همشهری آنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اشاره به تولید روزانه ۵۰ هزار تن زباله ساختمانی در این شهر، گفت: متاسفانه در زمینه مدیریت پسماند ساختمانی نتوانستیم مانند مدیریت سایر پسماندها عملکرد مناسبی داشته باشیم.

تولید روزی ۵۰ هزار تن زباله ساختمانی در تهران

به گزارش ايسنا، محمدحسین بازگیر در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: در حال حاضر در تهران روزانه حدود 7000 تن پسماند خانگی توسط شهروندان تولید می‌شود که پس از جمع‌آوری به مراکز دفن مجاز تهران مانند آرادکوه منتقل می‌شود. در کنار این روزانه 80 تا 90 تن زباله بیمارستانی جمع‌آوری و توسط سیکل مشخصی به مراکز مجاز منتقل می‌شود.

وی افزود: بیشترین مشکل و معضل در حوزه پسماند ساختمانی است که روزانه حدود 50 هزار تن تولید نخاله ساختمانی در شهر تهران داریم که این نشان از پویا بودن ساختمان‌سازی در این شهر است. علی‌رغم این که نمود آن را مشاهده نمی‌کنیم و یک رکود در این حوزه وجود دارد اما تولید پسماند ساختمانی بسیار زیاد است.

بازگیر به پسماندهای شیمیایی و ویژه اشاره کرد و افزود: این نوع از پسماندها در مراکز بیمارستانی و صنعتی تولید می‌شوند که سازوکار متفاوتی نسبت به سایر پسماندها دارند. البته متاسفانه در این حوزه آمار دقیق و مشخصی از میزان تولید این پسماند وجود ندارد. پسماندی که مشکلات بسیاری را برای شهر تهران ایجاد کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران تاکید کرد: واقعیت این است که در شهر تهران هنوز همه مراحل مدیریت پسماند به درستی انجام نمی‌شود. در قانون مدیریت پسماند تکالیفی بر عهده مدیریت اجرایی پسماند گذاشته شده است که این مراحل باید به صورت دقیق طی شوند اما متاسفانه این مراحل هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.

وی ادامه داد:‌ باید قبل از تولید به فکر کاهش تولید باشیم. آموزش‌های لازم را به شهروندان ارائه و به سمت سوی کمتر تولید کردن زباله حرکت کنیم و در مرحله بعد اگر زباله‌ای تولید شد بحث تفکیک از مبدا، نگهداری اصولی در مکان‌های موقت را به درستی انجام دهیم. آخرین مرحله نیز باید حرکت ما به سمت بازیافت باشد چرا که انرژی موجود در پسماند را در تمام دنیا استحصال می‌کنند، سالیان سال این کار را انجام ندادیم اما اکنون زمان آن فرا رسیده که از این انرژی به درستی استفاده کنیم.

کد خبر 313478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha