مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

ابوالقاسم چیذری: نگاه دقیق به راهبردهای طرح انضباط شهری، مشخص می‌کند که نخستین گام برای تحقق آن در گرو کار جمعی است؛ آنگونه که کنار گذاشتن نگاه اداری، بخشنامه‌ای و تبلیغی از یکسو و همچنین اتخاذ رویکرد مفاهمه و تفاهم میان شهروندان و شهرداری به جای تفهیم از سوی دیگر، به‌عنوان ‌اصولی برای اجرای این طرح تعریف شده است.

سدمعبر شهری

حال اگر بخواهيم با اين نگاه به پديده سدمعبر نگاه كنيم، درخواهيم يافت كه براي رفع اين معضل اجتماعي در قالب طرح انضباط شهري به يك‌عزم عمومي و تعامل همه‌جانبه دستگاه‌هاي ذي‌ربط نياز است. فراگيرشدن پديده سدمعبر در سطح جامعه حاكي از چندوجهي بودن آن دارد. به‌عبارت دقيق‌تر معضل سدمعبر هم ريشه‌هاي اجتماعي دارد زيرا وسيله كار افرادي سودجو شده و هم ريشه‌هاي اقتصادي چون گاها نيازمندان واقعي نيز به‌خاطر رفع نيازهاي مادي خود به‌ناچار به اين روش كار روي مي‌آورند. در اين ميان نكته‌اي اساسي وجود دارد و آن اينكه تعداد قابل توجهي از سدمعبران شهر، سودجويان حرفه‌اي هستند كه شبكه‌هاي گسترده را تشكيل داده‌اند؛ شبكه‌هايي با انواع فسادها. واقعيت ديگر امر اين است كه اكثريت سران چنين شبكه‌هايي را كساني تشكيل مي‌دهند كه داراي سوء‌سابقه و شرارت در شهر هستند.اما براي مقابله با پديده سدمعبر چه بايد كرد. براي اين منظور بايد اين پديده زشت را مقوله‌اي چندوجهي ببينيم:

در نوك و پيشاني مقابله با اين موضوع، معبربانان شركت شهربان بايد حضور فعال داشته باشند اما در برخورد و اقدامات تنبيهي حتما همراهي و اقدام قاطع نيروي انتظامي اعم از پليس فاتب، راهور، دادگستري تهران و... ضروري است. براساس مواد 24و 25قانون راهنمايي و رانندگي مصوب مجلس در اسفند سال 89، پليس راهور مي‌تواند ضمن جريمه و توقيف سدمعبرهاي وانتي، از ادامه فعاليت اين خودروها جلوگيري به عمل آورد.آگاه نبودن شهروندان به مسئوليت اجتماعي خود مشكلي ديگر در مقابله با اين پديده به‌حساب مي‌آيد. خيلي از اوقات نگاه احساسي و ترحم‌آميز شهروندان به موضوع سدمعبر مشكلاتي اساسي به‌وجود مي‌آورد. اين درصورتي است كه اگر شهروندان با آگاهي به مسئوليت اجتماعي خود موضوع را به‌موقع به سامانه‌هاي 137و 1888اطلاع دهند، حتما نيازمندان از سودجويان تميز داده خواهند شد. اين مورد نيز نبايد از قلم بيفتد كه شهرداري براي بساط‌گستران نيازمند، محل‌هاي مخصوصي نظير بازارچه‌هاي هفتگي، شب‌بازارها و..... درنظر گرفته است. يكي ديگر از مشكلات، كمبود قانون‌هاي مرتبط و پيشگير است. متأسفانه در قانون فقط اجازه رفع سدمعبر داده شده اما اجازه برخورد با تخلف به شهرداري داده نشده است و رفع اين مشكل مصوبه‌اي از سوي اعضاي شوراي شهر را مي‌طلبد. صدالبته كه افزايش سطح علمي و كيفي شهربانان و همچنين بالا بردن سطح تعاملات اجتماعي با شهروندان همواره بايد مدنظر قرار گيرد؛ اين دقيقا همان نكته‌اي است كه شهردار تهران در راستاي حفظ كرامت انساني بر آن تأكيد داشته است. به همين منظور ساماندهي، آموزش و ارتقاي پرسنل شهربان در دستور كار قرار گرفته و چنانچه نيروهايي نتوانند در آزمون تعيين سطح و آناليز حدنصاب لازم را كسب كنند در حوزه‌هاي ديگر شهرداري به‌كار گرفته مي‌شوند.

کد خبر 313443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha