همشهری آنلاین: در پی موفقیت زهرا نعمتی، بانوی کماندار تیم ملی جانبازان و معلولین در مسابقات آسیایی تایلند و کسب سهمیه المپیک، نشست خبری خسوی وفا، ریاست فدراسیون در خصوص این رویداد تاریخی برگزار شد.

M.Khosravivafa

محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک در جمع اصحاب رسانه گفت: این موفقیت را به جامعه ورزش تبریک می‌گویم، چراکه اتفاقی فراتر از ورزش رخ داده است و تا به حال هیچ فرد دارای معلولیتی از ایران موفق به حضور در بازی‌های المپیک نشده بود. از طرفی نعمتی نخستین بانوی دارای معلولیتی است که در سطح جهان موفق به کسب سهمیه المپیک شده است و این موفقیت را به کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش تبریک می‌گویم.

وی در ادامه گفت: نعمتی پیش از معلولیت تکواندوکار بود و بر اثر سانحه دچار ضایعه نخاعی شد و از آن پس به رشته تیراندازی با کمان روی آورد. نعمتی توانسته است نام خود را در بین 25 ورزشکار برتر 25 سال اخیر کمیته بین‌المللی پارالمپیک قرار دهد و این افتخار بزرگی برای جامعه ورزش کشور است و امیدارم این برد عظیم مورد سانسور استکبار جهانی قرار نگیرد.

خسروی‌وفا با بیان این که زمانی که دونده معلول آفریقای جنوبی موفق به کسب سهمیه المپیک شد، یک سال تیتر خبری یاهو بود، گفت: به همین دلیل می‌گویم امیدوارم این موفقیت سانسور نشود چرا که اولین زن پارالمپیکی قرار است در المپیک شرکت کند. امیدوارم رسانه‌های داخلی طوری به این موضوع بپردازند که بازتاب خوبی در سطح جهان داشته باشد. کسب سهمیه نعمتی افتخاری برای تمام جامعه پارالمپیک جهان است. نعمتی سه سال قبل بالاترین جایزه اسپورت آکورد را از آن خود کرده بود و دو سال قبل با حضور در سازمان ملل با دبیرکل این سازمان دیدار کرد. سال 76 مقام معظم رهبری بیان کردند جوان ایرانی برای قهرمان شدن هیچ چیز کم ندارد. در آن سال‌ها خیلی از رشته‌های ما از جمله تکواندو، والیبال و ... به این سطح نرسیده بودند، اما قطعا اگر بخواهیم مصداق این جمله را پیدا کنیم به زهرا نعمتی می‌رسیم.

رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین تصریح کرد: همه باید به نعمتی کمک کنیم تا بدون حاشیه با شایستگی در المپیک حضور پیدا کند و حداقل جزو فینالیست‌ها قرار گیرد و حتی برای مدال نیز تلاش کند تا سال‌ها این موفقیت در تاریخ جهان ثبت شود. امیدوارم تقدیر شایسته‌ای از نظر معنوی از نعمتی شود.

خسروی‌وفا در پاسخ به این سوال که با توجه به این شرایط، آیا نعمتی برای کسب سهمیه پارالمپیک نیز تلاش خواهد کرد یا نه گفت: پیش از این گفته بودم چه نعمتی سهمیه بگیرد چه نگیرد چیزی از شایستگی‌های او کم نمی‌شود. چند ماه قبل هم گفته بودم کسب سهمیه المپیک توسط نعمتی کمتر از طلای پارالمپیک نیست، چرا که حدود 300 ورزشکار دارای معلولیت موفق به کسب مدال پارالمپیک می‌شوند، اما افتخار حضور در المپیک نصیب هر ورزشکار دارای معلولیتی نمی‌شود.

وی افزود: پیش از اعزام گفته بودم نعمتی تمام تمرکزش را روی کسب سهمیه المپیک بگذارد و حالا هم اختیار و انتخاب را برعهده خودش گذاشته‌ام، اما طی صحبتی که با او داشتم او تصمیم دارد برای کسب سهمیه پارالمپیک در تایلند بماند. تیم تیراندازی با کمان امشب به ایران بازمی‌گردد و تیم پارالمپیکی تیراندازی با کمان برای تکمیل سهمیه‌های باقی مانده امشب عازم تایلند می‌شوند.

رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین درباره پیگیری تمرینات نعمتی گفت: به نعمتی اعلام کردیم اردوهای خودش را در فدراسیون تیراندازی با کمان پیگیری کند تا دچار تداخل نشود، البته توانایی‌های نعمتی بالاست و خودش به خوبی می‌تواند این موضوع را مدیریت کند. امیدوارم شاهد حضور نعمتی در فینال المپیک باشیم. امروز نعمتی با این کار نشان داد که شایستگی دریافت نشان دولتی را دارد، نه این که صبر کنیم بعد از کسب نتیجه در برزیل دنبال این موضوع باشیم، بلکه همین امروز باید این کار صورت گیرد.

وی افزود: به نعمتی قول دادم به صورت مستقل عمل کند و دچار مشکل نشود و هر تصمیمی که فدراسیون تیراندازی با کمان برای او گرفت همراهی و کمک خواهیم کرد. ما هم حقوق نعمتی را به صورت جداگانه از کمیته ملی المپیک پرداخت خواهیم کرد تا انگیزه‌اش مضاعف شود. خواهش من از کیومرث هاشمی و کمیته ملی المپیک این است که روی پرچم‌داری زهرا نعمتی کار کنند، چرا که اگر می‌خواهیم کاروان ایران خبرساز شود بهترین گزینه انتخاب نعمتی است.

بانوی طلایی رقابت‌های پارالمپیک لندن 2012، اکنون با در دست داشتن مجوز حضور در بازي های المپیک، اولین ورزشکار زن دارای معلولیتی در جهان است که موفق به کسب این افتخار بزرگ شده و در صورت کسب سهمیه پارالمپیک نیز اولین بانوی ورزشکار دارای معلولیتی خواهد بود که توانسته است هم‌زمان در دو رویداد بزرگ جهانی؛ یعنی المپیک و پارالمپیک حضور یابد.

زهرا نعمتی

کد خبر 313184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha