سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - علی کدخدازاده: پرسپولیس این روزها تیم محترمی است. این تیم تنش‌ها و موقعیت‌های تنش‌زای فراوانی را پیش رو داشته اما تا این لحظه هم درون تیم آرامش است و هم تماشگران فوتبال محترمانه با آن برخورد می‌کنند.

برانکو

دلیل اصلی این پدیده؛ گفتمانی است که برانکو ایجاد کرده است. از منظر اجتماعي، گفتمان حاكم بر يك گروه، تيم، سازمان يا اجتماع نقش موثري در كنش‌هاي افراد آن و نيز واكنش‌هاي ديگران دارد.

برانكو ايوانكويچ توانسته‌ است گفتماني مودبانه، موقرانه و به اصلاح جنتلمنانه ايجاد كند. وي كه پيش‌تر در زمان هدايت تيم ملي نيز به عنوان آقاي جنتلمن معروف بود، با اين روش عملا شخصيت تيم سرخ را به تحولي در خور توجه رسانده است.

يك نمونه  اين نوع گفتمان مصاحبه سه‌شنبه 26 آبان وي است كه به چند نمونه آن اشاره مي‌شود:

وي در خصوص جذب بازيكنان جديد با بيان نظرش گفت؛ همه بازيكنان تيم‌اش شايستگي حضور در پرسپوليس را دارند. برانكو شايد مايل باشد بازيكن جديد بگيرد اما در طول فصل هيچ‌وقت دليل باخت‌ها و ناكامي‌ها را به گردن بازيكنانش نيانداخت. هيچ وقت نگفت چون پول نداشتيم نتوانستم بازيكنان لازم را بگيرم. هيچ وقت نگفت بازيكنان قدر پيراهن تيم را نمي‌دانند و نظاير آن. در حالي كه تعداد قابل توجهي از مربيان معمولا در طول فصل بارها اين جملات را به كار مي‌برند. آنها متوجه نيستند كه با اين جملات شخصيت بازيكنانشان را مخدوش مي كنند، آنها را تحقير مي‌كنند و بذر خشم در قلب آنان مي‌‌كارند. برانكو حتي اگر بخواهد بازيكني را حذف كند با صفت كم‌كار، ناتوان و نظاير آن با او برخورد نمي‌كند بلكه به بهانه نامناسب بودن با تفكرات و تاكتيك‌هايش با بازيكن مورد نظر او را جابجا مي‌كند.

خبرنگاري در خصوص حمايت بنگر و نور محمدي از مهدي رحمتي پرسيد و اينكه آيا اين موضوع باعث كدورت بين آنها و سوشا مكاني نشد؟ برانكو در جواب گفت، حضور در تمرين‌هاي ما آزاد است، مي‌توانيد بياييد و خودتان شاهد باشيد كه آيا اين كدورت وچود دارد؟

معمولا مربيان ما در واكنش به اين سوال،

1- وارد حريم خصوصي نظر و عقيده بازيكن شده و موضع مي گيرند.

2- از بازيكن خود با اغراق حمايت كرده و گاه بازيكن رقيب را به نوعي تحقير مي‌كنند.

3- به خاطر مصلحت تيم دروغ مي‌گويند.

اما برانكو با اين نوع جواب هم پاسخ به سوال را داد، هم به همه افراد دخيل در اين ماجرا احترام گذاشت و از آن مهم‌تر با اين نوع پاسخ نشان داد كه تمايلي به حضور در اين مناقشات زرد ندارد.

از برانكو در خصوص احتمال استعفاي كي‌روش سوال شد و اينكه آيا او توصيه‌اي براي سرمربي تيم ملي دارد؟ برانكو در پاسخ گفت كه كي‌روش مربي دانا و با تجربه‌اي است و نيازي به مشاوره او نيست.

احتمالا گروه قابل توجهي از مربيان در مواجه با اين سوال اقدام به نصيحت يا تاييد و يا انتقاد از فدراسيون يا كي روش مي‌كردند. برانكو نشان داد كه ادبيات حرفه‌اي كارش را مي‌داند، به ديگران احترام مي‌گذارد و در موضوعي كه نه ربطي به او دارد و نه پاسخ‌‌اش در تصميم‌گيري‌هاي مربوطه تاثير دارد، ورود نمي‌كند.

برانكو در پاسخ به اين سوال كه 8 بازيكن‌اش با تيم ملي بوده‌اند و آيا با اين شرايط مي‌تواند براي مقابله با استقلال اهواز به هماهنگي لازم برسد گفت؛ چون آنها 20 روز با ما نبوده‌اند قطعا مشكلاتي ايجاد مي‌شود اما چون قبلا مدت زیادی این بازیکنان باهم کار کرده اند می‌توانند در کنار هم برای تیم بازی کنند و من انتظار ندارم این مساله در نتیجه بازی تاثیر چندانی داشته باشد.
برانکو ادامه داد: خوشبختانه بازیکنانی که هم اکنون در اختیار تیم هستند، همه سالمند و می توانم روی توانمندی آنان حساب کنیم.

به نظر مي‌رسد در شرايط مشابه برخي از مربيان با بيان اينكه كاري نمي‌شود كرد، به نظر ما توجه نمي‌كنند، بازيكن سالم را مي‌دهيم و آسيب‌ديده پس مي‌گيريم، بازيكنان جايگزين مناسب نداريم، بايد با اين وضعيت بسازيم و نظاير‌ آن پاسخ مي‌دانند.
به عبارتي گفتمان آنها در فضاي گله گذاري وسياه انگاري مي‌بود. اما برانكو تلاش دارد نيمه پر ليوان را ببيند. از اينكه بازيكنانش سالم و توانمند هستند اعلام رضايت مي‌كند و به دنبال بهانه‌اي براي باخت احتمالي نيست.

برانكو در همين مصاحبه كوتاه هم، گفتماني نشات گرفته از ادب، احترام، اميدواري، خوش‌بيني و باور به بازيكنانش را نشان داد. او نشان داد كه به حاشيه‌ها كاري ندارد. در اموري كه به او مربوط نيست دخالت نمي‌كند و احترام مي‌گذارد تا احترام دريافت كند.

اين‌گونه است كه اين نوع گفتمان فضاي حاكم بر پرسپوليس را محترمانه كرده‌ است. همانگونه كه كي‌روش عمل مي‌كند با اين تفاوت كه كي‌روش به جهت جايگاه تيم‌ ملي ضرب‌‌آهنگ قاطعيت و صلابت‌اش بيشتر است و اين براي تيم ملي بسيار حياتي است.

کد خبر 314205

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha