دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

آمارها از کشته شدن ۶نفر در سیل اخیر ایلام خبر می‌دهد، درحالی‌که طی کمتر از ۳ ماه، حادثه سیل در پاکدشت نیز جان ۳ نفر را گرفته بود و هنوز تلخی اخبار فاجعه سیل کن وسولقان در تابستان امسال از یادها نرفته است.

هلال احمر

درجريان سيل كن و سولقان، اگرچه بين ديده‌هاي شاهدان عيني و آمار رسمي تلفات، تفاوت زيادي وجود داشت، اما دير رسيدن و درجريان نبودن نيروهاي امدادي از وقوع سيل قابل كتمان نبود. يك هفته بعد ازآن حادثه يكي از بازماندگان، به رسانه‌ها مي‌گويد كه « در دقايق اوليه هنگامي كه با سازمان‌هاي امدادي تماس مي‌گرفتيم، باورشان نمي‌شد كه سيل آمده است» و ديگري مي‌گويد كه ساعت‌ها بالاي درخت مرگ افراد را نظاره كرده است تا نيروهاي امدادي رسيده‌اند. نام هلال احمر زماني مساوي با بروز سوانح شناخته مي‌شد، اما در سال‌هاي اخير دامنه فعاليت اين جمعيت بسيار بيشتر از پرداختن به حوادث غيرمترقبه شده است.

مدت‌هاست يكي از فعاليت‌هاي هلال احمر اداره داروخانه‌هاي مهم است. بيشترين مراجعه دربين داروخانه‌هاي تخصصي مربوط به داروخانه هلال احمر است كه رسانه‌ها افزايش قيمت، نبود داروها، كمبود داروها، بيمه نبودن داروها، تأييد شدن يا نشدن در سايت اينترنتي سازمان‌هاي بيمه‌گر، كندبودن و نامناسب بودن بستر اينترنت وبدتر ازهمه ازدحام و شلوغي را جزو مشكلات و شكايات مردمي درباره اين داروخانه نام مي‌برند.

اين مشكلات درحالي است كه ضيايي، رئيس جمعيت هلال احمر مي‌گويد: «وزارت بهداشت مي‌خواهد مجوز واردات داروهاي كمياب، تنها در اختيار هلال احمر باشد.» سال92بود كه مركز درمان ناباروري رويش در مجتمع دارويي و درمان هلال ايران افتتاح شد. مسعود حبيبي رئيس مجتمع دارويي و درماني هلال ايران، در مراسم افتتاحيه اين مجتمع گفت: «اميدواريم با همكاري پژوهشگاه رويان و پتانسيل‌هايي كه جمعيت هلال احمر دارد بتوانيم خدمات مربوط به ناباروري را به بيماران در داخل و خارج در قالب توريسم‌ درماني ادامه دهيم.»

حدود يك‌سال بعد، ضيايي، در محل نخستين مركز اقامتي - رفاهي مجتمع دارويي- درماني هلال ايران حاضر شد و نخستين «هتل بيمارستان» اين سازمان را افتتاح كرد. قبل از آن هلال احمر در زمينه چشم پزشكي نيز ورود كرده بود تا حبيبي در سال 91خبر تـاسيس بيـمـارستـان تـخـصصي چشم‌پزشكي را اعلام كند و اكنون هلال احمر صاحب يك مركز تخصصي و فوق‌تخصصي چشم پزشكي در شرق تهران باشد.

چند روز پيش رئيس سازمان داوطلبان جمعيت هلال‌احمر از اجراي طرح «امداد سبز» در آينده نزديك خبر داد و افزود: در اين طرح حاميان داوطلب محيط‌زيست در همكاري مشترك با سازمان داوطلبان جمعيت هلال‌احمر طرح‌هاي ويژه‌اي را در جهت حفظ سلامت محيط‌زيست اجرايي خواهند كرد. فعاليت‌هاي هلال احمر حتي به خارج از مرزها هم كشيده شده است. ضيايي در ديدار با سفير تاجيكستان، از راه‌اندازي مركز همودياليز هلال‌احمر در آن كشور خبر داد. حتي وزارت بهداشت نيز از اين پراكنده‌كاري‌هاي هلال احمر استقبال مي‌كند و وزيربهداشت عقيده دارد كه مي‌توان مسئوليت بخشي از بارهايي كه به دوش نظام سلامت كشور است را به جمعيت هلال احمر كشور واگذار كرد. قاضي‌زاده هاشمي مي‌گويد كه شرايط هلال احمر در اين زمينه بسيار بهتر و مناسب‌تر از وزارت بهداشت است و اين سازمان مي‌تواند براي وزارت بهداشت به‌عنوان يك سرمايه‌گذار عمل كند. در جريان افتتاح مركز همودياليز شهرستان شاهرود نيز ضيايي گفته بود كه هلال احمر آمادگي دارد تا تمامي خدمات دياليز سراسر كشور را بپذيرد.

اين مراكز و وظايف گسترده، گاهي اصلي‌ترين وظيفه هلال احمر يعني حضور در حوادث و سوانح را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. اوايل امسال، دبيركل جمعيت هلال احمر در تبريز با گلايه از اقتصادي شدن هلال احمر گفته بود كه بايد در اهداف و عملكرد اين سازمان براساس ماموريتي كه قانون اساسي به آن داده است، بازنگري شود. در چند روز گذشته نيز رئيس جمعيت هلال احمر، درحالي‌كه در فراخواني از جذب 700 امدادگر براي تأمين نيروي انساني اين سازمان خبر داد، او درباره مشكلات اعتباري هلال احمر گفت: «8‌ماه امسال را به سختي گذرانديم؛ به‌طوري كه مجبور شديم از ذخاير اضطرار استفاده كنيم».

  • هواپيماي بيمارستاني در نبود هلي‌كوپتر

رئيس جمعيت هلال احمر مي‌گويد كه مقرر شده تا هواپيمايي ماهان، يك هواپيما در اختيار هلال احمر قرار دهد كه تصميم داريم اين هواپيما را به يك بيمارستان هوايي تبديل و تجهيز كنيم. ضيايي درحالي معتقد است كه اين كار براي نخستين بار دردنيا انجام مي‌شود كه مسئولين هلال احمر بارها از نبود هلي‌كوپتر و نوع مناسب هلي‌كوپترهاي امدادرسان در كشور گله كرده‌اند. برخي هلي‌كوپترهاي امداد متعلق به ارتش هستند و براي امدادرساني مناسب نيستند. مسئولين نيزنبود اعتباركافي براي خريد يا تجهيز هلي‌كوپترها را علت استفاده از آنها بيان مي‌كنند.

کد خبر 313953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha