دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

همشهری دو - مصطفی صادقی: کمی با خود فکر کنیم. به این بیندیشیم که چرا سن ازدواج در کشورمان بالا رفته و به یک چیز عادی تبدیل شده است تا جایی که وقتی می‌بینیم پسری در ۲۰سالگی ازدواج کرده همه انگشت حیرت به دهان می‌گیریم.

 دليل اين تأخير بيجا را بايد در خودمان جست‌وجو كنيم. سنگ‌هاي بي‌دليلي كه خود جوانان و نيز بزرگترها در اين مسير سراسر بركت مي‌اندازند. مي‌پرسي چرا ازدواج را عقب مي‌اندازيد؛ پسر مي‌گويد: ازدواج مرا محدود مي‌كند و همه‌اش گرفتاري و مصيبت است! دختر مي‌گويد: مي‌خواهم درسم را ادامه دهم! بزرگترها مي‌گويند: هنوز يك شغل با درآمد بالا ندارد، سربازي نرفته و خانه هم ندارد! يك سؤال! چه شده كه سبك زندگي‌مان در ازدواج تغيير كرده و ديدمان فقط مادي شده است؟

جوان‌ها از قبول مسئوليت سر باز مي‌زنند و بزرگترها كه خودشان با هيچ و از صفر زندگي مشترك را شروع كردند و پله پله آن را ساختند، اين چنين سخن مي‌گويند. خداوند‌متعال با صراحت تمام در سي‌ودومين آيه از سوره مباركه نور اينگونه فرموده است: «مردان و زنان بي‌همسر خود را همسر دهيد، .... اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بي‌نياز مي‌سازد، خداوند گشايش‌دهنده و آگاه است!» تا به حال دقت كرده‌ايد كه دليل بسياري از فسادهاي اخلاقي و بي‌بند و باري‌ها تأخير در اين امر مقدس است.به‌طوري سبك‌مان تغيير كرده است كه آنهايي هم كه تصميم به ازدواج گرفته‌اند تازه وارد مرحله جديدي به نام چشم و هم‌چشمي مي‌شوند!

اين مرحله از تعداد سكه‌ها در مهريه شروع مي‌شود و بعضا با خريد كوچك‌ترين وسايل، جهيزيه و... هم از جانب خانواده پسر و هم دختر ادامه پيدا مي‌كند و با نحوه برگزاري مراسم جشن، شايد ختم شود. اينها بعيد است كه مورد پسند اسلام باشد زيرا خداوند گشايش روزي را تضمين كرده است و امام صادق عليه‌السلام مي‌فرمايند:«هر كس از ترس فقر ازدواج نكند نسبت به لطف خداوند بدگمان شده است چرا كه خداوند مي‌فرمايد: اگر آنان فقير باشند خداوند از فضل و كرم خود بي‌نيازشان مي‌كند.»

خودمان را از بركات ازدواج محروم نكنيم. ازجمله مهم‌ترين بركات ازدواج، هدفمندتر شدن زندگي نسبت به دوران مجردي و ايجاد انگيزه و مسئوليت‌پذيري است چرا كه با وارد شدن حلقه ازدواج در دست جوان، گويي مسئوليت در جان او رخنه مي‌كند. فراموش نكنيم كه لازمه داشتن جامعه‌اي سالم، خانواده‌هاي سالم است.

کد خبر 313960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha