چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا آنهایی که کمی سرمایی‌ترند دنبال یک وسیله گرمایشی مناسب می‌گردند.

بخاری

امروزه با وجود به‌وجود سيستم‌هاي گرمايشي، باز هم طرفداران بخاري كم نيستند. اگر بخاري گازي خانه‌تان سالم و تميز مانده بهتر است براي كم كردن هزينه‌هاي خانوار از همان بخاري استفاده كنيد اما اگر به هر دليلي احساس مي‌كنيد بايد يك بخاري جديد براي منزلتان خريداري كنيد، نكات ريز و درشت زيادي براي خريد وجود دارد كه بايد قبل از رفتن به بازار به آنها توجه كنيد.

  • ديواري يا زميني؟

اگر براي خريد وسايل گرمايشي به گزينه بخاري ديواري فكر مي‎كنيد، اين را بدانيد كه علاوه بر اينكه فضاي كمتري را نسبت به بخاري زميني اشغال مي‌كند گرماي اين نوع بخاري نيز از نوع زميني آن كمتر است. اين را هم درنظر داشته باشيد كه چون اغلب شركت‌هاي سازنده بخاري‎هاي ديواري را براي مكان‌هايي با متراز پايين طراحي كرده‌اند مثل اتاق كار و يا يك اتاق كوچك در منزل، پس نهايتا تا 7‌هزار كيلو كالري انرژي در اختيارتان قرار خواهند داد، بنابراين براي مكان‌هايي با متراژ بالا مناسب نيستند. ضمن اينكه پس از تمام شدن فصل سرما شايد براي باز كردن بخاري و جابه‌جايي آن به محلي مناسب و نگهداري تا سال بعد هم كمي به دردسر بيفتيد.

  • خانه‌تان چند متري است؟

يكي از اصلي‌ترين و در عين حال بديهي‌ترين معيارها براي خريد بخاري متراژ مكاني است كه مي‌خواهيد بخاري را در آن قرار دهيد. خريد بخاري بزرگ براي فضاي كوچك و خريد بخاري كوچك براي فضايي بزرگ مي‌تواند بدترين انتخاب باشد. پيشنهاد ما اين است كه براي محيط‌هاي كوچك‌تر از ۵۰‌متر، بخاري ديواري دودكش‌دار، براي فضاهاي بين ۵۰ تا ۷۰‌متر بخاري 8تا 12هزار و براي محيط‌هاي بزرگ‌تر از 70متر بخاري 12هزار و بالاتر را خريداري كنيد. در ضمن براي انتخاب بخاري مناسب به نوع پوشش ديوارها و عايق بودن در و پنجره‌ها كه تأثير بسزايي در گرماي خانه دارد توجه داشته باشيد.

  • طرح روي شيشه

هنگام خريد به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه شيشه جلوي بخاري بدون طرح يا به‌گونه‌اي باشد كه بتوانيد شعله بخاري را مشاهده كنيد زيرا رنگ شعله‌ هنگام سوختن بسيار مهم است و يك بخاري سالم و استاندارد بايد آبي بسوزد. اگر شعله زرد يا نارنجي مي‌سوزد بدانيد مشكلي براي بخاري‌تان پيش آمده و بايد دست به دامن تعميركار شويد. كار را حتما به كاردان بسپاريد و براي تعمير بخاري از متخصصين اين امر كمك بگيريد. حالا كه بحث ايمني در استفاده از بخاري گازي شد، اين را هم يادتان باشد كه دودكش بخاري گازي حتما بايد داغ باشد كه اين داغي نشانه درست نصب‌شدن دودكش و سالم كار كردن بخاري است.

  • رده انرژي

ميزان انرژي‌اي كه بخاري براي گرما بخشيدن به خانه‌تان مصرف مي‌كند بسيار حائز اهميت است. بنابراين توجه داشته باشيد كه محصول علاوه بر داشتن علامت استاندارد، برچسب انرژي نيز داشته باشد. اگر به كالايي برخورديد كه برچسب انژري ندارد بدانيد يك جاي كار توليد كننده‌اش مي‌لنگد حالا يا با سازمان استاندارد براي گرفتن آمايش از محصول كارخانه‌شان همكاري نكرده‌اند يا اصلا كالاي توليدي‌شان استاندارد نيست. بهترين انتخاب هم خريد بخاري‌اي است كه بازده انرژي‌اش به ابتداي الفباي انگليسي نزديك‌تر باشد. پس بهتر است بخاري‌هايي با رده انرژي، C،D تهيه كنيد. دليل اينكه چرا از ردهC شروع كرديم هم اين است كه بخاري با رده انرژي A و B در بازار نيست يا كم است. نكته ديگر اينكه بخاري‌هاي دودكش دار تا 30درصد و شومينه تا 50درصد اتلاف انرژي دارد. در اين ميان بخاري‌هاي بدون دودكش بهينه‌تر هستند. اما رعايت مسائل ايمني آنها بسيار مهم است.

  • با دودكش يا بي‌دودكش؟

مهم‌ترين چيزي كه در بخاري‎‌هاي بدون دودكش بايد به آن توجه كرد به كارگيري سيستم ODS است. روش كار كردن اين سيستم هم به اين صورت است كه به محض كم شدن اكسيژن محيط، يعني 18درصد و پايين‌تر، جريان گاز قطع شده و تا تركيب و ميزان اكسيژن محيط مناسب نشده، بخاري روشن نمي‌شود. خريد بخاري بدون دودكش براي منزل‌ را از ذهن خود دور كنيد؛ چرا كه استفاده از اين نوع بخاري در محيط‌هاي بسته‌اي مثل اتاق خواب، زيرپله، اتاق زيرشيرواني و هر محيطي كه تهويه خوبي نداشته باشد ممنوع است.

  • نگهداري از يك دستگاه بخاري

تمام قطعات بخاري فلزي است و با شست‌وشو احتمال زنگ زدگي قطعات بالا مي‌رود پس هرگز بخاري را نشوييد. مگر زماني كه اجزاي آن توسط تعميركار جدا شده باشد تا شما بتوانيد بعد از شست‌وشو تمام قطعات را خشك كنيد. شما مي‌توانيد با يك دستمال مرطوب، آن هم قبل از استفاده، اجزا را تميز كنيد تا با روشن شدن و بالا رفتن گرما قطعات كاملا خشك شود. بخاري را قبل از انتقال به انباري با نايلون ضخيم يا پارچه بسته‌بندي كنيد. بخاري را روي پشت‌بام، يا گوشه حياط و محيط باز قرار ندهيد، با اين كار براي راه‌اندازي آن در سال بعد بايد هزينه‌هايي از قبيل رفع زنگ‌زدگي و گرفتگي لوله‌ها، و تعويض شيشه و سرويس كلي متحمل شويد.

  • به اندازه خانه خريد كنيد

يكي از فاكتورهاي انتخاب بخاري، درنظر گرفتن متراژ محيط خانه يا فضايي است كه مي‌خواهيد بخاري را در آنجا قرار داده و گرمش كنيد. براي اينكه بفهميد عددي كه به‌عنوان ميزان توليد حرارت روي بخاري نصب شده براي منزل شما مناسب است يا نه، مي‌توانيد اين عدد را (كه واحدش كالري است) بر عدد ۲۴ تقسيم كنيد. از طرف ديگر متراژ خانه‌تان را در عدد 3‌ضرب كنيد. اين دو عدد بايد به هم نزديك باشد.براي مثال اگر متراژ سالن منزلتان ۷۰‌متر است، حاصل ضرب آن در 3 مي‌شود ۲۱۰. حالا اگر بخاري‌اي كه مي‌خواهيد بخريد ۴۸۰۰‌كيلوكالري گرما توليد مي‌كند، حاصل تقسيم اين عدد بر ۲۴ مي‌شود ۲۰۰ كه با ۲۱۰ اختلاف چنداني ندارد، پس اين بخاري، مورد مطلوبي براي منزل شماست. اگر متراژ سالن شما بزرگ‌تر است مي‌توانيد بخاري‌هايي با برچسب توليد حرارت 8 هزار و ۹‌هزار كالري تهيه كنيد.

  • قيمت تقريبي انواع بخاري

بخاري بدون دود كش 265تا 300هزار تومان
بخاري 7000دودكش‌دار 215تا 250هزار تومان
بخاري 14000دودكش‌دار 330تا 350هزار تومان
بخاري گازي طرح شومينه 290تا 530هزار تومان
بخاري ديواري بدون دودكش 225تا 250هزار تومان

کد خبر 313457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha