخت ببندد و سرمايه‌گذاران به اين نواحي وارد شوند اوضاع بهتر خواهد شد. در اين روستاها زنان مي‌توانند قاليبافي كنند اما امكاناتي وجود ندارد. بسيج سازندگي اگر هر 4فصل را هم در اينجا فعاليت كند باز هم كم است، الان روستاي ولدكش آب آشاميدني ندارد و بايد از رودخانه آب بياورند، روستاي پيري هم مشكل آب دارد، اغلب روستاها گاز هم ندارند و مجبورند از چوب يا زغال براي گرم كردن خانه استفاده كنند. اين در حالي است كه خانه‌ها در مناطق كوهستاني ايجاد شده و سرما و يخبندان در اين مناطق زياد است.

او با اشاره به سيل اخير مي‌گويد: در حال حاضر مشكل اصلي نبود نفت و پلاستيك است. سقف بسياري از خانه‌ها چكه مي‌كند و ما نياز به پلاستيك داريم تا حداقل از چكه باران جلوگيري كنيم. اميدوارم كه هر چه زودتر با همت مردم و مسئولان مشكلات روستاهاي شهرستان دوره چگني مرتفع شود و اهالي بتوانند از حداقل امكانات مانند آموزش، بهداشت، تغذيه مناسب، پوشاك و... بهره‌مند شوند.

  • شما چه مي‌كنيد؟

اهالي روستاي ولدكش بعد از سيل شديد، نيازمند كمك‌هاي مردمي براي ترميم خانه‌و زندگي خود هستند. شما براي كمك به اين روستا چه مي‌كنيد؟
پيشنهادهاي خودرا به 30003344 پيامك كنيد يا با شماره 84321000 تماس بگيريد.

کد خبر 314128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha