پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

گروه ورزشی: حالا از بهار بد ناصر حجازی 8 سال می‌گذرد. رسانه‌ها طی چند روز اخیر عصر غم‌انگیز وی را مدام مرور کرده‌اند.

با این حال اما ناصر حجازی در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند: می‌دانم که تاریخ را نمی‌توان پاک کرد اما مطمئن باشید روز جمعه تاریخ تازه‌ای می‌سازم؛ این بار به سود استقلال.

19 اردیبهشت سال 78
این تاریخ شکست استقلال مقابل سایپا است. وقتی تیم بحران‌زده ناصر حجازی هنوز نتوانسته بود با موضوع باخت مقابل جوبیلوایواتا و از دست رفتن قهرمانی آسیا کنار بیاید.

 یک هفته پس از تجربه تمامی بحران استقلال و حجازی برای از دست نرفتن سودای قهرمانی در لیگ چاره‌ای جز شکست تیم حمید علیدوستی نداشتند. اتفاقی که در فاصله یک نیمه شکلی کاملاً متفاوت به خود گرفت تا سایپا با گلزنی مجید صالح، صفدر یوسفی و بهنام ابوالقاسم‌پور در نهایت با نتیجه 4 بر 3 پیروز میدان لقب بگیرد.

ابوالقاسم‌پور: می‌دانستیم که برنده‌ایم

مصدوم بودم. زانودرد شدیدی داشتم اما وقتی علیدوستی گفت با پاهای قطع شده هم باید بازی کنی، تازه فهمیدم که مربی سایپا چقدر برای بردن استقلال انگیزه دارد.ابوالقاسم‌پور که در آن دیدار موفق شد برای سایپا 2 گل به ثمر برساند، درباره باختی که سرنوشت ناصر حجازی را تغییر داد، تأکید می‌کند: آن سال تیم بسیار خوبی داشتیم. به پرسپولیس و استقلال هرگز نباختیم.

19 اردیبهشت هم یک روز معمولی بود. ما برنده شدیم، همین. اما چند روز بعد حجازی برکنار شد. انگار بعد از 8 سال آن برد ما تاریخی شده و هنوز هم برای استقلال حکم یک کابوس را دارد.

 بازیکن سال‌های گذشته سایپا، پرسپولیس و پاس تصریح می‌کند: معتقدم تیم سال 78 ناصر حجازی تیم خیلی خوبی بود. همین حالا هم حجازی بازیکنان خوبی دارد. به نظر من شانس برد استقلال بیشتر است.

نکته جالب توجه اینکه بعد از آن بازی معروف، جواد زرینچه در گفت‌وگویی دوستانه با بهنام ابوالقاسم‌پور به او گفته بود: مدتی است که حجازی به ما مشکوک شده و مدام به ما می‌گوید: شما با ابوالقاسم‌پور زدوبند کرده‌اید.

موضوعی که هرگز صحت نداشت. ابوالقاسم‌پور می‌گوید: در آن دیدار معروف بازیکنان استقلال که تازه از آسیا حذف شده بودند به دنبال جبران نتایج گذشته، کار را به خصوص در نیمه اول برای ما سخت‌ کردند.

مدیون حجازی هستم، اما...

علی دایی در آستانه رویارویی با استقلال و ناصر حجازی تأکید کرد: این بازی برای ما  حساسیتی ندارد. من برای حجازی احترام خاصی قائلم و خودم را مدیون زحماتش می‌دانم. اما روز جمعه سایپا 3 امتیاز را می‌خواهد.

 ما به دنبال برد هستیم و من شاگردانم را برای رسیدن به این مهم آماده کرده‌ام.سرمربی سایپا ادامه می‌دهد: ما برخلاف استقلال‌، امسال شروع خوبی نداشتیم اما رفته رفته تیم من بهتر می‌شود.

مطمئن هستم که اگر به بازیکنانم اعتماد کنم نتیجه‌اش را می‌بینم. دایی درباره استقلال اما به شناخت تقریباً کاملی دست یافته. موضوعی که خودش هم با اشاره به آن تصریح می‌کند: نقاط ضعف و قوت استقلال را خوب می‌شناسم. به همین دلیل است که روز جمعه فقط به دنبال برد هستم.

 البته من می‌دانم که هواداران استقلال امتیاز ویژه‌ای برای آنها به حساب می‌آیند اما من سعی کرده‌ام به بازیکنانم اعتماد به نفس خاصی بدهم و آنها را مهیای رقابتی سخت کنم.

حجازی: از این بازی، برد می‌خواهم

به گذشته فکر نمی‌کنم. ما هفته پیش شیرین‌فراز را شکست دادیم. من به هفته قبل هم فکر نمی‌کنم بنابراین باخت 8 سال پیش که دیگر جای خود دارد.سرمربی آبی‌ها که صدرنشینی سپاهان و پرسپولیس، ضرورت کسب حداکثر امتیاز در بازی‌های آینده را به وی گوشزد می‌کند، درباره وضعیت استقلال توضیح می‌دهد: شرایط روحی خیلی خوبی داریم. سایپا را شکست می‌دهیم، شک نکنید.

اما سرمربی استقلال تهران معتقد است این تیم نسبت به دیدار فصل قبل برابر سایپا کاملاً تغییر کرده و هیچ فشار روحی بازیکنانش را تهدید نمی‌کند.

 حجازی با توجه به شکست استقلال در آن دیدار تاریخی و همچنین 2 شکست فصل گذشته مقابل سایپا گفت: مگر استقلال با تیم فصل گذشته به دیدار سایپا می‌رود؟!

 تیم ما در بیشتر پست‌ها تغییرات مناسبی داشته و بعضی از بازیکنان برای اولین بار است که با پیراهن استقلال به مصاف سایپا می‌روند، با این وجود فکر نمی‌کنم فشار روحی روی بازیکنان باشد.

 استقلال پس از غلبه بر شیرین فراز از نظر روحی و روانی به آرامش رسیده است، با این شرایط آبی پوشان خود را مهیای دیدار مقابل سایپا کرده‌اند. حجازی با اشاره به این نکته افزود: تمرینات خوبی داشته‌ایم و تیم آماده بازی است و شاید تنها مشکل ما مصدومیت و محرومیت چند نفر از بازیکنان اصلی باشد.

حجازی در مورد شناخت از حریف فردای تیمش می‌گوید: شناخت آنچنانی از تیم سایپا ندارم. با توجه به فیلم بازی های این تیم و اطلاعاتی که همکارانم جمع‌آوری کرده‌اند به شناخت حداقلی نسبت به این تیم دست یافته‌ام.

وی با اشاره به آمادگی تیمش برای دیدار مقابل سایپا خاطرنشان ساخت: برای ما نام حریف چندان مهم نیست. فقط سعی می‌کنیم برای رسیدن به هدف‌مان، در بازی های آینده نتیجه بگیریم و با پیروزی زمین را ترک کنیم.

شایعه حضور مربی یا آنالیزور جدید در تیم استقلال و پاسخ سرمربی به آن: تا به امروز این بحث به صورت جدی مطرح نشده است. فکر نمی‌کنم در کادر فنی نیاز به تقویت داشته باشیم.

حجازی افزود: از بین بیژن کوشکی و سهراب بختیاری زاده یکی را به زودی جذب خواهیم کرد. حجازی همچنین به آمادگی جباری اشاره کرد و افزود: جباری از نظر مصدومیت مشکلی ندارد و می‌تواند حداقل 45 دقیقه تیم را مقابل سایپا همراهی کند.

این بار برکنار نمی‌شود

مواضع چند روز اخیر مدیرعامل باشگاه استقلال بیش از پیش به این واقعیت صحه می‌گذارد که حجازی این بار در صورت باخت نیز برکنار نخواهد شد.

 علی فتح‌الله‌زاده 2 روز پیش در مصاحبه‌ای گفته است: «حجازی اگر 10 بازی دیگر هم ببازد، او را برکنار نمی‌کنم.»او با این اظهارنظر احتمالاً قصد دارد ذهنیت تاریخی سرمربی آبی‌ها را به جای برکناری و ترس به سمت و سوی بردطلبی و پیروزی خواهی سوق دهد.

سایپا اما سال گذشته 2 بار در لیگ برتر استقلال را شکست داد. کسب 6 امتیاز از تیم صمد مرفاوی در لیگ ششم، قاعده بردن استقلال را به علی دایی آموخته است. چه انگیزه مضاعف بازیکنان همان نکته‌ای است که هم علیدوستی و هم سرمربی فعلی سایپا اشاره خاصی به آن دارند.

آیا پس از پایان بازی فردا، حجازی در آستانه یک کابوس تاریخی قرار خواهد گرفت؟ او این روزها با نام‌های متعددی در رسانه‌ها روبه‌رو می‌شود. نام‌هایی که لغزش حجازی را انتظار می‌کشند. نیمکت فنی آبی‌ها فردا تفاوت چندانی با نیمکت سال 78 ندارد؛ حجازی و حاجیلو.

 آنها یک روز قبل از رویارویی با تیم‌ علی دایی، سنگینی تاریخ را روی دوش خود حس می‌کنند. اما چاره‌ای جز خونسردی ندارند.

در این بین به نظر می‌رسد استقلال با برد هفته گذشته خود مقابل شیرین‌فراز کرمانشاه در شرایط روحی خاصی قرار گرفته. چه برد حجازی در هفته چهارم وی را به ماندن و رسیدن به موفقیت در استقلال بیش از پیش امیدوار کرده به خصوص اینکه تیم او حالا با صدر جدول فقط 5 امتیاز اختلاف دارد و در صورت رسیدن به برد مقابل سایپا این فاصله به حداقل خواهد رسید.از سویی سایپا در جایگاه دوازدهمی جدول لیگ‌برتر تنها با 4 امتیاز خوشبینانه به هفته‌های آتی می‌نگرد.

شاید به این دلیل است که روز گذشته سرمربی سایپا خطاب به بازیکنانش تأکید کرده: از این بازی برد می‌خواهم. باید شجاعت از دست رفته‌تان را در این دیدار پیدا کنید. ترس حجازی از تکرار شدن تاریخ، بزرگ‌ترین اضطراب استقلال است.

چه این بار تکرار تاریخ مقابل سایپا برای حجازی معنای کاملاً روشنی دارد. تاریخ روی دوش حجازی سنگینی می‌کند.

کد خبر 31351

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز