جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ورزش روسیه که خود را برای میزبانی رقابت های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ آماده می کند و ده‌ها میلیون دلار در این زمینه هزینه کرده است، با دستور صریح ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور برای بررسی دامنه استفاده از مواد نیروزا بین ورزشکاران اکنون شاهد اغمای دوپینگ و مواجهه با خطر محرومیت جهانی است.

ورزش روسیه

با وجود مواضع تند «ویتالی موتکو» وزیر ورزش روسیه که اتهامات مطرح شده توسط یک کمیسیون مستقل بین المللی مبنی بر استفاده گسترده دوندگان روسی از مواد نیروزا را «یاوه سرایی» و غیرقابل بررسی خوانده بود، دستور رئیس جمهوری این کشور نشانه روشن شدن ابعاد دیگری از این ماجرا است.

بحران کنونی دوپینگ در صورت تداوم و شکست تلاش های مسکو برای کاهش دامنه آن، می تواند برای ورزش روسیه که نسبت به دیگر کشورهای پیشرو ورزشی، موقعیت متزلزلی دارد، خطر آفرین باشد و همزمان برنامه های گسترده این کشور را برای بهره برداری از فرصت میزبانی برگزاری جام جهانی فوتبال 2018 را نیز تحت تاثیر قرار دهد و کم فروغ کند.

پوتین همزمان با مطرح شدن درخواست محرومیت دوندگان روسی از حضور در المپیک برزیل در سال 2016 میلادی و احتمال گسترش آن به سطح دیگر ورزش ها، ضمن اعلام اینکه «سرپرستان و مسئولان حوزه ورزش باید از هر اقدامی برای محو دوپینگ استفاده کنند»، تاکید کرد: هرگونه مجازاتی باید انفرادی و نه جمعی باشد.

این تاکید پوتین هر چند می تواند بیانگر وجود مواردی از دوپینگ در ورزش روسیه باشد، اما کرملین با انفرادی دانستن این اقدامات و رد ادعای مطرح شده مبنی بر سازمان یافته و دولتی بودن استفاده از مواد نیروزا، می خواهد
ورزش این کشور را از خطر محرومیت و مجازات های جهانی دور کند.

با توجه به گزارش آژانس ضد دوپینگ جهان مستند به یافته های یک کمیسیون مستقل، فساد دوپینگ در روسیه سازمان یافته است و از این رو درخواست هایی برای محرومیت ورزشکاران روسی از همه رقابت های ورزشی بین المللی مطرح شده است.
اکنون ورزش روسیه در آستانه رقابت های المپیک ریو 2016 و جام جهانی فوتبال 2018 شرایط سختی را تجربه می کند و در صورت مجازات، باید ضربه های سنگینی را تحمل کند که می تواند ورزش این کشور را ده ها سال عقب تر ببرد و از تجربه های میادین بزرگ جهانی دور کند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین پیش از دستور اخیر پوتین، گزارش دوشنبه گذشته سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ را رد و اعلام کرد این ادعاها بی پایه و اساس است و تا زمانی که شواهدی ارائه نشود، پذیرش این اتهام ها دشوار خواهد بود.
ولی اکنون با دستور رئیس جمهوری روسیه برای بررسی جدی موضوع، تلاش در بالاترین سطح برای خارج کردن ورزش این کشور از بحران دوپینگ و احتمال محرومیت گسترده ورزشکاران روسی در میادین جهانی جریان دارد که می تواند احتمالا نشانه وجود شواهد و مدارک لازم در سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ موسوم به «وادا» باشد.

گزارش وادا در باره روسیه در برگیرنده این اتهام است که یکی از بزرگترین رسوایی های دوپینگ در تاریخ ورزش جهان شکل گرفته است و پیشنهاد داده تا دوومیدانی کاران روسیه از رقابت های بین المللی به ویژه المپیک ریو 2016 محروم شوند.
بر اساس گزارش کمیسیون وادا، آزمایشگاه مسکو مبادرت به نابودی هزار و 417 نمونه آزمایش قبل از بازرسی کرده است.

«موتکو» وزیر ورزش روسیه که قبلا گفته بود، ادعاهای مطرح شده سیاسی، پوچ و یاوه سرایی است در واکنش به ادعاهای دوپینگی بودن ورزشکاران روسی اعلام کرده بود که «هیچ شواهدی دال بر اتهامات علیه فدراسیون دوومیدانی روسیه وجود ندارد و نمونه ها بنا به درخواست وادا از بین رفته است».

از سوی دیگر، بر اساس گزارش های انتشار یافته از نتایج تحقیق وادا، با توجه به دامنه دوپینگ و پنهان کاری های صورت گرفته، برخی مقام های دولت روسیه می بایست از آن آگاه باشند و حتی سازمان اطلاعات و امنیت این کشور در این ماجرا دخالت داشته است که تهدید جدی برای کاخ کرملین به منظور استفاده از ورزش برای بهبود جایگاه روسیه در جهان است.

کد خبر 313599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha