چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: سقوط ارزش دلار به پایین‌ترین سطح 15 سال اخیر موجب شد، بهای طلا دیروز در بازارهای جهانی، به بالاترین حد 16 ماه گذشته برسد.

بر اساس گزارش رویترز، خبرگزاری فرانسه، و تامسون فایننشال، بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به 714 دلار رسید که بالاترین سطح آن در یک سال و 4 ماه اخیر محسوب می‌شود.

کاهش روزافزون ارزش دلار در برابر یورو موجب افزایش تقاضا برای طلا به عنوان مهم‌ترین کالای سرمایه‌ای که دارای اثر ضدتورمی است، شده است.

به علت تقویت انتظارات از ادامه رکود در بخش‌ مسکن آمریکا و در مقابل، رشد اقتصادی قابل توجه در منطقه اروپا و ژاپن، چهارشنبه روز رکوردزنی یورو در برابر دلار بود و ارزش یورو به بالاترین سطح آن از سال 1999 (زمان ورود واحد پول اروپایی به بازارهای جهانی) تاکنون رسید.

همچنین، ارزش دلار به علت تداوم بحران اقتصادی در بخش‌های مسکن و بازار مالی آمریکا، دیروز به پایین‌‌ترین سطح 15 سال گذشته در برابر سبد 6 ارز معتبر جهانی سقوط کرد.

تضعیف دلار، خرید طلا را برای دارندگان دیگر ارزهای معتبر جهانی، ارزان‌تر می‌کند و همین امر تقاضا برای طلا را افزایش داده است.

قیمت طلا در بازارهای جهانی همگام با حرکت قیمت نفت و با روندی معکوس نسبت به دلار در حال حرکت است و با تضعیف دلار آمریکا، قیمت طلا همچون قیمت نفت همچنان در حال افزایش است و تحلیل‌گران معتقدند بازار آشفته فعلی، امکان رکوردزنی قیمت طلا
و رسیدن آن به بالاترین سطح 26 سال گذشته را افزایش داده است.

کد خبر 31320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز