واقعه جمعه‌شب پاریس، شهرهای بزرگ جهان در آمریکا و اروپا را در وحشت و سکوت فرو برده و چهره این شهرها را تغییر داده‌است.

فرانسه

مردم در متروي نيويورك يا پياده‌راه‌هاي مادريد نيروهاي امنيتي مسلح را مي‌بينند و رسانه‌ها مدام در حال هشدار درباره احتمال حملات تروريستي هستند. اگر چه در سال‌هاي اخير احتمال وقوع انفجار يا حمله مسلحانه يا حتي حمله با سلاح سرد در اين شهرها هميشه وجود داشته، اما آنچه جمعه‌شب طي يك ساعت بر پاريس گذشت، گويي ترس از وقوع اين حملات را بيشتر از قبل براي كشورهاي اروپايي و آمريكا ملموس كرده‌است.

عمليات پليس و نيروهاي امنيتي براي يافتن شبكه احتمالي مهاجمان پاريس اكنون در چند كشور اروپايي ازجمله آلمان، بلژيك و انگليس جريان دارد. در آلمان، مأموران امنيتي 10نفر را دستگير كرده‌اند كه گفته مي‌شود با مهاجمان پاريس در ارتباط بوده‌اند. در خود پاريس هم پليس اعضاي خانواده مردي را دستگير كرده كه آن را يكي از مهاجمان پاريس خوانده‌است. اين فرد عمر اسماعيل مصطفي 29ساله و الجزايري‌تبار است.

او يكي از 3مهاجم سالن كنسرت باتاكلان پاريس بود كه بيشترين تلفات را در ميان حملات جمعه‌شب پاريس داده‌است. مهاجمان به اين سالن، با بستن درها به روي حاضران آتش گشودند. در اين حمله 90نفر كشته شدند. اين فرد در يكي از محلات فقيرنشين پاريس متولد شده و در سال‌هاي 2004 تا 2010 به‌خاطر ارتكاب به چندين جرم، محكوم شده و به زندان افتاده است. پليس فرانسه‌شنبه شب اعلام كرد كه از طريق اثر انگشت هويت اين مهاجم را شناسايي كرده‌است. دادستان فرانسه ديروز اعلام كرد، اين فرد به‌خاطر اقدامات افراطي در سال 2010شناسايي شده بود اما پيش از اين در هيچ اقدام تروريستي مداخله نداشته است.

دادستان فرانسه همچنين اعلام كرد كه مهاجمان پاريس در 3گروه دست به حمله زده‌اند. روز شنبه اعلام شد كه كنار جسد يكي از مهاجمان كه خودش را منفجر كرده‌بود، يك پاسپورت سوريه‌اي پيدا شده‌است. در تحقيقات بعدي معلوم شد كه اين پاسپورت متعلق به مردي است كه به‌صورت پناهجو از يونان به مرز صربستان و از آنجا به فرانسه وارد شده است، اما ديروز تحقيقات نشان داد كه اين پاسپورت جعلي بوده و متعلق به مهاجمان پاريس نيست.

جمعه‌شب 8مهاجم از ساعت9 تا 10شب به 6نقطه در پاريس حمله كردند. اين حملات تا‌كنون 129كشته به جا گذاشته‌است. داعش در بيانيه‌اي مسئوليت اين حملات را به‌عهده گرفته و آن را تاوان مداخله فرانسه در جنگ سوريه خوانده و اعلام كرده كه واشنگتن، رم و لندن در نوبت بعدي اين حملات هستند. شايد همين تهديد و دامنه و شدت حملات پاريس باعث شده تا شهرهاي بزرگ جهان در آماده‌باش امنيتي قرار بگيرند.

همچنين ديروز فرودگاه‌هاي سراسر اروپا شاهد تشديد تدابير امنيتي بودند. هواپيمايي ايرفرانس ديروز اعلام كرد كه به‌دنبال دريافت يك تهديد تروريستي، يكي از پروازهايش را از فرودگاه آمستردام هلند لغو كرده‌است. همچنين ترمينال شمالي فرودگاه گت ويك لندن ديروز به‌مدت 7ساعت تخليه و تعطيل شد. دليل آن، دريافت تهديد به حمله عنوان شده است.

نمودار

 

کد خبر 313911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha