سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

همشهری‌انلاین: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد،(UNESCO) با عضویت کوزوو در این سازمان مخالفت کرد.

یونسکو

كوزوو كه هفت سال پيش از صربستان جدا شد و  اعلام استقلال كرد قصد داشت با اين كار در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شود. اما در نشست اعضای این نهاد نتوانست دو سوم آرای لازم را برای عضويت كامل در يونسكو و  رسيدن به هدفش به دست آورد.

از 142 راي اعلام‌شده در این نشست ،50 کشور با عضويت كوزوو مخالفت كردند، که از اين بين مي‌توان به صربستان و روسیه و متحدان آنها اشاره کرد.92 كشور به عضويت كامل كوزوو در يونسكو راي مثبت دادند.

سفیر صربستان در یونسکو از مخالفت بيشتر اعضا با عضويت كوزوو استقبال کرد و آن را پیروزی حقیقت و ارزش‌ها نامید. مقام‌هاي كوزوو اين اقدام را حركت تاسف‌باري از سوي يونسكو خواندند.

عاطفه يحيي آغا،رئیس‌جمهور کوزوو از این اقدام اعضای یونسکو ابراز تاسف كرد و گفت: رد شدن عضویت کوزوو در سازمان یونسکو فرصتی از دست‌رفته برای پیشبرد بینش ،ارزش‌ها و اهداف این نهاد بود.اين يك فرصت‌سوزي بود.

Kosovo President Atifete Jahjaga

کوزوو امیدوار بود با پذیرفته شدن در یونسکو ، برای پذیرفته شدن در سازمان ملل نیز اقدام کند.كوزوو در حال حاضر عضو بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و کمیته بین‌المللی المپیک است.

تاکنون حدود 100 کشور ،كوزوو را به رسمیت شناخته‌اند كه در ميان آنها می‌توان به آمریکا و بیشتر اعضای اتحادیه اروپا اشاره کرد.

کد خبر 313301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha