جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه خبری دویچه وله از واشنگتن گزارشی دارد درباره کاهش شمار نظامیان آمریکایی در عراق.

شبکه خبری دویچه وله از واشنگتن گزارش داد، رییس جمهور آمریکا در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که تا پایان سال جاری میلادی 5700 سرباز آمریکایی به کشورشان بازمی‌گردند.
سپس تا ماه ژوئیه عقب‌نشینی مرحله‌ای انجام خواهد شد. سرعت این عقب‌نشینی به موفقیت‌هایی که در عرصه عمل حاصل شود، بستگی خواهد داشت.
بدین ترتیب بوش به توصیه دیوید پترائوس، فرمانده ارشد آمریکا در عراق عمل می‌کند.
رییس جمهور آمریکا در سخنرانی‌اش تصریح کرد که ارتش آمریکا در دوران ریاست جمهوری وی در عراق باقی خواهند ماند.

میراث بوش
در همین حال، تحلیلگران می‌گویند بوش در حالی کاخ سفید را ترک می‌کند که درگیری در عراق حل نشده است و پیامدهای این جنگ و بار سنگین آن را به جانشین خود محول خواهد کرد.
وی در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود گفت اگر چه او دستور حمله نیروهای آمریکایی به عراق را در ماه مارس سال 2003 برای سرنگونی رژیم صدام صادر کرد، اما پیش بینی نمی‌شود او کسی باشد که مسئولیت خروج کامل نیروهای آمریکایی را از عراق به عهده بگیرد.
وی افزود: مقامات عراقی به این مساله پی برده‌اند که موفقیت آنها نیازمند تعامل سیاسی، اقتصادی و امنیتی آمریکا پس از دوره ریاست جمهوری او است.
تحلیلگران می‌گویند نگرانی اصلی بوش این است که به جانشین خود اطمینان دهد اوضاع در عراق اگرچه در بهترین شرایط ممکن نیست، اما دستکم در بدترین شرایط نیز قرار ندارد.
با توجه به انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 آمریکا و اینکه بوش قرار است ژانویه سال 2009 کاخ سفید را ترک کند، به نظر می رسد او مساله عراق را به جانشین خود واگذار خواهد کرد، چه جمهوریخواه باشد و چه دموکرات.
بوش گفت پیشرفت‌های چند ماه گذشته در عراق، بدین معنی است که نیروهای آمریکایی می‌توانند به زودی بازگشت به کشورشان را آغاز کنند. وی با بیان این مطلب از خروج حدود 20 هزار نیروی آمریکایی از 169 هزار نیروی آمریکایی مستقر درعراق تا اواسط سال 2008 خبر داد.
اما کارشناسان می گویند او واقعا هیچ راه دیگری جز پذیرفتن این خطر سیاسی بزرگ و تمدید استقرار نیروهای آمریکایی در عراق ندارد.
چارلز کوپچان، از شورای روابط خارجی آمریکا گفت: بوش در این مرحله تصمیم گرفته است مسئولیت خروج نیروهای آمریکایی را به رئیس جمهور بعدی واگذار کند، زیرا انجام دادن چنین کاری برای وی به معنی قبول شکست است.

کد خبر 31375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز