سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: حتما تا به حال برای‌تان پیش آمده درست قبل از رسیدن مهمان‌ها پایه ظرف میوه‌خوری بشکند یا یکی از وسایل پرکاربرد آشپزخانه ترک بردارد و همسرتان هم در خانه نباشد تا راه‌حل مشکل‌گشایی بدهد.

دنیای متنوع چسب‌هـا

 اگر با بعضي از چسب‌ها آشنايي داشته باشيد و چندتايي از آنها را در خانه نگهداري كنيد مي‌توانيد در اين مواقع خودتان دست به‌كار شويد و تا رسيدن مهمان‌ها، ظرف را شبيه به روز اولش كنيد و روي ميز، آماده پذيرايي قرار دهيد. يا وقتي كه فرزندتان بايد براي درس مدرسه ماكتي درست كند و تنها از شما كمك مي‌خواهد تا اجزاي كارش را با يك چيزي كنار هم قرار دهيد خوب است به‌عنوان يك مادر و يك خانم كدبانوي خانه‌دار بدانيد كه با كدام چسب مي‌توانيد به او كمك كنيد؟

  • چسب قطره‌اي

چسب قطره‌اي از همان دسته وسايل كوچك است كه هميشه حضورش در خانه مشكل‌گشاست. اين چسب انواع مختلفي دارد. اما مهم‌ترين وظيفه آن چسباندن وسايلي است كه احتياج به حجم‌كم چسب و در عين حال قدرت چسبندگي بالا دارند. نخستين گزينه مناسب براي چسباندن شيشه يا قطعات ريز ديگري كه مهم است چسب در آنها ديده نشود و بعد از خشك شدن اثري از آن باقي نماند همين چسب قطره‌اي است. به غيراز شيشه براي چسباندن سنگ، پلاستيك و برخي قطعات فلزي هم مي‌شود از همين چسب قطره‌اي استفاده كرد. چسب‌قطره‌اي دامنه استفاده متنوع و وسيعي دارد فقط يادتان باشد هنگام استفاده از چسب قطره‌اي دقت كنيد با پوست دست‌تان تماس نداشته باشد؛ چون به اين راحتي‌ها پاك نمي‌شود.

  • چسب دوقلو

اين نوع چسب در دنيا به‌عنوان قوي‌ترين چسب شناخته مي‌شود. اين چسب 2 نوع شفاف و رنگي دارد كه نوع شفاف آن براي چسباندن قطعات شفاف مانند شيشه و چيني مناسب است تا در محل اتصال اثر خاصي از چسب نباشد. اگر دستگيره قابلمه شما شكسته باشد و راهي براي پيچ كردن آن به بدنه قابلمه نداشته باشيد مي‌توانيد از اين چسب استفاده كنيد. مواظب باشيد قطعات را به درستي در كنار هم قرار دهيد چرا كه اين چسب بعد از چند دقيقه خشك شدن به هيج عنوان تغيير شكل نمي‌دهد.

  • چسب‌هاي يك، دو، سه

كافي است شما تا عدد 3بشماريد! چسب يك، دو، سه، كار خودش را انجام داده و قطعات را به هم چسبانده است. اين چسب به‌صورت 2 تكه استفاده مي‌شوند. تكه اول به‌صورت مايع و تكه دوم به‌صورت اسپري. اسپري براي بالا بردن سرعت چسباندن دوتكه به‌كار مي‌رود. درصورتي كه از اسپري استفاده كنيد، قدرت چسب تا 5برابر افزايش پيدا مي‌كند. و زمان چسبيدن بسته به جنس قطعات آغشته به چسب تا حدود 15دقيقه افزايش مي‌يابد. اگر قسمتي از‌ ام‌دي‌اف كابينت‌تان جدا شده باشد چسب‌هاي يك، دو، سه گزينه‌هاي خوبي براي چسباندن اين تكه‌ها هستند. اين چسب تقريبا همه‌‌چيز را به هم مي‌چسباند حتي مي‌توانيد براي شكستگي قسمتي از مبلمان‌تان هم از آن استفاده كنيد.

  • چسب آكواريوم

چسب آكواريوم در 2 نوع معمولي و ضد‌باكتري عرضه مي‌شود كه نوع ضد‌باكتري آن ديرتر تيره مي‌شود. از رنگ شفاف آن مي‌توانيد براي كنار سينك يا درزهاي كابينت اطراف سينك استفاده كنيد تا آب به چوب روكش كابينت نفوذ نكند. اگر كاشي‌هاي قسمتي از خانه هم دچار مشكل شوند و آب را از خود عبور دهند مي‌توانيد از اين چسب براي چسباندن آن قسمت استفاده كنيد. حواس‌تان باشد اين چسب براي خشك‌شدن زماني بيشتر از يك روز احتياج دارد.

  • ضد‌چسب ها

اگر به‌صورت اشتباهي چسبي روي لباس يا قسمتي از وسيله‌اي بريزد بايد چه كنيم؟!

اسپري ضد چسب يك، دو،‌سه: نخستين گزينه استفاده از اسپري ضد‌چسب يك، دو، سه است. اين محصول در واقع يك پاك‌كننده قوي محسوب مي‌شود كه از آن براي پاك كردن سطوح از انواع چسب استفاده مي‌شود؛ به‌خصوص چسب يك، دو، سه. اگر از گزينه‌هاي معمول پاك كردن چسب‌ها جواب نگرفتيد مي‌توانيد راه‌هاي زير را امتحان كنيد.

استون: يكي از بهترين گزينه‌ها استون است كه مي‌تواند چسب را به آرامي تخريب كند. از اين حلال مي‌توانيد در زماني كه چسب كاملا خشك شده است استفاده كنيد. كافي است قطعه آلوده شده به چسب خشك‌شده را براي مدتي در داخل استون قرار دهيد (به‌طوري كه كل سطوح چسب در داخل مايع باشد) اين مدت بسته به ضخامت چسب مي‌تواند از چند دقيقه تا چندين ساعت طول بكشد و لازم است آن قدر قطعات در داخل حلال قرار بگيرند تا چسب روي آن كاملا نرم شوند و بعد از آن به‌راحتي تميز مي‌شوند. تشخيص اين نكته كه استون به قطعه اصلي صدمه وارد نكند بر عهده شماست. معمولا از اين حلال مي‌توانيد براي پاك كردن چسب روي قطعات فلزي، سنگي، شيشه‌اي، تفلوني و پارچه‌هاي بدون رنگ استفاده كنيد. حلال استوني كه عموما به‌عنوان لاك پاك‌كن و استون معطر خريداري مي‌شود ممكن است به‌دليل رقيق‌تر بودن قدرت كافي را براي رفع چسب نداشته باشد، بهتر است از حلال استون صنعتي و خالص براي كاربرد خانگي استفاده كنيد. توجه داشته باشيد كه استون فرار است و لازم است در ظرف حاوي حلال بسته باشد تا از تبخير آن جلوگيري شود. قبل از مصرف ابتدا قسمتي كوچك از قطعه را وارد استون كنيد تا از آسيب نرسيدن به قطعه مطمئن شويد.

يك ضد‌چسب خوراكي: ضد‌چسب بعدي سركه است. در مواردي كه قطعات بزرگ هستند و قابليت غرق كردن آنها در استون نيست مي‌توانيد از مقداري سركه استفاده كنيد. به اين روش كه يك پارچه را آغشته به سركه فراوان كنيد و آن را روي سطح چسب قرار دهيد و درصورت خشك شدن پارچه مجددا آن را به سركه آغشته كنيد و اين عمل را تا جايي انجام دهيد كه چسب كاملا تخريب شود و قابل جدا كردن باشد.

کد خبر 313317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha