سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

با گذشت ۲سال از علنی شدن تخلفات در شرکت رشد هلال هیچ‌کدام از مدیران جمعیت هلال احمر اقدام قضایی نکرده‌اند.

هلال احمر

رئيس جمعيت هلال احمر مي‌گويد هلال احمر درباره شركت رشد هلال حرف دارد، اما هنوز شكايت قضايي نكرده است. ضيايي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس گفت: شركت آلماني در سال‌هاي خيلي دور فعاليت‌هاي تداركاتي و تجهيزاتي براي جمعيت هلال احمر انجام مي‌داد و از حدود 2سال پيش غيرفعال شده و هيچ فعاليت بازرگاني نداشته است. وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا صحت دارد «ي.ر» فرزند يكي از مسئولان سابق مديريت اين شركت در آلمان را عهده‌دار بوده و تخلفات را انجام داده، گفت: بله درست است. البته من اطلاعي ندارم كه مدعي العموم هم به اين ماجرا ورود كرده يا خير اما تخلفاتي صورت گرفته است كه مربوط به مديران وقت اين شركت مي‌شود. حدود 2سال پيش بود كه طرح تحقيق و تفحص از جمعيت هلال احمر در مجلس مطرح شد و برخلاف نظر مطرح‌كنندگان، اين طرح رأي نياورد، اما همان زمان تعدادي از نمايندگان در صحن علني نسبت به اتفاقات رخداده در سازمان تداركات پزشكي هشدار دادند. در همين خصوص احمد شوهاني نماينده مجلس گفت: با وجود اينكه همه ما بايد كمك كنيم تا ساختار جمعيت هلال احمر آسيب نبيند، اما در دوران مديريت فعلي اين جمعيت اتفاقاتي رخ داده است كه بايد مورد بررسي قرار گيرد.

  • پاداش‌هاي چند ميليوني و عدم‌نظارت بر عملكرد شركت رشد

شوهاني خاطرنشان كرد: جمعيت هلال احمر همچنين داراي ده‌ها شركت در كشورهاي خارجي است كه ازجمله آنها مي‌توان به شركت تداركات پزشكي و شركت داروسازي «رشد» اشاره كرد كه در كشور آلمان مستقر هستند.شوهاني اظهارداشت: بايد بررسي شود كه مديران عامل اين شركت‌ها چه كساني هستند و بر چه اساسي انتخاب مي‌شوند. گفته مي‌شود مديران عامل اين شركت‌ها پاداش‌هاي چند ميليوني مي‌گيرند و به عملكرد آنها هيچ نظارتي نمي‌شود.نماينده مردم ايلام در مجلس اضافه كرد: از سوي ديگر، برخلاف ساير دستگاه‌هاي دولتي ذيحساب جمعيت هلال احمر توسط خود اين جمعيت انتخاب مي‌شود.

  • خريدهاي هنگفت و بلااستفاده در سازمان تداركات پزشكي

به گفته شوهاني، بيشتر خريدهاي جمعيت هلال احمر از افراد و شركت‌هاي خاصي انجام مي‌شوند. موضوعي كه ظهرايي، مديرعامل وقت شركت سها نيز در جريان رونمايي از محصولات جديد دارويي درماني هلال احمر به آن اذعان و تأكيد كرده است: ما تكنولوژي خوبي داريم به‌طور مثال دستگاه‌هايي داريم كه به ارزش تقريبي 3ميليارد تومان يا 1.2ميليون دلار در اين شركت بلااستفاده مانده و تكنولوژي استفاده از آن را نداريم؛ به همين دليل سوددهي و فروش كمي داريم.

  • تخلف در حال طي مسير قضايي

دو هفته پيش بود كه علي اصغر احمدي، دبيركل جمعيت هلال احمر بار ديگر درباره تخلفات شركت رشد هلال در آلمان توضيحاتي داد و افزود: اكنون اين پرونده در مسير رسيدگي قضايي است.وي گفت: مسئولان جمعيت هلال احمر بارها تأكيد كردند كه اقدامات كامل بايد صورت گيرد و اگر اموالي از هلال احمر بيرون رفته، باز پس گرفته و با فرد يا افراد خاطي برخورد شود.

  • مديرعامل سابق سازمان تداركات: پرونده را خردادماه به سازمان‌هاي نظارتي تحويل دادم

مديرعامل سابق سازمان تداركات پزشكي هلال احمر در اين ارتباط به خبرنگار فارس گفت: از روز اولي كه به سازمان تداركات آمدم اندك فعاليت‌هاي شركت رشد را متوقف كردم. وي گفت: اين شركت از سال 2011فعاليت چنداني نداشته است اما كارمنداني داشت كه تعدادي از آنها آلماني بودند و مطالباتي ايجاد شده بود و ما نيز كلا شركت را تعطيل كرديم. مدني در رابطه با اسناد و مدارك مربوط به تخلف گفت: ما به آقاي «ي.ر» اعلام كرديم كه بايد بدهي خود با سازمان تداركات را تسويه كند، در غيراين‌صورت از طريق مراجع قانوني عمل خواهيم كرد كه ايشان تا زماني كه بنده در اين سازمان مسئوليت داشتم نسبت به تسويه حساب اقدام نكرد و ما نيز مداركي كه طي يك سال و نيم گذشته فراهم كرده بوديم را خردادماه در اختيار دادگاه، سازمان بازرسي، رئيس جمعيت هلال احمر و همه دستگاه‌هاي نظارتي گذاشتيم. وي در مورد رقم اين پرونده گفت: از بيان رقم معذورم. مدني ادامه داد: ما اسناد و مدارك متقني جمع‌آوري كرديم كه حدود يك سال و نيم زمان برد، اما مدارك مستند است.

  • هر جا پول هست هلال احمر مي‌درخشد

به فهرست پراكنده كاري هلال احمر، مي‌توان ساخت مجتمع تجاري در برخي شهرها با نام «شركت ساختماني و سرمايه‌گذاري هلال ايرانيان»، «شركت نساجي هلال»، «شركت پخش سها هلال» در زمينه توزيع دارو و مؤسسه آموزش عالي، علمي و كاربردي، هتلداري، فعاليت در زمينه چشم پزشكي، دياليز و نازايي را هم اضافه كرد. اين مراكز و وظايف گسترده آن، اصلي‌ترين وظيفه هلال احمر يعني حضور در حوادث و سوانح را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. به گفته دبيركل جمعيت هلال احمر بايد در اهداف و عملكرد اين سازمان براساس ماموريتي كه قانون اساسي به آن داده است، بازنگري شود.

  • در مطالعات تحقيق و تفحص به مسائل مختلفي برخوردم

شوهاني:مسائل مربوط به شركت‌هاي خارجي هلال احمر كه زيرمجموعه سازمان تداركات فعاليت مي‌كنند زياد است. اگر تحقيق و تفحص رأي مي‌آورد بسياري از ابعاد و تخلفات مشخص مي‌شد، اما متأسفانه با اختلاف اندكي اين طرح رأي نياورد. اما اكنون نيز نمايندگان مي‌توانند طرح تحقيق و تفحص از هلال احمر را كليد بزنند اگر چه من بشخصه دل و دماغ اين كار را ندارم. مسئولان وقت هلال احمر بايد در اين مورد پاسخگو باشند و مسئولان فعلي نيز بايد هرچه سريع‌تر به تخلفات رسيدگي كنند.

کد خبر 314918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha