درحالی‌که دومین دور مذاکرات بین‌المللی برای حل بحران سوریه روز گذشته در وین آغاز شد، مقام‌های روسیه از تشابه فهرست‌های مسکو و واشنگتن درباره گروه‌های تروریستی سوریه خبر داده‌اند.

جان کری

مقام‌هاي روسيه هفته گذشته اعلام كرده بودند كه در مذاكرات وين به‌دنبال تهيه فهرستي مشترك از گروه‌هاي تروريستي هستند تا تفكيك گروه‌هاي مخالف و تروريست مشخص شود. به گزارش نووستي، ميخائيل بوگدانف، معاون وزير امور خارجه روسيه تأكيد كرده كه فهرست‌هاي روسيه و آمريكا درباره گروه‌هاي فعال در سوريه تشابه بسياري دارد؛ مسئله‌‌اي كه نشانه‌اي از توافق ميان 2 طرف در اين رابطه به‌حساب مي‌آيد.

هنوز ديگر طرف‌هاي حاضر در مذاكرات وين نظر خود را درباره اين فهرست احتمالي اعلام نكرده‌اند. مقام‌هاي روسيه اما در حرف‌هايشان نشان داده‌اند گروه موسوم به ارتش آزاد سوريه را كه در عمليات مسلحانه عليه دولت سوريه نقش داشته در فهرست گروه‌هاي مخالف قرار داده‌اند. بوگدانف با اعلام اينكه مسئولان مسكو ديدارهاي متعددي با نمايندگان ارتش آزاد سوريه داشته‌اند بر لزوم مشاركت ده‌ها نفر از نمايندگان ارتش آزاد در سازش سياسي و آتش‌بس در سوريه تأكيد كرده است. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه هم اعلام كرده كه مسكو در حال همكاري با ارتش آزاد سوريه است و اين گروه براي حملات هوايي روسيه اطلاعات خود را درباره مواضع داعش در اختيار اين كشور مي‌گذارد.

پوتين در گفت‌وگو با خبرگزاري‌هاي اينترفكس و آناتولي گفت: ما در حال همكاري با ارتش آزاد سوريه هستيم. نيروي هوايي روسيه چندين عمليات هوايي را براي هدف قرار دادن مواضعي كه ارتش آزاد سوريه معرفي كرده انجام داده است.معاون وزير امور خارجه روسيه تأكيد كرده كه اين كشور فهرست اوليه اسامي مخالفان سوري را از عربستان دريافت كرده و آن را مورد بررسي قرار داده است.روسيه اعلام كرده كه اين كشور آماده است درصورت لزوم ديداري ميان دولت دمشق و مخالفان برگزار كند.

جان كري و سرگئي لاوروف، وزراي امور خارجه آمريكا و روسيه هم روز گذشته پيش از آغاز نشست وين نشست دوجانبه‌اي برگزار كردند. همچنين قرار است به‌زودي نشست گروه 20در تركيه برگزار شود و در حاشيه اين نشست ديدارهاي مهمي با حضور سران ارشد كشورها درباره سوريه ازجمله ميان آمريكا، روسيه و عربستان صورت خواهد گرفت. روسيه و تركيه اختلاف‌هاي گسترده‌اي درباره سوريه دارند اما رئيس‌جمهور روسيه قرار است براي شركت در نشست گروه 20به آنتاليا برود.

  • پوتين: روسيه حق ندارد از اسد بخواهد از قدرت كنار برود

اعلام توافق حدودي درباره فهرست گروه‌هاي تروريستي سوريه در حالي اعلام شده كه رئيس‌جمهور روسيه تأكيد كرده كه كشورش حق اينكه از بشار اسد بخواهد قدرت را ترك كند ندارد. او در مصاحبه اخير خود گفت: روسيه نمي‌تواند و از بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه نخواهد خواست تا از قدرت كنار برود. بياييد به اين فكر كنيم كه اگر مسكو از رهبر يك كشور دوست دعوت و به‌طور همزمان مسئله بركناري او از قدرت را مطرح كند اين رفتار چقدر اخلاقي و قانوني خواهد بود؟

پوتين كه همواره بر باقي ماندن بشار اسد در قدرت و برگزاري انتخابات در سوريه تأكيد داشته، اعلام كرد: سوريه يك كشور مستقل است و بشار اسد با انتخاب مردم به رياست‌جمهوري رسيده است در نتيجه آيا ما حق داريم تا درباره اين مسائل با او صحبت كنيم؟ البته كه خير.

رئيس‌جمهور روسيه در اين مصاحبه همچنين بار ديگر به انتقاد از كشورهاي غربي پرداخت و اعلام كرد كه غرب عموماً در قبال روند نظامي روسيه در سوريه موضع محافظه‌كارانه‌اي گرفته و هيچ‌گونه اطلاعاتي را درباره گروه‌هاي تروريستي سوريه به روسيه نداده است. او گفت: تمامي خواسته‌هاي ما از آمريكا درباره تدوين طرح عمليات‌هاي هوايي‌مان بي‌پاسخ مانده است.

  • پيشروي‌هاي جديد ارتش سوريه

ارتش سوريه در ادامه پيشروي‌هاي خود 2 شهرك تل حديه و برنه در حومه جنوبي حلب را آزاد كرد و نيروهاي ارتش در حال نزديك شدن به مسير حلب - دمشق و در يك كيلومتري اين جاده بين‌المللي هستند. ارتش سوريه همچنين با بمب‌هاي خود كارواني از گروه تروريستي داعش را در شرق نيروگاه حرارتي در منطقه دير وسطاني در حومه جنوبي دمشق هدف قرار داد. در پي آن تعدادي از تروريست‌ها به هلاكت رسيده و تجهيزات آنها منهدم شد. همچنين به گزارش المنار ارتش سوريه در حومه درعا در حال پيشروي است و سد شهر الشيخ مسكين در درعا را تحت كنترل خود درآورده است.

کد خبر 313769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha