شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

رضا رویگری: اتفاقی که جمعه‌شب در پاریس رخ داد واقعا دردناک است. این تصاویر تکان‌دهنده‌ای که الان منتشر شده قلب انسان را به درد می‌آورد.

كشته‌شدن آدم‌هاي بي‌گناه در هر جاي دنيا تأسف‌بار است، چه در سوريه و لبنان و چه در فرانسه. ريخته شدن خون انسان‌ها هر فردي كه كمي وجدان داشته باشد را متأثر مي‌كند. انسان‌هايي كه قرباني خشونت لجام‌گسيخته گروهي شده‌اند كه ويراني و كشتار تنها هنرشان است.

تأسف وقتي عميق‌تر مي‌شود كه بدانيم داعش به‌نام اسلام اين اقدامات زشت را انجام مي‌دهد. داعش و گروه‌هاي مشابه چون القاعده و طالبان كاملا همسو با موج اسلام‌هراسي حركت مي‌كنند. اقداماتشان دقيقا در نقطه عكس آموزه‌هاي اسلام قرار دارد. هيچ‌كس نمي‌تواند از اين خشونت و كشتار دفاع كند. رفتار داعش هيچ نسبتي با دين رحماني ما مسلمانان ندارد و مسخ و توهين به كامل‌ترين دين تاريخ بشريت است. كاري كه گروه داعش انجام مي‌دهد هيچ ربطي به اسلام ندارد.

مي‌گويند چاقو دسته خودش را نمي‌برد، ولي ظاهرا حالا چاقو در حال بريدن دسته خودش است. داعش از سوي خود كشورهاي غربي حمايت شد تا منطقه خاورميانه را به آشوب بكشند. اينكه مي‌گويند چاه مكن بهر كسي... اينجا مصداق پيدا مي‌كند. كشورهاي غربي خودشان داعش را ايجاد كردند و حالا اين گروه خشونت‌طلبي كه پايبند به هيچ معياري هم نيست، بلاي جان خودشان شده است.

در خبرها خواندم از فرانسه 2هزار نفر به داعش پيوسته‌اند. اين بچه‌ها در دامن خود فرانسوي‌ها رشد كردند و حالا در خدمت داعش قرار گرفته‌اند و كارهاي تروريستي انجام مي‌دهند. روي فردي كه به خودش بمب مي‌بندد و آدم‌هاي بي‌گناه را با خود نابود مي‌كند به لحاظ ذهني چنان كار شده كه اقدام خود را بهترين و ثواب‌ترين كار ممكن مي‌داند. درواقع تفكر گروه داعش خطرناك است كه اعضايش را وادار مي‌كند داوطلبانه از جان خودشان هم بگذرند.

اگر ريشه داعش و قبل از آن القاعده و طالبان را واكاوي كنيد مي‌بينيد تمام اين گروه‌ها با حمايت كامل كشورهاي غربي شكل گرفتند و قدرت يافتند. هربار هم قرار بوده اين گروه‌ها با دولت‌هايي كه كشورهاي غربي با آنها مشكل داشته‌اند مقابله كنند و بعد به‌مرور لبه شمشيرشان را سمت حاميانشان گرفته‌اند. اين مثل سناريويي مي‌ماند كه موقعيت داستاني‌اش مدام در حال تكرار شدن است و از دل اين تكرار هم فاجعه بيرون مي‌آيد.

به نظر مي‌رسد همه اينها برنامه‌ريزي شده است تا جهان رنگ آسايش و صلح را به خود نگيرد.پاريس از ديرباز مهد روشنفكري جهان بوده است. بهترين هنرمندان، نويسندگان و متفكران در پاريس رشد كرده‌اند. موج نوي سينماي فرانسه و سينماگران، ژان لوك گدار، فرانسوا تروفو و كلود شابرول، نويسندگان برجسته‌اي چون ژان‌پل سارتر و آلبركامو و انبوهي روشنفكر اصيل و صاحب انديشه از دل فرهنگ فرانسه و به‌خصوص شهر پاريس بيرون آمده‌اند.

پاريس مركز فرهنگ و هنر اروپا با آن كافه‌هاي روشنفكري معروفش، حالا در ضيافت خون به سوگ نشسته است. اتفاق تلخ پاريس اولين اقدام تراژيك داعش نبوده و متأسفانه آخرينش هم نخواهد بود.خدا را بايد شكر كرد كه ايران عزيز اما در امنيت به‌سر مي‌برد و از گزند اين گروه وحشي كه از وضعيت امروز منطقه سوءاستفاده مي‌كند و ريختن خون انسان‌ها به كسب و كار دائمي‌اش تبديل شده، در امان است.

  • بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون
کد خبر 313785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha